Page 2 - ver1
P. 2

‫‪ .6‬מחבוא ‪ :‬הסתתר – מחבוא הוא מקום מסתור‪ .‬כלומר‪ ,‬מקום שבו מישהו הסתתר‬
                      ‫(‪ )1‬מקפצה ‪ :‬קפץ – מקפצה היא המקום שממנו קופצים‪ ,‬כלומר‪ ,‬שממנו מישהו קפץ‬
‫(‪ )2‬משתה ‪ :‬שתה – משתה הוא סעודה חגיגית‪ .‬אם כן‪ ,‬מדובר באירוע שבו בין השאר גם שותים (רבים של‬

                                              ‫שתה)‪ ,‬ואין מדובר במקום שתכליתו העיקרית היא לשתות‬
                                ‫(‪ )3‬ממלכה ‪ :‬מלך – ממלכה היא אזור שמישהו מולך (מלך‪ ,‬בלשון עבר) עליו‬
             ‫(‪ )4‬מרבץ ‪ :‬רבץ – מרבץ הוא מקום שבעלי חיים רובצים בו‪ .‬כלומר‪ ,‬מקום שבו בעל חיים רבץ‬

                                                                                       ‫‪ .7‬התשובה הנכונה היא (‪.)3‬‬

‫כדי לקבוע איזו מן האפשרויות המופיעות בתשובות יכולה לשמש הסבר חלופי לתוצאות הניסוי‪ ,‬נעמוד‬
                                       ‫תחילה על פרטיו‪ ,‬ולאחר מכן נבחן את האפשרויות השונות לאור זאת‪.‬‬

‫שתי הקבוצות שהשתתפו בניסוי שיחקו פעמיים במשחק מחשב כלשהו – לקבוצה א לא ניתנה הפסקה בין‬
‫לבין וגם לא האפשרות לעקוב אחרי הישגיהם במשחק‪ .‬לעומת זאת‪ ,‬חברי קבוצה ב קיבלו הפסקה לאחר‬
‫הפעם הראשונה שהם שיחקו‪ ,‬שבמהלכה נמסר להם מה היו הישגיהם במשחק הראשון‪ .‬נמצא כי הישגיהם‬
‫של חברי קבוצה ב השתפרו יותר מהישגי קבוצה א‪ .‬החוקרים הסיקו כי הפער במידת השיפור נובע מן המשוב‬
‫שניתן לקבוצה ב על הישגיה לאחר המשחק הראשון‪ .‬כעת נבדוק איזו מן האפשרויות יכולה להסביר את‬

                                                                                      ‫הפער האמור בדרך אחרת‪.‬‬

‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬אם אנשים נוטים להעריך שהישגיהם טובים מכפי שהם באמת‪ ,‬והערכה עצמית‬
‫גבוהה תורמת לשיפור ההישגים‪ ,‬אזי נצפה שדווקא הישגיהם של חברי קבוצה א ישתפרו יותר לעומת קבוצה‬
‫ב‪ :‬ההערכה העצמית של קבוצה א הייתה גבוהה יותר משל קבוצה ב במשחק השני‪ ,‬שכן חברי קבוצה ב הגיעו‬
‫למשחק השני כשהם ידעו מה הישגיהם בפועל‪ ,‬ולא התבססו על הערכה סלחנית וגבוהה שתורמת לשיפור‬

                                                                                                       ‫ההישגים‪.‬‬
‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬גם אם הנתונים שמסרו החוקרים לנבדקים מקבוצה ב לא שיקפו את הישגיהם בפועל‪,‬‬
‫עדיין ניתן לטעון שמסירת משוב כלשהו‪ ,‬כשלעצמה‪ ,‬היא שתרמה לשיפור ניכר יותר בהישגיהם לעומת קבוצה‬

                       ‫א‪ .‬אפוא‪ ,‬אין מדובר בהסבר חלופי‪ ,‬שכן‪ ,‬זו אותה הסיבה שגם החוקרים ייחסו לפער‪.‬‬
‫תשובה (‪ )3‬נכונה‪ .‬אם הפסקה בין משחקים מאפשרת התרעננות ותורמת לשיפור ההישגים‪ ,‬אזי השיפור של‬
‫קבוצה ב היה גדול משל קבוצה א‪ ,‬משום שחבריה קיבלו הפסקה‪ ,‬בעוד שבקבוצה א הנבדקים שיחקו‬
‫ברציפות‪ .‬אכן מדובר בהסבר חלופי לזה שסיפקו החוקרים‪ ,‬שכן עולה מכך כי השיפור נעוץ בהפסקה ולא‬

                                                                                        ‫במשוב שניתן לקבוצה ב‪.‬‬
‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬אם כשמשחקים במשחק פעמיים‪ ,‬ההישגים במשחק השני טובים מן ההישגים‬

        ‫במשחק הראשון‪ ,‬אזי לא אמור היה להיות פער שתי הקבוצות‪ ,‬שכן שתיהן שיחקו במשחק פעמיים‪.‬‬
   1   2   3   4   5   6   7