Page 18 - Index
P. 18
מועד חורף 2023 - 17 - חשיבה מילולית -פרק שני
קטע קריאה (שאלות )23-18
קראו בעיון את הקטע ,וענו על השאלות שאחריו.
עד שנות החמישים של המאה העשרים סברו פילוסופים של השפה כי כל טענה המבוטאת במשפט כלשהו חייבת () 1
להיות נכונה או שגויה .מצב זה השתנה בעקבות פרסום ספרו רב-ההשפעה של פילוסוף השפה ג'ון אוסטין "איך ( )5
עושים דברים עם מילים" .בספר אוסטין טוען שסברה זו אינה מתאימה לכל סוגי המשפטים .לדבריו ,משפטים
המתארים מצב עניינים כלשהו בעולם -מבעים קביעתיים ,בלשונו -אומנם יכולים להיות נכונים או שגויים:
המשפט "יוסי אוהב עוגיות" נכון אם יוסי באמת אוהב עוגיות ושגוי אם יוסי אינו אוהב עוגיות .ואולם ,נבחן
את המשפט "אני מתחייב לשלם" .משפט זה אינו טענה על המציאות :הדובר אינו מנסה לטעון שקיימת
התחייבות ,אלא הגיית המשפט היא-היא ההתחייבות .לכן ,הוא אינו יכול להיות "נכון" או "שגוי" .משפטים
כאלה ,שעצם הגייתם משפיעה על המציאות ומשנה אותה ,כונו בפי אוסטין מבעים ביצועיים.
לפי אוסטין ,מבע ביצועי אומנם אינו יכול להיות נכון או שגוי ,אך הוא יכול להיות מוצלח או בלתי מוצלח .כדי
להצליח ,כלומר לשנות את המציאות ,עליו לעמוד בכמה תנאי הלימה :למשל ,הוא צריך להיאמר מפי דובר () 10
המתאים להביע אותו באותו הקשר ,ועליו להתאים לקונבנציה מסוימת -תבנית לשונית מוסכמת ,שמשמעותה () 15
מוכרת הן לדובר והן לנמען .לדוגמה ,האמירה "אני מוצא את הנאשם אשם" משנה את מעמדו המשפטי של אדם
מנאשם למורשע רק אם היא נאמרת בשעת הקראת פסק דין ,מפי שופט ובנוסח זה .אם לא תעמוד האמירה
באחד התנאים ,למשל אם היא תיאמר מפי התובע ,היא לא תשנה את המציאות באותו האופן .תנאי הלימה
נוסף הוא מידה של כנות -למשל ,אדם שאומר "אני מתחייב לשלם" צריך להתכוון לדבריו.
ואולם ,לאחר שביסס אוסטין את ההבחנה בין שני סוגי המבע ,הוא פונה למוטט אותה .הוא מציין שמשמעותו
() 20
המילולית של מבע אינה מספיקה כדי לתאר אותו תיאור מלא .למעשה ,לפי אוסטין ,כל מבע מורכב משלושה
רבדים שונים :מעשה לֹוקּוציֹוני -הפקת צלילים המתחברים לכדי מילים ומשפטים בעלי משמעות; מעשה
אילֹוקּוציֹוני -הפעולה שהדובר מבקש לנקוט באמצעות המבע ,כגון טענה ,שאלה ,הצעה ,הזהרה ,הבטחה
וכדומה; והשפעה ֶפְּרלֹוקּוציֹונית -השינוי שחל ברגשותיו ,במחשבותיו ובמעשיו של הנמען בעקבות המבע .
לפיכך ,למעשה כל מבע הוא מבע ביצועי :כל מבע מבצע פעולה כלשהי .את ההבחנה בין מבעים ביצועיים
למבעים קביעתיים אוסטין מחליף בהבחנה בין מבעים ביצועיים מפורשים ,כלומר מבעים המציינים באופן
מפורש את הפעולה שהם מבקשים לבצע ,ובין מבעים ביצועיים שאינם מפורשים.
לשם המחשת הניתוח של אוסטין אפשר לבחון את המקרה שלהלן :דוד שוקל כיצד להפתיע את יוסי ביום
הולדתו .הוא מתייעץ עם עידית ,ועידית אומרת" :יוסי אוהב עוגיות" .עידית השמיעה צלילים שהתחברו למילים, ( )25
שבתורן התחברו לטענה בדבר אהבתו של יוסי לעוגיות; ההקשר שבו נאמרו דבריה מצביע על המעשה האילוקוציוני
שעשתה -היא הציעה לדוד הצעה בנוגע לנושא שהעלה; וההשפעה של האמירה על דוד -למשל ,על החלטתו אם
לקבל את ההצעה או שלא לקבלה -היא ההשפעה הפרלוקוציונית .המבע "יוסי אוהב עוגיות" הוא מבע ביצועי
שאינו מפורש ,ובהקשר זה הוא מקביל למבע הביצועי המפורש "אני מציעה שתיתן ליוסי עוגיות".
השאלות
. 18לפי הפסקה הראשונה ,איזו מהטענות הבאות בנוגע לספרו של אוסטין נכונה?
( )1העיסוק במבעים ביצועיים החל עוד לפני פרסומו
( ) 2הוא מחזק את הסברה שרווחה בקרב הפילוסופים של השפה בזמן פרסומו
( )3הוא פורסם לפני שנות החמישים של המאה העשרים
( )4הוא השפיע השפעה ניכרת על העיסוק הפילוסופי בשפ ה
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.