Page 14 - Index
P. 14

‫מועד חורף ‪2023‬‬  ‫‪- 13 -‬‬  ‫חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שני‬

                        ‫‪ .	5‬חזון נפרץ ‪ :‬נדיר ‪-‬‬

                          ‫(‪ )	1‬מוכלל ‪ :‬כלול‬
                           ‫(‪ )	2‬מרובב ‪ :‬נקי‬
                           ‫(‪ )	3‬מיושן ‪ :‬ישן‬
                         ‫(‪ )	4‬מושלם ‪ :‬דופ	י‬

                            ‫‪ .	6‬עצלן ‪ָ :‬ע ָמל ‪-‬‬

                          ‫(‪ )	1‬זהיר ‪ :‬סכנה‬
                        ‫(‪ )	2‬חולני ‪ :‬בריאות‬
                         ‫(‪ )	3‬שתלטן ‪ :‬ציות‬
                        ‫(‪ )	4‬שכחן ‪ :‬תזכורת	‬

                        ‫שאלות הבנה והסקה (שאלות ‪)17-7‬‬

‫תולעי העץ חיות בתוך גזעי העצים‪ ,‬וקשה מאוד להיפטר מהן באמצעות חומרי הדברה‪ .‬עם זאת‪ ,‬חקלאים רבים‬            ‫‪	.7‬‬
                                                  ‫מצליחים לחסל את הנגע באמצעות השקיית העצים במי מלח‪.‬‬

‫איזה מן הנתונים הבאים עשוי להסביר מדוע ההשקיה במי מלח יעילה בטיפול בנגע תולעי העץ?‬                            ‫	‬

 ‫(‪ )	1‬התגובה הכימית בין מי המלח לחומרי ההדברה מפחיתה את ריכוז חומרי ההדברה בגזע העץ‪ ,‬אך אינה‬
                                                                                         ‫פוגעת ביעילותם‬

                                    ‫(‪ )	2‬המלח פוגע ביכולת הרבייה של חרקים זעירים הניזונים מתולעי העץ‬
‫(‪ )	3‬מי מלח גורמים לעצים לספוח מינרלים שונים מהאדמה‪ ,‬ובהם מינרלים שתולעי העץ אינן יכולות לחיות‬

                                                                                                ‫בסביבתם‬
                                      ‫(‪ )	4‬עלותם של מי מלח נמוכה בהרבה מעלותם של רוב חומרי ההדברה	‬

                                          ‫יש מגוון רחב של הפרעות בקריאה‪ ,‬ובהן ההפרעות הבאות‪:‬‬             ‫‪	.8‬‬
                                                              ‫‪ -‬זיהוי שגוי של חלק מהאותיות במילה‪.‬‬
                                                                                                           ‫	‬
                ‫‪ -‬החלפת שתי אותיות צמודות במילה זו בזו (לרוב אותיות המצויות באמצע המילה)‪.‬‬
‫‪ -‬החלפת אותיות בין מילים סמוכות (לרוב אותיות שנמצאות במקום זהה בכל אחת משתי המילים)‪.‬‬

               ‫איזו מהטעויות הבאות אינה מדגימה שום הפרעה משלוש הפרעות הקריאה שהוזכרו?‬

                 ‫(‪ )	1‬קריאת צמד המילים "מוצף במים" כ"מצוף במים"‬
                    ‫(‪ )	2‬קריאת צמד המילים "שוד אלים" כ"שור אלים"‬

                ‫(‪ 	)3‬קריאת צמד המילים "משלט מרוחק" כ"משל מרוח"‬
                     ‫(‪ 	)4‬קריאת צמד המילים "נמש גדול" כ"נמל גדוש"	‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19