Page 6 - ver2
P. 6

‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬תחילה מוצגת בפנינו האמירה ״אדם נופל למשכב – מבקש לו עזרה‪ .‬הלך חוליו וחזר‪,‬‬
‫הרי הוא מתייאש״‪ .‬כלומר‪ ,‬אדם חלה פעם אחד וביקש עזרה‪ .‬הוא הבריא‪ ,‬וחלה פעם נוספת‪ ,‬ובפעם הזו הוא‬
‫התייאש‪ .‬המשפט שמופיע לאחר מכן אכן עולה בקנה אחד עם מהלך העניינים הזה‪ :‬הנה יוסי כבר שכח צער‬
‫נדודי שינה והיה ישן בלילות ושמח בימים (הנה יוסי שכבר החלים ושכח את הקושי של המחלה) ועכשיו הוא‬
‫מתגלגל מצד לצד‪ ,‬אינו מוצא מנוחה לעצמו (ועכשיו הוא חולה שוב) ואינו הולך עוד אצל הרופאים כדי שינסו‬
‫להיטיב את מצבו‪ .‬כלומר‪ ,‬שלא כמו בפעם הראשונה שחלה‪ ,‬בפעם השנייה הוא היה מיואש ולא הלך שוב‬

                                                                                   ‫לרופאים כדי שינסו לעזור לו‪.‬‬
‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬תחילה מוצגת בפנינו האמירה ״אדם נופל למשכב – יושב לו באפס מעשה‪ .‬הלך חוליו‬
‫וחזר‪ ,‬הרי הוא עושה כל שביכולתו להירפא״‪ .‬כלומר‪ ,‬בפעם הראשונה שחלה הוא לא עשה כלום כדי לעזור‬
‫לעצמו‪ ,‬אך בפעם השנייה הוא עושה כל שביכולתו להבריא‪ .‬המשפט שמופיע לאחר מכן לא עולה בקנה אחד‬
‫עם מהלך העניינים הזה‪ ,‬שכן נכתב כי אינו מוצא מנוחה לעצמו ופוקד תדיר את הרופאים כבראשונה‪ .‬כלומר‬
‫כמו בפעם הראשונה‪ ,‬בפעם השנייה שחלה הוא פקד תדיר את הרופאים‪ .‬כזכור‪ ,‬במשפט הפותח נכתב כי‬

                                   ‫בפעם הראשונה הוא ישב באפס מעשה‪ ,‬כלומר לא עשה כלום כדי להבריא‪.‬‬
‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬תחילה מוצגת בפנינו האמירה ״אדם נופל למשכב – מנסה הוא למצוא מזור‪ .‬הלך‬
‫חוליו וחזר‪ ,‬הרי הוא מתאמץ כפליים״‪ .‬כלומר‪ ,‬בפעם הראשונה שחלה הוא ניסה למצוא מרפא (מזור)‪ ,‬ובפעם‬
‫השנייה הוא התאמץ אף יותר כדי לעשות זאת‪ .‬המשפט שמופיע לאחר מכן לא עולה בקנה אחד עם מהלך‬
‫העניינים הזה‪ ,‬שכן נכתב כי אינו מוצא מנוחה לעצמו ואינו הולך עוד אצל הרופאים כדי שיעזרו לו‪ .‬כלומר‬
‫בפעם השנייה הוא בכלל לא הולך לרופאים כדי שיעזרו לא להירפא‪ .‬כזכור‪ ,‬במשפט הפותח נכתב כי פעם‬

                                                                    ‫השנייה הוא התאמץ עוד יותר כדי להבריא‪.‬‬
‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ . .‬תחילה מוצגת בפנינו האמירה ״אדם נופל למשכב – ממהר הוא להתייאש‪ .‬הלך‬
‫חוליו וחזר‪ ,‬הרי הוא מתייאש שבעתיים״‪ .‬כלומר‪ ,‬בפעם הראשונה שחלה הוא התייאש מהר (ככל הנראה‬
‫מהניסיון לעזור לעצמו להבריא)‪ ,‬ובפעם השנייה היה אף יותר מיואש‪ .‬המשפט שמופיע לאחר מכן לא עולה‬
‫בקנה אחד עם מהלך העניינים הזה‪ ,‬שכן נכתב כי אינו מוצא מנוחה לעצמו ופוקד תדיר את הרופאים חרף‬
‫תקוותו למצוא אצלם ישועה‪ .‬כלומר בפעם השנייה הוא דווקא מבקר אצל הרופאים בתדירות גבוהה למרות‬
‫שהוא מקווה למצוא אצלם ישועה‪ .‬המשפט הזה לא הגיוני כשלעצמו (לא הולכים לרופאים למרות שמקווים‬
‫שהם יעזרו לנו‪ ,‬אלא בגלל שמקווים שהם יעזרו)‪ ,‬והוא כאמור גם לא עולה בקנה אחד עם העובדה שיוסי‬

                                                   ‫היה מיואש בפעם הראשונה ואף יותר בפעם השנייה שחלה‪.‬‬

                                                                                       ‫‪ .14‬התשובה הנכונה היא (‪.)1‬‬
     ‫כדי לקבוע איזו מהטענות המוצגות בתשובות משתמעת מהפסקה‪ ,‬נבחן כל אחת מהן לאור האמור בה‪.‬‬

‫תשובה (‪ )1‬נכונה‪ .‬בפסקה נכתב כי האסכולה ההיפר מודרניסטית קראה תיגר (ערערה) על עקרונות שעד‬
‫הופעה נחשבו מובנים מאליהם‪ ,‬ודוגמה לכך היא שההיפר מודרניסטים הראו שניתן להשתלט על מרכז לוח‬
‫השחמט גם באמצעות הצבה של כלי משחק בצדי הלוח‪ ,‬ולא רק במתקפה ישירה הכוללת ריכוז כוחות רבים‬
‫סביבו‪ .‬כלומר‪ ,‬מי שקדמו להם סברו שניתן להשתלט על מרכז הלוח רק על ידי מתקפה ישירה שלו‪ ,‬אך הם‬
‫הראו שיש דרך נוספת (הצבה של כלי משחק בצדי הלוח) לעשות זאת‪ .‬במילים אחרות‪ ,‬השחמטאים שקדמו‬

                       ‫להיפר מודרניסטים סברו שכדי להשתלט על מרכז הלוח חובה לתקוף אותו ישירות‪.‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11