Page 18 - Index
P. 18

‫מועד חורף ‪2023‬‬  ‫‪- 17 -‬‬  ‫חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שני‬

                        ‫קטע קריאה (שאלות ‪)23-18‬‬

                        ‫קראו בעיון את הקטע‪ ,‬וענו על השאלות שאחריו‪.‬‬

‫עד שנות החמישים של המאה העשרים סברו פילוסופים של השפה כי כל טענה המבוטאת במשפט כלשהו חייבת	‬             ‫(‪)	1‬‬
‫להיות נכונה או שגויה‪ .‬מצב זה השתנה בעקבות פרסום ספרו רב‪-‬ההשפעה של פילוסוף השפה ג'ון אוסטין "איך	‬        ‫(‪	)5‬‬
‫עושים דברים עם מילים"‪ .‬בספר אוסטין טוען שסברה זו אינה מתאימה לכל סוגי המשפטים‪ .‬לדבריו‪ ,‬משפטים	‬

   ‫המתארים מצב עניינים כלשהו בעולם ‪ -‬מבעים קביעתיים‪ ,‬בלשונו ‪ -‬אומנם יכולים להיות נכונים או שגויים‪:‬‬
  ‫המשפט "יוסי אוהב עוגיות" נכון אם יוסי באמת אוהב עוגיות ושגוי אם יוסי אינו אוהב עוגיות‪ .‬ואולם‪ ,‬נבחן	‬

     ‫את המשפט "אני מתחייב לשלם"‪ .‬משפט זה אינו טענה על המציאות‪ :‬הדובר אינו מנסה לטעון שקיימת 		‬
  ‫התחייבות‪ ,‬אלא הגיית המשפט היא‪-‬היא ההתחייבות‪ .‬לכן‪ ,‬הוא אינו יכול להיות "נכון" או "שגוי"‪ .‬משפטים	‬

                   ‫כאלה‪ ,‬שעצם הגייתם משפיעה על המציאות ומשנה אותה‪ ,‬כונו בפי אוסטין מבעים ביצועיים‪.‬‬

 ‫לפי אוסטין‪ ,‬מבע ביצועי אומנם אינו יכול להיות נכון או שגוי‪ ,‬אך הוא יכול להיות מוצלח או בלתי מוצלח‪ .‬כדי‬     ‫	‬
     ‫להצליח‪ ,‬כלומר לשנות את המציאות‪ ,‬עליו לעמוד בכמה תנאי הלימה‪ :‬למשל‪ ,‬הוא צריך להיאמר מפי דובר 		‬      ‫(‪)	10‬‬

 ‫המתאים להביע אותו באותו הקשר‪ ,‬ועליו להתאים לקונבנציה מסוימת ‪ -‬תבנית לשונית מוסכמת‪ ,‬שמשמעותה	‬           ‫(‪)	15‬‬
‫מוכרת הן לדובר והן לנמען‪ .‬לדוגמה‪ ,‬האמירה "אני מוצא את הנאשם אשם" משנה את מעמדו המשפטי של אדם	‬

    ‫מנאשם למורשע רק אם היא נאמרת בשעת הקראת פסק דין‪ ,‬מפי שופט ובנוסח זה‪ .‬אם לא תעמוד האמירה	‬
     ‫באחד התנאים‪ ,‬למשל אם היא תיאמר מפי התובע‪ ,‬היא לא תשנה את המציאות באותו האופן‪ .‬תנאי הלימה‬

                       ‫נוסף הוא מידה של כנות ‪ -‬למשל‪ ,‬אדם שאומר "אני מתחייב לשלם" צריך להתכוון לדבריו‪.‬‬

‫ואולם‪ ,‬לאחר שביסס אוסטין את ההבחנה בין שני סוגי המבע‪ ,‬הוא פונה למוטט אותה‪ .‬הוא מציין שמשמעותו	‬             ‫	‬
                                                                                                        ‫(‪)	20‬‬
 ‫המילולית של מבע אינה מספיקה כדי לתאר אותו תיאור מלא‪ .‬למעשה‪ ,‬לפי אוסטין‪ ,‬כל מבע מורכב משלושה	‬
    ‫רבדים שונים‪ :‬מעשה לֹוקּוציֹוני ‪ -‬הפקת צלילים המתחברים לכדי מילים ומשפטים בעלי משמעות; מעשה 		‬
      ‫אילֹוקּוציֹוני ‪ -‬הפעולה שהדובר מבקש לנקוט באמצעות המבע‪ ,‬כגון טענה‪ ,‬שאלה‪ ,‬הצעה‪ ,‬הזהרה‪ ,‬הבטחה‬
    ‫וכדומה; והשפעה ֶפְּרלֹוקּוציֹונית ‪ -‬השינוי שחל ברגשותיו‪ ,‬במחשבותיו ובמעשיו של הנמען בעקבות המבע‪		 .‬‬

     ‫לפיכך‪ ,‬למעשה כל מבע הוא מבע ביצועי‪ :‬כל מבע מבצע פעולה כלשהי‪ .‬את ההבחנה בין מבעים ביצועיים	‬

    ‫למבעים קביעתיים אוסטין מחליף בהבחנה בין מבעים ביצועיים מפורשים‪ ,‬כלומר מבעים המציינים באופן 		‬

                               ‫מפורש את הפעולה שהם מבקשים לבצע‪ ,‬ובין מבעים ביצועיים שאינם מפורשים‪.‬‬

        ‫לשם המחשת הניתוח של אוסטין אפשר לבחון את המקרה שלהלן‪ :‬דוד שוקל כיצד להפתיע את יוסי ביום‬            ‫	‬
‫הולדתו‪ .‬הוא מתייעץ עם עידית‪ ,‬ועידית אומרת‪" :‬יוסי אוהב עוגיות"‪ .‬עידית השמיעה צלילים שהתחברו למילים‪,‬‬      ‫(‪	)25‬‬
‫שבתורן התחברו לטענה בדבר אהבתו של יוסי לעוגיות; ההקשר שבו נאמרו דבריה מצביע על המעשה האילוקוציוני‬
‫שעשתה ‪ -‬היא הציעה לדוד הצעה בנוגע לנושא שהעלה; וההשפעה של האמירה על דוד ‪ -‬למשל‪ ,‬על החלטתו אם‬

  ‫לקבל את ההצעה או שלא לקבלה ‪ -‬היא ההשפעה הפרלוקוציונית‪ .‬המבע "יוסי אוהב עוגיות" הוא מבע ביצועי‬
                ‫שאינו מפורש‪ ,‬ובהקשר זה הוא מקביל למבע הביצועי המפורש "אני מציעה שתיתן ליוסי עוגיות"‪.‬‬

                        ‫השאלות‬

                ‫‪ .	18‬לפי הפסקה הראשונה‪ ,‬איזו מהטענות הבאות בנוגע לספרו של אוסטין נכונה?‬

                                         ‫(‪ 	)1‬העיסוק במבעים ביצועיים החל עוד לפני פרסומו‬
                ‫(‪ )	2‬הוא מחזק את הסברה שרווחה בקרב הפילוסופים של השפה בזמן פרסומו‬

                                      ‫(‪ 	)3‬הוא פורסם לפני שנות החמישים של המאה העשרים‬
                                   ‫(‪ 	)4‬הוא השפיע השפעה ניכרת על העיסוק הפילוסופי בשפ 	ה‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23