Page 15 - Index
P. 15

‫מועד חורף ‪2023‬‬                 ‫‪- 14 -‬‬                 ‫חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שני‬

‫אוכלוסייתה של מדינה כלשהי מורכבת מבני שבט אלפא ומבני שבט ביתא‪ .‬חוקרת מצאה שרק מעטים מתלמידי‬                    ‫‪	.9‬‬
  ‫האקדמיה המלכותית של המדינה הם בני שבט אלפא‪ .‬מכך היא הסיקה שהליכי הקבלה לאקדמיה המלכותית‬
                                                                                  ‫מפלים לרעה את בני שבט אלפא‪.‬‬    ‫	‬

                                                       ‫איזה מהנתונים הבאים מחליש את מסקנתה של החוקרת?‬

                   ‫(‪ )	1‬שיעורם של בני שבט אלפא באוכלוסייה גבוה משיעורם באקדמיה המלכותית‬
                          ‫(‪ )	2‬בבית הספר הגבוה לאומנות במדינה זו הרוב הגדול הם בני שבט אלפא‬

‫(‪ 	)3‬שיעורם של בני שבט אלפא בקרב כל הלומדים באקדמיה המלכותית גבוה משיעורם באוכלוסייה‬
                       ‫(‪ 	)4‬רוב החברים בוועדת הקבלה של האקדמיה המלכותית הם בני שבט ביתא	‬

‫‪ .	10‬מרצה לרפואה ביקש להמחיש טענה‪ ,‬ואמר‪" :‬אם נשמעת ברחוב שעטת פרסות‪ ,‬סביר שמדובר בסוסים ולא‬

                                                                                                   ‫בזברות"‪.‬‬

                 ‫איזו מן הטענות שלהלן היא המתאימה ביותר להיות הטענה שהמרצה ביקש להמחיש?‬                        ‫	‬

 ‫(‪ 	)1‬לפני שרופא בודק את האפשרות שמטופל שלו חולה במחלה נדירה‪ ,‬עליו לשלול את האפשרות שהוא חולה‬
                                                                                                ‫במחלה נפוצה‬

‫(‪ 	)2‬התמקדות בתסמיני מחלה בולטים במיוחד עלולה לגרום לזיהוי שגוי של המחלה‪ ,‬ועל כן הרופא חייב לוודא‬
                                                                  ‫שלא נעלמו מעיניו תסמינים בולטים פחות‬

 ‫(‪ 	)3‬תסמין אחד יכול להצביע על יותר ממחלה אחת‪ ,‬ולכן כדי לקבוע אבחנה על הרופא להסתמך על שילוב של‬
                                                                                               ‫כמה תסמינים‬

                                         ‫(‪ 	)4‬אל לו לרופא להניח שתסמינים קלים מעידים דווקא על מחלה קלה	‬

                                                                   ‫הוראות לשאלות ‪:13-11‬‬

‫בכל שאלה יש פסקה שחלק אחד או כמה חלקים ממנה חסרים‪ .‬עליכם לבחור בתשובה המתאימה ביותר להשלמת החסר‪.‬‬

‫‪" .‬נהיר לי"‪ ,‬כתב השופט‪" ,‬כי‬    ‫‪ .	11‬השופט כתב בפסק דינו שבמהלך חקירתו במשטרה הוצגו לנחקר שאלות‬

‫מהימנות עדותו‪".‬‬  ‫‪ .‬לפיכך‪ ,‬אני‬  ‫הדרך שבה הוצגו השאלות‬  ‫להטות משפט‪,‬‬  ‫החוקרת לא‬

  ‫(‪ 	)1‬מנחות‪ ,‬אשר התשובות להן כמו התבקשו מאליהן ‪ /‬התכוונה ‪ /‬אולם ‪ /‬גרמה לנחקר שלא לדבוק באמת‪,‬‬
                                      ‫אלא להשיב את מה שזו ביקשה לשמוע ‪ /‬נאלץ להטיל ספק ב‪-‬‬

    ‫(‪ 	)2‬פתלתלות ומטעות ‪ /‬נמנעה מן הניסיון ‪ /‬וכי אין ספק ש‪ / -‬גרמה לנחקר להשיב עליהן בחוסר כנות ‪/‬‬

                                                                                 ‫מוצא שאין סיבה לפקפק ב‪-‬‬

‫(‪ 	)3‬בוטות ופוגעניות ‪ /‬ניסתה בכוונת מכוון ‪ /‬אלא ש‪ / -‬הייתה עלולה לגרום לנחקר לחשוש מאמירת האמת ‪/‬‬

                                                                                   ‫נאלץ לקבוע שאין דופי ב‪-‬‬

‫(‪ )	4‬נוקבות ומאיימות ‪ /‬חשבה שיש בשאלות אלה כדי ‪ /‬אולם ‪ /‬לא סטתה כהוא זה מן ההליך התקין ‪ /‬חושש‬

                                                        ‫שהחוקרת ניצלה את חרדתו של הנחקר כדי לפגוע ב‪-‬‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20