Page 17 - Index
P. 17
מועד חורף 2023 - 16 - חשיבה מילולית -פרק שני
. 15זוג טענות נקרא "זוג משלים" אם אפשר להסיק את הטענה הראשונה מן הטענה השנייה ,וגם את הטענה השנייה
מן הטענה הראשונה.
איזה מזוגות הטענות הבאים הוא "זוג משלים"?
( ) 1א .יש דבר שאינו ברשותי.
ב .אין דבר שישנו ברשותי.
( ) 2א .אין פרופסורים שאינם מפוזרים.
ב .יש פרופסורים מפוזרים.
( )3א .כל מה שאינו אדום הוא טעים.
ב .כל מה שהוא טעים אינו אדום.
( ) 4א .אם יורד גשם ,לירון מאושרת.
ב .אם לירון אינה מאושרת ,לא יורד גשם .
במאמר העוסק בהיסטוריה של הדתות נכתב" :לשיטתם של אנשי הדת בימי הביניים ,אף אחד מההבדלים . 16
הברורים והניכרים לעין שבין הדתות המונותאיסטיות הגדולות אינו הבדל מהותי .היו בהם שחלקו למשל על
מנהגיהן של הדתות המתחרות ,אך להבנתם אין מאמין בדת מונותאיסטית שיוכל לחלוק על הנחותיהן המרכזיות
של הדתות המונותאיסטיות המתחרות בלי שיערער בכך את היסוד שעליו נשענות השקפותיו שלו".
איזו מן הטענות הבאות עולה מן הפסקה שלעיל בנוגע לאנשי הדת בימי הביניים?
( ) 1הם טענו שההבדלים בין הדתות המונותאיסטיות שטחיים ,ועל כן לא מצאו טעם לבקר את הדתות האחרות
( )2הם התמקדו בניסיון לערער את יסודותיהן של הדתות המונותאיסטיות האחרות בלי לפגוע בעקרונות היסוד
של דתם הם
( )3לשיטתם ,ההבדלים במנהגים בין הדתות המונותאיסטיות הם הבדלים מהותיים
( ) 4משום שתפסו את הדתות המונותאיסטיות כבעלות יסוד משותף ,הם לא כפרו בעיקריהן של הדתות
המתחרו ת
כעכים -לחמניות שבמרכזן חור -הם המצאה נושנה .הם מופיעים כבר בציורים ממצרים העתיקה ,ומשם, . 17
כנראה ,התגלגלו לרחבי העולם .התועלת שבחור היא שאפשר להשחיל את הכעכים על מוט או על חבל וכך לשנע
אותם בקלות .לפי מריה בלינסקה ,היסטוריונית שעסקה בתולדות הכעכים ,הבייגל הפופולרי כיום באמריקה
התפתח או מה"טראלי" ,כעכים עגולים קשים ומתובלים בשומר שמקורם באיטליה ,או מה"גירדה" הסיני,
הדומה בצורתו לכעך ,אך במקום חור יש בו שקע בלבד.
איזו מהטענות הבאות עולה מהפסקה?
( )1לטראלי האיטלקי ולבייגל הנפוץ באמריקה יש מעלה שאין לגירדה הסיני
( )2הלחמניות המופיעות בציורים ממצרים העתיקה אינן דומות בצורתן לא לטראלי ולא לגירדה
( ) 3שלא כטענתה של בלינסקה ,הבייגל הפופולרי באמריקה התפתח מהלחמניות של מצרים העתיקה
( )4בגלל צורתם השימושית של הכעכים הם התפתחו באופן בלתי תלוי בכמה מקומות בעולם
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.