Page 7 - ver1
P. 7

‫‪ .14‬התשובה הנכונה היא (‪.)4‬‬

‫כדי לקבוע איזו מן הדוגמאות שבתשובות מדגימה את אותה תופעה שמתוארת בפסקה‪ ,‬נעמוד תחילה על‬
                                        ‫מהות תופעה זו לאור הכתוב‪ ,‬ולאחר מכן נבחן את התשובות השונות‪.‬‬

‫מן הפסקה עולה כי סטודנט יזהה יותר בקלות מרצה המלמדת אותו כשהם נמצאים בשטח האוניברסיטה‬
‫לעומת מקומות אחרים‪ .‬זאת משום שזיהוי ההמרצה מקרב אלפי בני אדם אחרים שהסטודנט מכיר מתבסס‬
‫במידה רבה על ההקשר שבו הוא נתקל בה בדרך כלל‪ .‬כלומר‪ ,‬כשדברים נמצאים בהקשרם הטבעי והמוכר‪,‬‬

                                                                                ‫יהיה לנו קל יותר לזהות אותם‪.‬‬

‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬מן הדוגמה המתוארת בתשובה זו עולה כי ידע מקצועי בתחום מסוים מקל על זיהוי‬
‫פריטים שנכללים בתחום זה – גנן מזהה יותר צמחים ממי שלא עוסק בגינון‪ .‬אם כן‪ ,‬זיהוי הפריטים מושפע‬

                                                      ‫מידע מקצועי רלוונטי‪ ,‬ולא מן ההקשר שבו נתקלו בהם‪.‬‬
‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬מן הדוגמה המתוארת בתשובה זו עולה כי חשיפה מקדימה של אדם בנסיבות‬
‫מסוימות תורמת לכך שהוא יהיה מזוהה מהר יותר בנסיבות אחרות – פוליטיקאי שהגיע מתחום התקשורת‬
‫זכה לחשיפה בנסיבות הללו‪ ,‬ולכן‪ ,‬בתור פוליטיקאי הוא נכנס לתודעה הציבורית מהר יותר מפוליטיקאים‬
‫שהגיעו מתחומים אחרים‪ .‬אין מדובר בזיהוי מהיר יותר של מישהו כתוצאה מהופעתו בנסיבות הטבעיות‬

                                                                               ‫שבמסגרתן אנו נתקלים בו לרוב‪.‬‬
‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬מן הדוגמה המתוארת בתשובה זו עולה כי נוכל להקיש על זהותו של אדם לא מוכר‬
‫בעת סיטואציה הקושרת אותו לאדם שאנו מכירים – אם נראה ילד שמעולם לא פגשנו מחזיק את ידה של‬
‫מכרה‪ ,‬נוכל להסיק שמדובר בבנה‪ .‬אם כן‪ ,‬זיהויו הופך לאפשרי מכוח הנסיבות‪ ,‬אף שמעולם לא נתקלנו בו‪,‬‬

                                       ‫ולא נעשה פשוט יותר כי אנחנו נתקלים בו בהקשר הטבעי והמוכר לנו‪.‬‬
‫תשובה (‪ )4‬נכונה‪ .‬מן הדוגמה המתוארת בתשובה זו עולה כי זיהויים של סמלים מסחריים נעשה מהיר יותר‬
‫כשנאמר לנו שהם סמלים של חברות מסחריות‪ ,‬ואף מהר יותר אם יאמרו לנו באיזה תחום הן פועלות‪ .‬כלומר‪,‬‬
‫מתן ההקשר הטבעי שממנו מוכרים לנו הסמלים מאפשר לנו לזהות אותם מהר יותר‪ ,‬כשם שהיתקלות‬

       ‫במרצה בין כותלי האוניברסיטה – ההקשר שבו הסטודנט נתקל בה לרוב – מקלה עליו לזהות אותה‪.‬‬

                                                                                       ‫‪ .15‬התשובה הנכונה היא (‪.)2‬‬

‫כדי לקבוע איזו מן הטענות שמופיעות בתשובות משתמעת מן הפסקה‪ ,‬ננתח אותה לעומק תחילה‪ ,‬ולאחר‬
                                                                      ‫מכן נבחן את הטענות השונות לאור זאת‪.‬‬

‫בחלקה הראשון של הפסקה מוצגים שלושה ממצאים המעידים על כך שלדגים יש יכולות שכליות גבוהות‬
‫יותר משבני האדם שיערו אי פעם (הצליחו לאמן אותם להבחין בין פרצופים‪ ,‬כמו גם בין יצירות מוזיקליות‬
‫ואף התברר שישנם מינים המסוגלים לתקשר עם בני מינם או עם מיני אחרים באמצעות קולות)‪ .‬לבסוף נכתב‬
‫שהסיבה כי ממצאים אלה הפתיעו את החוקרים היא שהחלק במוח המאפשר לבעלי חיים אחרים לבצע‬
‫משימות מורכבות כאלה‪ ,‬לא קיים במוחם של דגים‪ .‬כעת נבחן את הטענות השונות ונבדוק איזו מהן‬

                                                                                ‫משתמעת מתוכן הדברים הללו‪.‬‬
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12