Page 17 - Index
P. 17

‫מועד חורף ‪2023‬‬  ‫‪- 16 -‬‬  ‫חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שני‬

‫‪ .	15‬זוג טענות נקרא "זוג משלים" אם אפשר להסיק את הטענה הראשונה מן הטענה השנייה‪ ,‬וגם את הטענה השנייה‬

                                                                                              ‫מן הטענה הראשונה‪.‬‬

                        ‫איזה מזוגות הטענות הבאים הוא "זוג משלים"?‬                                               ‫	‬

                                        ‫(‪ )	1‬א‪ .‬יש דבר שאינו ברשותי‪.‬‬
                                       ‫	 ב‪ .‬אין דבר שישנו ברשותי‪.‬‬
                              ‫(‪ )	2‬א‪ .‬אין פרופסורים שאינם מפוזרים‪.‬‬
                                       ‫	 ב‪ .‬יש פרופסורים מפוזרים‪.‬‬
                                ‫(‪ 	)3‬א‪ .‬כל מה שאינו אדום הוא טעים‪.‬‬
                                ‫	 ב‪ .‬כל מה שהוא טעים אינו אדום‪.‬‬
                                 ‫(‪ )	4‬א‪ .‬אם יורד גשם‪ ,‬לירון מאושרת‪.‬‬
                        ‫	 ב‪ .‬אם לירון אינה מאושרת‪ ,‬לא יורד גשם‪	.‬‬

       ‫במאמר העוסק בהיסטוריה של הדתות נכתב‪" :‬לשיטתם של אנשי הדת בימי הביניים‪ ,‬אף אחד מההבדלים‬                   ‫‪.	16‬‬
   ‫הברורים והניכרים לעין שבין הדתות המונותאיסטיות הגדולות אינו הבדל מהותי‪ .‬היו בהם שחלקו למשל על‬
‫מנהגיהן של הדתות המתחרות‪ ,‬אך להבנתם אין מאמין בדת מונותאיסטית שיוכל לחלוק על הנחותיהן המרכזיות‬

              ‫של הדתות המונותאיסטיות המתחרות בלי שיערער בכך את היסוד שעליו נשענות השקפותיו שלו‪".‬‬

                ‫איזו מן הטענות הבאות עולה מן הפסקה שלעיל בנוגע לאנשי הדת בימי הביניים?‬                          ‫	‬

‫(‪ )	1‬הם טענו שההבדלים בין הדתות המונותאיסטיות שטחיים‪ ,‬ועל כן לא מצאו טעם לבקר את הדתות האחרות‬
‫(‪ 	)2‬הם התמקדו בניסיון לערער את יסודותיהן של הדתות המונותאיסטיות האחרות בלי לפגוע בעקרונות היסוד‬

                                                                                                  ‫של דתם הם‬
                            ‫(‪ 	)3‬לשיטתם‪ ,‬ההבדלים במנהגים בין הדתות המונותאיסטיות הם הבדלים מהותיים‬
         ‫(‪ )	4‬משום שתפסו את הדתות המונותאיסטיות כבעלות יסוד משותף‪ ,‬הם לא כפרו בעיקריהן של הדתות‬

                                                                                                     ‫המתחרו 	ת‬

     ‫כעכים ‪ -‬לחמניות שבמרכזן חור ‪ -‬הם המצאה נושנה‪ .‬הם מופיעים כבר בציורים ממצרים העתיקה‪ ,‬ומשם‪,‬‬                  ‫‪.	17‬‬
‫כנראה‪ ,‬התגלגלו לרחבי העולם‪ .‬התועלת שבחור היא שאפשר להשחיל את הכעכים על מוט או על חבל וכך לשנע‬

   ‫אותם בקלות‪ .‬לפי מריה בלינסקה‪ ,‬היסטוריונית שעסקה בתולדות הכעכים‪ ,‬הבייגל הפופולרי כיום באמריקה‬
      ‫התפתח או מה"טראלי"‪ ,‬כעכים עגולים קשים ומתובלים בשומר שמקורם באיטליה‪ ,‬או מה"גירדה" הסיני‪,‬‬
                                                          ‫הדומה בצורתו לכעך‪ ,‬אך במקום חור יש בו שקע בלבד‪.‬‬

                        ‫איזו מהטענות הבאות עולה מהפסקה?‬                                                         ‫	‬

                        ‫(‪ 	)1‬לטראלי האיטלקי ולבייגל הנפוץ באמריקה יש מעלה שאין לגירדה הסיני‬
    ‫(‪ 	)2‬הלחמניות המופיעות בציורים ממצרים העתיקה אינן דומות בצורתן לא לטראלי ולא לגירדה‬
‫(‪ )	3‬שלא כטענתה של בלינסקה‪ ,‬הבייגל הפופולרי באמריקה התפתח מהלחמניות של מצרים העתיקה‬

      ‫(‪ 	)4‬בגלל צורתם השימושית של הכעכים הם התפתחו באופן בלתי תלוי בכמה מקומות בעולם‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22