Page 11 - ver2
P. 11

‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬בשורה ‪ 21‬נכתב (בהתייחס לחשיבה המודרנית לפי ליבוביץ׳)‪ :‬״גם את צורתו של דבר‪-‬‬
‫מה איננו רואים כסיבה לקיומו‪ ,‬אלא כמאפיין שלו״‪ .‬כלומר‪ ,‬הוא טוען כי לפי החשיבה המודרנית‪ ,‬צורתו‬

                                             ‫של דבר‪-‬מה אינה אחת מהסיבות לקיומו‪ ,‬אלא אחת מתכונותיו‪.‬‬
‫תשובה (‪ )4‬נכונה‪ .‬בשורות ‪ 27-29‬נכתב‪ :‬״אין [המדע המודרני] מתיימר לקבוע שאין במציאות אלא סיבות‬
‫פועלות בלבד‪ ,‬ושאין הסיבות התכליתיות אלא יצירי התודעה והדמיון אנושיים‪ ,‬אלא הוא טוען שאין עיסוקו‬
‫אלא בסיבות הפועלות בלבד״‪ .‬במילים אחרות – המדע לא מתיימר לקבוע שבמציאות יש רק סיבות פועלות‬
‫ושהסיבות התכליתיות הן רק בעיני האדם‪ ,‬אלא שהמדע המודרני יכול להתעסק רק בסיבות הפועלות‪ .‬אם‬
‫כן‪ ,‬ליבוביץ׳ טוען כי המדע המודרני (שהוא למעשה האופן שבו האדם מתבונן בטבע וחוקר אותו) יכול רק‬

               ‫להתעסק בסיבות פועלות‪ ,‬אך אין פירוש הדבר שהן קיימות רק בעיני האדם המתבונן בטבע‪.‬‬

                                                                                       ‫‪ .23‬התשובה הנכונה היא (‪.)3‬‬
‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬נושא הקטע אינו תורתו של אריסטו כמבשר החשיבה המודרנית‪ ,‬וביקורתו של‬
‫ליבוביץ׳ על שתיהן; ליבוביץ׳ לא מבקר את החשיבה המודרנית‪ ,‬אלא מראה עד כמה היא שונה מגישתו של‬
‫אריסטו בעניין מסוים (הסיבות לקיומו של דבר‪-‬מה)‪ .‬מכאן גם שתורתו של אריסטו ודאי לא בישרה אותה‪.‬‬
‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬נושא הקטע אינו הסיבה החמישית שהוסיף ליבוביץ׳ על ארבע הסיבות שמנה‬
‫אריסטו; בביקורתו ליבוביץ׳ ערער על ארבע הסיבות שאריסטו ציין (למשל‪ ,‬סבר שחומר אינו סיבה אלא‬

                                                                                      ‫תנאי לקיומו של דבר מה)‪.‬‬
‫תשובה (‪ )3‬נכונה‪ .‬נושא הקטע הוא אכן ארבע הסיבות לקיומו של דבר על פי אריסטו‪ ,‬ומה בין השקפתו ובין‬
‫גישתו של המדע המודרני; בשלוש הפסקאות הראשונות מובאת התייחסות לארבע הסיבות של אריסטו‪,‬‬

           ‫ובפסקה הרביעית נידונים ההבדלים בין השקפתו זו לבין האופן שבו המדע המודרנית רואה זאת‪.‬‬
‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬נושא הקטע אינו מהיכן שאב אריסטו את הידע שלו על העולם‪ ,‬ומאין המדע המודרני‬
‫שואב את הידע הזה; זו התייחסות כללית ורחבה מדי שאינה משקפת את נושא הקטע (הרי הוא עוסק באופן‬
‫ספציפי בסיבות של אריסטו לקיומו של דבר מה‪ ,‬ובהבדלים שבין השקפתו לבין השקפת המדע המודרני‬

                                 ‫בעניין)‪ .‬כמו כן‪ ,‬כלל לא דובר על המקורות שמהם שאב כל צד את הידע שלו‪.‬‬
   6   7   8   9   10   11