Page 10 - ver2
P. 10

‫‪ .19‬התשובה הנכונה היא (‪.)4‬‬
‫ייצור חשמל הוא תכלית הסוללה (הרי לזה היא נועדה‪ ,‬כשם ששולחן נועד לכתיבה או אכילה)‪ .‬אם כן‪,‬‬

                                    ‫החשמל שסוללה מייצרת הוא הסיבה התכליתית שלה‪ .‬תשובה (‪ )4‬נכונה‪.‬‬
                ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬הסיבה החומרית של סוללה היא החומר שממנו היא עשויה (מתכת)‪.‬‬

                                     ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬הסיבה הצורנית של סוללה היא צורתה (גלילית)‪.‬‬
‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬הסיבה הפועלת של סוללה היא מי שייצר‪/‬הרכיב אותה מהחומרים שמהם היא‬

                                                                                                           ‫עשויה‪.‬‬

                                                                                       ‫‪ .20‬התשובה הנכונה היא (‪.)2‬‬
‫בשורות ‪ 13-14‬נכתב‪ :‬״לנבט של עץ תפוח‪ ,‬למשל‪ ,‬יש סיבה חומרית – כיום היינו אומרים שהיא חמצן‪ ,‬פחמן‪,‬‬
‫מימן ויסודות כימיים אחרים‪...‬״‪ .‬סיבה חומרית היא שם כולל לחומרים שמהם עשוי דבר מה‪ ,‬ומכאן שנבט‬
‫עץ תפוח מורכב מחמצן‪ ,‬פחמן ומימן (שהם יסודות כימיים) ויסודות כימיים אחרים‪ .‬אם כן‪ ,‬היסודות‬
‫הכימיים ה״אחרים״ הם בעצם היסודות הכימיים שמרכיבים את נבט עץ התפוח שלא צוינו בפירוט (כלומר‬

                                                                          ‫כל מה שהוא לא חמצן‪ ,‬מימן ופחמן)‪.‬‬
‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬היסודות הכימיים ה״אחרים״ הם כל היסודות הכימיים שמרכיבים את נבט עץ‬

                                                   ‫התפוח (ולא ״המצויים בטבע״)‪ ,‬זולת חמצן פחמן ומימן‪.‬‬
‫תשובה (‪ )2‬נכונה‪ .‬כפי שהוסבר לעיל‪ ,‬היסודות הכימיים ה״אחרים״ הם אכן כל היסודות הכימיים שמרכיבים‬

                                                                   ‫את נבט עץ התפוח‪ ,‬זולת חמצן פחמן ומימן‪.‬‬
‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬היסודות הכימיים ה״אחרים״ הם כל היסודות הכימיים שמרכיבים את נבט עץ‬

                           ‫התפוח‪ ,‬זולת חמצן פחמן ומימן (ולא כל היסודות שמרכיבים אותו באופן כללי)‪.‬‬
‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬היסודות הכימיים ה״אחרים״ הם כל היסודות הכימיים שמרכיבים את נבט עץ‬

                ‫התפוח‪ ,‬זולת חמצן פחמן ומימן‪ ,‬ולא כל היסודות שמרכיבים דברים שאינם נבט עץ התפוח‪.‬‬

                                                                                       ‫‪ .21‬התשובה הנכונה היא (‪.)2‬‬
‫בשורות ‪ 15-16‬נכתב‪ :‬״כמובן‪ ,‬יש לו לנבט גם סיבה פועלת – חוקי הטבע‪ ,‬המכתיבים תהליכים פנימיים בזרע‬
‫התפוח שממנו הוא התפתח‪ ,‬הם שהפכו אותו לנבט״‪ .‬אם כן‪ ,‬ניתן להבין כי הנבט התפתח מזרע תפוח‪ ,‬והזרע‬
‫הזה נתון לחוקי טבע שמכתיבים את תהליך התפתחותו לנבט‪ .‬אם כן‪ ,‬המילה ״ממנו״‪ ,‬פירושה בהקשר זה –‬

                                                                                    ‫״מהזרע״‪ .‬תשובה (‪ )2‬נכונה‪.‬‬

                                                                                       ‫‪ .22‬התשובה הנכונה היא (‪.)4‬‬
                ‫נבחן כל טענה לאור הפסקה הרביעית‪ ,‬ונבדוק איזו מהן אינה נכללת בטענותיו של ליבוביץ'‪.‬‬

‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬בשורה ‪ 27‬נכתב (בהתייחס למדע המודרני)‪ :‬״ליבוביץ׳ הדגיש שהמונח סיבה תכליתית‬
          ‫מסולק כליל מהדיון המדעי״‪ .‬כלומר‪ ,‬הוא טוען כי המדע המודרני אינו עוסק בסיבה התכליתית‪.‬‬

‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬בשורות ‪ 19-20‬נכתב‪ :‬״‪ ...‬ליבוביץ׳ הצביע על כך שהחשיבה המודרנית בנושא זה שונה‬
‫מגישתו של אריסטו‪ ... .‬איננו מגדירים את החומר שדבר‪-‬מה עשוי ממנו כסיבת קיומו של דבר זה״‪ .‬כלומר‪,‬‬

                 ‫הוא טוען כי לפי החשיבה המודרנית‪ ,‬החומרים שדבר‪-‬מה עשוי מהם אינם סיבה לקיומו‪.‬‬
   5   6   7   8   9   10   11