Page 2 - ver2
P. 2
.6ניצן :פרח – ניצן הוא פרח בראשית התפתחותו
( )1מקור :ציפור – מקור הוא קצה הפה של ציפור
( )2מבוא :סיכום – מבוא הוא הפתיחה של דבר מה (ספר ,מאמר ,הרצאה) ,סיכום הוא החלק שמוצג בסופו
( )3פנקס :מחברת – פנקס ומחברת הם אסופת דפים המאוגדים יחד לצורכי כתיבה ,שלרוב שונים בגודלם
(לרוב פנקס קטן יותר ממחברת)
( )4גדי :תיש – גדי הוא תיש צעיר ,כלומר תיש בראשית התפתחותו
.7התשובה הנכונה היא (.)2
בשאלה זו התבקשנו לקבוע איזו תשובה יכולה להסביר את הנתון שפרופסור זאבי נשאל לגביו .כלומר ,את
העובדה שבמדינות מפותחות ,שבהן תוחלת החיים גבוהה יחסית ,יש יותר מקרים של המחלה הקטלנית
שגמת בהשוואה למדינות נחשלות ,שתוחלת החיים בהן נמוכה בהרבה .במילים אחרות ,עלינו לחפש הסבר
לכך שיותר אנשים מתים משגמת (הרי זו מחלה קטלנית) במדינות מפותחות בהשוואה למדינות נחשלות.
תשובה ( )1אינה נכונה .אם לטיפול התרופתי אין השפעה של שיעור התמותה משגמת ,אזי העובדה שהוא
ניתן בעיקר במדינות מפותחות לא יכולה להסביר מדוע בכל זאת במדינות הללו יותר אנשים מתים משגמת
לעומת מדינות נחשלות.
תשובה ( )2נכונה .תשובה זו יכולה להסביר את הפער בשיעור החולים בין המדינות :אם השגמת תוקפת
בעיקר בני 70ויותר ,אבל במדינות נחלשות כמעט ואין אנשים שמגיעים לגיל הזה ,מטבע הדברים גם לא יהיו
הרבה חולי שגמת במדינות הללו .לעומת זאת ,במדינות מפותחות תוחלת החיים גבוהה יחסית ,לכן ניתן
להניח ששם הסבירות להגיע לגיל 70גבוהה יותר ,וכך גם הסבירות לחלות במחלה.
תשובה ( )3אינה נכונה .המידע שמופיע בתשובה זו לא ייחודי לאחד מסוגי המדינות (נחשלות או מפותחות),
ולפיכך לא יכול להסביר את הפער בשיעור התמותה ביניהן .הרי אם באופן כללי שיעור התמותה גדול ממה
שנהוג לחשוב ,ולמחלה יש השפעה גדולה על תוחלת החיים ,המגמות הללו אמורות לאפיין הן את המדינות
הנחשלות והן את המדינות המפותחות .אין בכך כדי להסביר מדוע בכל זאת יותר אנשים מתים משגמת
במדינות מפותחות.
תשובה ( )4אינה נכונה .העובדה כי תנאי החיים במדינות מפותחות מונעים מלכתחילה רבים ממקרי השגמת
לא מסבירה מדוע בכל זאת שיעור חולי השגמת גבוה יותר במדינות הללו .אדרבא ,זה רק מחזק את העובדה
שיש גורם כלשהו (שאיננו יודעים מהו) אשר אחראי לכך שדווקא במדינות נחשלות שיעור מקרי השגמת נמוך
יותר.
.8התשובה הנכונה היא (.)2
כדי לקבוע באיזה מהמקרים בתשובות התשובה לשאלה הנשאלת היא הדומה ביותר לתשובה שתוכנת מחשב
הייתה מפיקה ,נבין תחילה את העיקרון בבסיס תשובתה מתוך הפסקה.
נאמר לנו כי לגבי השאלה ״האם את יודעת מה השעה?״ ,תוכנת מחשב הייתה משיבה ״כן ,אני יודעת״ ואילו
אדם היה מסוגל להבין את כוונת השואל ,ומשיב למשל ״השעה היא תשעה ועשרים״ .תוכנת המחשב לא
מבינה כי השואל מבקש לדעת מהי השעה ,ולא האם היא עצמה יודעת מהי השעה .כלומר ,היא משיבה באופן