Page 3 - ver2
P. 3

‫ליטרלי‪ ,‬שתואם למשמעות הבסיסית והמדויקת ביותר של השאלה‪ ,‬ולא באופן שתואם את כוונת השואל‪.‬‬
                                                            ‫נחפש מקרה שבו סופקה תשובה בעלת אופי שכזה‪.‬‬

‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬כשמורה שואל ״מי הכין שיעורי בית?״ הוא בעצם רוצה לדעת אילו תלמידים הכינו‬
‫את שיעורי הבית ואילו לא‪ .‬לפיכך‪ ,‬כשתלמיד עונה ״אני לא הכנתי את שיעורי הבית״ הוא משיב בצורה‬

                                                                          ‫רלוונטית התואמת את כוונת השואל‪.‬‬
‫תשובה (‪ )2‬נכונה‪ .‬אדם שעוצר את מכוניתו בצד הדרך ושואל עובר אורח ״איפה אני?״ מעוניין לדעת באיזה‬
‫אזור‪/‬עיר הוא נמצא‪ .‬אם כן‪ ,‬תשובת עובר האורח ״אתה במכונית״ מעידה כי הוא פירש את השאלה באופן‬
‫ליטרלי‪ ,‬התואם למשמעות הבסיסית ביותר שלה‪ ,‬ולא לכוונת השואל (הרי האדם שנמצא במכונית יודע‬

                                                                                               ‫שהוא נמצא שם)‪.‬‬
‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬אדם שדופק על דלת שכנו ושואל ״האם יש מישהו בבית?״ מעוניין לדעת אם מישהו‬
‫נמצא שם או לא‪ .‬כשהשכן עונה לו ״אין כאן אף אחד!״ הוא מספק לו את התשובה הרצויה‪ ,‬הרי עצם העובדה‬

                              ‫כי התקבלה תשובה כלשהי (בלי קשר לתוכנה) מעיד כי מישהו אכן נמצא בבית‪.‬‬
‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬אישה ששואלת את חברתה ״האם את צמאה?״ סביר להניח רוצה לדעת אם היא‬
‫תוכל להציע לה משהו לשתות‪ .‬לפיכך‪ ,‬כשחברתה משיבה ״אשמח לקבל כוס קפה״ היא בעצם מספקת לה‬

                                                                                        ‫את התשובה המבוקשת‪.‬‬

                                                                                       ‫‪ .9‬התשובה הנכונה היא (‪.)3‬‬
‫כדי להבין לשם מה מציין הופמן שבאך יצא לדו קרב‪ ,‬ננתח תחילה את הפסקה‪ ,‬ולאחר מכן נבחן את‬

                                                                                            ‫התשובות לאור זאת‪.‬‬
‫תחילה מציין הופמן שאנשים חושבים שבאך היה מיושן ומשעמם משום שהוא הצטייר ככזה בתמונת הדיוקן‬
‫היחידה שלו (האוסמן צייר אותו כאיש זקן‪ ,‬נפוח וחסר רגש החובש פאה נוכרית)‪ .‬לאחר מכן הוא מסביר‬
‫שהתמונה הזו דווקא לא משקפת את אותה תפיסה לגביו – ״לאמיתו של דבר באך היה אדם בעל תשוקות‬
‫עזות‪ ,‬שישב בכלא‪ ,‬יצא לדו‪-‬קרב חרבות עם נגן בסון והוליד לא פחות מעשרים ילדים״‪ .‬כלומר‪ ,‬הופמן מביא‬

                        ‫את הפרטים הללו על מנת להראות שבאך לא היה מיושן ומשעמם כפי שנהוג לחשוב‪.‬‬

‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬הופמן ציין כמה פרטים לגבי באך – ביניהם שהוא היה בעל תשוקות עזות‪ ,‬יצא לדו‪-‬‬
‫קרב וכו׳ – כדי להראות שהוא כלל לא היה משעמם ומיושן כפי שנהגו לחשוב‪ ,‬ולא כדי להראות שגם אדם‬

                                                               ‫מיושן ומשעמם יכול לפעול מתוך סערת רגשות‪.‬‬
‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬הופמן כלל לא התייחס לסיבות שבגינן האוסמן הציג את דמותו של באך כפי שהציג‬
‫אותה‪ .‬הוא טען כי האופן שבו באך הוצג בדיוקן הזה גרם לאנשים לחשוב שהוא היה אדם מיושן ומשעמם‪,‬‬

                          ‫אך למעשה כלל לא היה כזה‪ .‬כדי לתמוך בטענתו‪ ,‬ציין הופמן שבאך יצא לדו‪-‬קרב‪.‬‬
‫תשובה (‪ )3‬נכונה‪ .‬כאמור‪ ,‬הופמן ציין שבאך יצא לדו‪-‬קרב כדי לתמוך בטענה שהוא לא היה מיושן ומשעמם‬

                                                                                               ‫כפי שנהוג לחשוב‪.‬‬
‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬הופמן לא ביקש לערער על הטענה שבדיוקן של האוסמן באך נראה כאדם זקן וחסר‬
‫רגש‪ ,‬הוא מסכים עם האמירה הזו‪ .‬הוא ביקש לערער על התפיסה שהשתרשה בעקבות הדיוקן הזה (ולפיה‬

                                                                                      ‫באך היה מיושן ומשעמם)‪.‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8