Page 10 - ver2
P. 10
.19התשובה הנכונה היא (.)4
ייצור חשמל הוא תכלית הסוללה (הרי לזה היא נועדה ,כשם ששולחן נועד לכתיבה או אכילה) .אם כן,
החשמל שסוללה מייצרת הוא הסיבה התכליתית שלה .תשובה ( )4נכונה.
תשובה ( )1אינה נכונה .הסיבה החומרית של סוללה היא החומר שממנו היא עשויה (מתכת).
תשובה ( )2אינה נכונה .הסיבה הצורנית של סוללה היא צורתה (גלילית).
תשובה ( )3אינה נכונה .הסיבה הפועלת של סוללה היא מי שייצר/הרכיב אותה מהחומרים שמהם היא
עשויה.
.20התשובה הנכונה היא (.)2
בשורות 13-14נכתב :״לנבט של עץ תפוח ,למשל ,יש סיבה חומרית – כיום היינו אומרים שהיא חמצן ,פחמן,
מימן ויסודות כימיים אחרים...״ .סיבה חומרית היא שם כולל לחומרים שמהם עשוי דבר מה ,ומכאן שנבט
עץ תפוח מורכב מחמצן ,פחמן ומימן (שהם יסודות כימיים) ויסודות כימיים אחרים .אם כן ,היסודות
הכימיים ה״אחרים״ הם בעצם היסודות הכימיים שמרכיבים את נבט עץ התפוח שלא צוינו בפירוט (כלומר
כל מה שהוא לא חמצן ,מימן ופחמן).
תשובה ( )1אינה נכונה .היסודות הכימיים ה״אחרים״ הם כל היסודות הכימיים שמרכיבים את נבט עץ
התפוח (ולא ״המצויים בטבע״) ,זולת חמצן פחמן ומימן.
תשובה ( )2נכונה .כפי שהוסבר לעיל ,היסודות הכימיים ה״אחרים״ הם אכן כל היסודות הכימיים שמרכיבים
את נבט עץ התפוח ,זולת חמצן פחמן ומימן.
תשובה ( )3אינה נכונה .היסודות הכימיים ה״אחרים״ הם כל היסודות הכימיים שמרכיבים את נבט עץ
התפוח ,זולת חמצן פחמן ומימן (ולא כל היסודות שמרכיבים אותו באופן כללי).
תשובה ( )4אינה נכונה .היסודות הכימיים ה״אחרים״ הם כל היסודות הכימיים שמרכיבים את נבט עץ
התפוח ,זולת חמצן פחמן ומימן ,ולא כל היסודות שמרכיבים דברים שאינם נבט עץ התפוח.
.21התשובה הנכונה היא (.)2
בשורות 15-16נכתב :״כמובן ,יש לו לנבט גם סיבה פועלת – חוקי הטבע ,המכתיבים תהליכים פנימיים בזרע
התפוח שממנו הוא התפתח ,הם שהפכו אותו לנבט״ .אם כן ,ניתן להבין כי הנבט התפתח מזרע תפוח ,והזרע
הזה נתון לחוקי טבע שמכתיבים את תהליך התפתחותו לנבט .אם כן ,המילה ״ממנו״ ,פירושה בהקשר זה –
״מהזרע״ .תשובה ( )2נכונה.
.22התשובה הנכונה היא (.)4
נבחן כל טענה לאור הפסקה הרביעית ,ונבדוק איזו מהן אינה נכללת בטענותיו של ליבוביץ'.
תשובה ( )1אינה נכונה .בשורה 27נכתב (בהתייחס למדע המודרני) :״ליבוביץ׳ הדגיש שהמונח סיבה תכליתית
מסולק כליל מהדיון המדעי״ .כלומר ,הוא טוען כי המדע המודרני אינו עוסק בסיבה התכליתית.
תשובה ( )2אינה נכונה .בשורות 19-20נכתב :״ ...ליבוביץ׳ הצביע על כך שהחשיבה המודרנית בנושא זה שונה
מגישתו של אריסטו ... .איננו מגדירים את החומר שדבר-מה עשוי ממנו כסיבת קיומו של דבר זה״ .כלומר,
הוא טוען כי לפי החשיבה המודרנית ,החומרים שדבר-מה עשוי מהם אינם סיבה לקיומו.