Page 8 - ver1
P. 8

‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬מן הכתוב עולה שהחוקרים הופתעו לגלות שדגים מסוגלים לבצע משימות מורכבות‪,‬‬
‫שכן החלק במוח המאפשר לבעלי חיים אחרים לבצע אותן‪ ,‬לא קיים במוחם של הדגים‪ .‬אם כן‪ ,‬החוקרים‬
‫יודעים שהיכולת של דגים לבצע את המשימות הללו לא נעוצה באותו מנגנון מוחי שקיים אצל חיות אחרות‪,‬‬
‫אך אין פירוש הדבר שכיום כבר יותר ברור כיצד בכל זאת דגים מסוגלים לבצע משימות ברמת מורכבות‬

                                                                                                            ‫שכזו‪.‬‬
‫תשובה (‪ )2‬נכונה‪ .‬מן הפסקה אכן עולה כי החלק במוח הדג שאחראי לזיהוי פרצופים אינו אותו חלק שעושה‬
‫זאת במוחם של בעלי חיים אחרים‪ .‬הרי הבחנה בין פרצופים הובאה בפסקה כדוגמה ליכולתם של דגים לבצע‬
‫פעולות מורכבות‪ ,‬וכאמור‪ ,‬החוקרים הופתעו לגלות שהחלק במוח המאפשר לחיות אחרות לבצע משימות‬

          ‫ברמת מורכבות שכזו‪ ,‬לא קיים במוחם של הדגים‪ .‬ומכאן‪ ,‬שבהכרח חלק אחר הוא שאחראי לכך‪.‬‬
‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬מן הפסקה עולה כי ניתן לאמן דגים להבחין בין יצירות מוזיקליות‪ ,‬אף שהחלק במוח‬
‫המאפשר לבעלי חיים אחרים לבצע פעולות מורכבות מעין זו‪ ,‬לא קיים אצלם (אצל הדגים)‪ .‬אין פירוש הדבר‬

                                     ‫שניתן לאמן כל בעל חיים אחר שחלק זה לא קיים במוחו – לעשות זאת‪.‬‬
‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬הממצאים השונים שנזכרו בפסקה – ביניהם תקשורת עם מיני דגים שונים או הבחנה‬
‫בין פרצופים – נועדו להמחיש את העובדה שיכולתם השכלית של דגים גבוהה משחשבו‪ .‬לא נאמר לנו‬
‫שביצועה של משימה אחת מצריך יכולות גבוהות מאלה שמצריכה משימה אחרת‪ .‬ומכאן‪ ,‬שלא נכון לטעון‬

                               ‫כי תקשורת עם בעלי חיים ממינים אחרים גבוהה מזו הדרוש לזיהוי פרצופים‪.‬‬

                                                                                       ‫‪ .16‬התשובה הנכונה היא (‪.)1‬‬

‫כדי לקבוע איזה מן הנתונים שמופיעים בתשובות יאפשר לנו לקבוע בוודאות באיזו כתה לומדת כל אחת‬
                              ‫מארבע הבנות‪ ,‬ומה יחסי החברות ביניהן‪ ,‬נעמוד תחילה על המידע שיש בידינו‪.‬‬

‫ידוע שמבין ארבע הבנות‪ :‬גלית‪ ,‬דפנה‪ ,‬מיכל ורונה‪ ,‬רק אחת לומדת בכתה ב‪ ,‬והשאר בכתה א‪ .‬כמו כן‪ ,‬אחת‬
‫מהן חברה של שלוש הבנות הנותרות‪ ,‬וכל אחת מבין השלוש חברה רק שלה‪ .‬כלומר‪ ,‬יש מישהי אחת עם‬
‫שלוש חברות‪ ,‬והיא למעשה החברה היחידה של כל אחת מהן‪ .‬לשם הנוחות‪ ,‬נכנה אותה ״ראש החבורה״‪.‬‬
‫מאחר שידוע כי מיכל וגלית אינן חברות‪ ,‬לא ייתכן שאחת מהן היא ראש החבורה‪ ,‬ומכאן שזו דפנה או רונה‪.‬‬
‫כעת נציב את הנתונים השונים שמופיעים בתשובות ונבדוק איזה מהם יאפשר לנו לדעת בוודאות מהם יחסי‬

                                                         ‫החברות בין הבנות ובאיזו כיתה לומדת כל אחת מהן‪.‬‬

‫תשובה (‪ )1‬נכונה‪ .‬כאמור‪ ,‬מיכל אינה ראש החבורה‪ ,‬ולכן‪ ,‬אם היא חברה של דפנה‪ ,‬פירוש הדבר שדפנה היא‬
‫ראש החבורה – כלומר כל אחת משלוש הבנות הנותרות חברה רק של דפנה‪ .‬מאחר שידוע כי רק אחת מארבע‬
‫הבנות לומדת בכיתה ב והשאר בכיתה א‪ ,‬העובדה שמיכל לומדת בכיתה ב מאפשרת לנו לדעת שגלית‪ ,‬רונה‬

                                                                                        ‫ודפנה לומדות בכיתה א‪.‬‬
‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬כאמור‪ ,‬מיכל אינה ראש החבורה‪ ,‬ולכן‪ ,‬אם היא חברה של רונה‪ ,‬פירוש הדבר שרונה‬
‫היא ראש החבורה – כלומר כל אחת משלוש הבנות הנותרות חברה רק של רונה – וכך אנחנו יודעים מהם‬
‫יחסי החברות בין הבנות‪ .‬ואולם‪ ,‬נתון זה לא מאפשר לנו לדעת באיזו כיתה לומדת כל אחת מהן‪ ,‬שכן אם‬

                  ‫רונה לומדת בכיתה א‪ ,‬כל אחת משלוש הבנות האחרות יכולה להיות זו שלומדת בכיתה ב‪.‬‬
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12