Page 11 - ver1
P. 11

‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬בפסקה נכתב אומנם שאיגרות אלה החלו עם הזמן לשמש גם צורה ספרותית לשם‬
‫דיון בנושאים שונים‪ ,‬ביניהם גם נושאים ספרותיים‪ .‬אך נשים לב כי תהליך זה התרחש ככל הנראה כתוצאה‬

           ‫מהשימוש בניסוח מפואר ומליצי‪ ,‬ולא היווה את הסיבה שמזכירי המלך נקטו בלשון זו לכתיבתן‪.‬‬
‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬מן הפסקה עולה כי ברבות הימים החלו מלומדים להשיב לשאלות שהופנו אליהם‬
‫באמצעות האיגרת‪ .‬כלומר‪ ,‬האיגרת הפכה לדרך המקובלת שבאמצעותה המלומדים משיבים לאחרים‪ ,‬ולא‬
‫הדרך לפנות אל המלומדים‪ .‬כמו כן‪ ,‬מדובר בחלק מן התהליך שהתפתח לאחר שמזכירי המלך אימצו לשון‬
‫מפוארת ומליצית לניסוח האיגרות מטעמו‪ ,‬ומכאן שלא ייתכן כי הם נקטו בה משום שזו הייתה הדרך‬

                                                                                 ‫המקובלת לפנות אל מלומדים‪.‬‬
‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬מן הפסקה עולה כי מזכירי המלך ניסחו את האיגרות מטעמו ברוב פאר ומליצה‬
‫משום שסברו כי אין זה יאה כי הן ייכתבו בסגנון סתמי‪ ,‬ולא משום שאיגרת הנשלחת למלך חייבת להיות‬

                                                                                            ‫כתובה בשפה גבוהה‪.‬‬

                                                                                       ‫‪ .21‬התשובה הנכונה היא (‪.)2‬‬

‫כדי לקבוע איזו מן האפשרויות מתארת בצורה הטובה ביותר את תהליך ההתפתחות של סגנון האיגרת‪,‬‬
                 ‫נקרא לעומק את הפסקה השלישית‪ ,‬ונעמוד על מהלך העניינים שהוביל להתהוות סגנון זה‪.‬‬

‫בשורות ‪ 12-16‬מתואר השימוש בלשון סיפורית‪-‬שירית לטובת ניסוח איגרות ומסמכים רשמיים מטעם המלך‬
‫(״הכתבים הראשונים שחוברו בצורה סיפורית‪-‬שירית זו ‪ ...‬ברוב פאר ומליצה״)‪ .‬לאחר מכן נכתב כי ברבות‬
‫הימים האיגרת שימשה מלומדים להשיב על שאלות במגוון נושאים (שורות ‪ :16-18‬״ברבות הימים החלה‬
‫האיגרת ‪ ...‬עונה לשואל באיגרת״)‪ ,‬עד שלבסוף נכתבו בצורה זו אף מאמרים ה״משיבים״ על שאלות שלא‬

                                ‫נשאלו ממש‪ ,‬והמילה ״איגרת״ נעשתה שם נרדף למאמר קצר (שורות ‪.)18-19‬‬

‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬מהלך העניינים המתואר בתשובה זו לא משקף את תהליך ההתפתחות של סגנון‬
‫ה״איגרת״‪ :‬אין פה כל התייחסות לשימוש באיגרת ע״י מלומדים‪ ,‬ולאחר מכן‪ ,‬לכתיבת מאמרים קצרים‪.‬‬
‫יתרה מכך‪ ,‬סוגה זו התהוותה כתוצאה משימוש של מזכירי המלך בלשון סיפורית‪-‬שירית לכתיבת תעודות‬

                                                      ‫מסמכים רשמיים‪ ,‬ולא להפך‪ ,‬כפי שמשתמע מתשובה זו‪.‬‬
‫תשובה (‪ )2‬נכונה‪ .‬מן ההסבר שלעיל אכן עולה כי האפשרות המתוארת בתשובה זו משקפת את התפתחות‬
‫סגנון ה״איגרת״‪ :‬מסמך רשמי הנכתב בצורה סיפורית‪-‬שירית ע״י מזכירי המלך ‪ ‬צורה ספרותית‬

                                         ‫המשמשת גם מלומדים להשיב על שאלות ‪ ‬שם נרדף למאמר קצר‪.‬‬
‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬מהלך העניינים המתואר בתשובה זו לא משקף את תהליך ההתפתחות של סגנון‬

 ‫ה״איגרת״‪ ,‬שכן אין פה כל התייחסות לראשית התהליך (ניסוח מסמכים רשמיים בלשון סיפורית‪-‬שירית)‪.‬‬
‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬מהלך העניינים המתואר בתשובה זו לא משקף את תהליך ההתפתחות של סגנון‬
‫ה״איגרת״‪ ,‬שכן השלב הראשון בתהליך (ניסוח מסמכים רשמיים בלשון סיפורית‪-‬שירית) מוצג כחלקו‬
‫האחרון‪ .‬יתרה מכך‪ ,‬הדיון בנושאים חברתיים‪-‬דתיים‪ ,‬וכן בנושאים מדעיים הם חלק מאותו שלב בתהליך‪,‬‬

                                                                ‫ולא שני שלבים שונים‪ ,‬כפי שעולה מתשובה זו‪.‬‬
   6   7   8   9   10   11   12