Page 56 - 0215
P. 56

‫מועד פברואר ‪2015‬‬                                                              ‫	‬

                  ‫דוגמה לחיבור שרמתו גבוהה‬

  ‫חקיקה פטרנליסטית ‪ -‬חקיקה שמיועדת להגן על האזרח מעצמו ‪ -‬מיועדת לשם‬        ‫‪1‬‬
‫הגנה על האזרח מהתנהגויות ומקרים בהם הוא עלול לסכן את עצמו‪ .‬ככזאת‪,‬‬          ‫‪5‬‬
 ‫החקיקה הפטרנליסטית מגבילה את חלק מזכויות הפרט והאזרח כמו חופש‬            ‫‪10‬‬
                                                                          ‫‪15‬‬
   ‫התנועה‪ ,‬חופש העיסוק וכו'‪ .‬לעניות דעתי‪ ,‬חקיקה פטרנליסטית היא מוצדקת‬     ‫‪20‬‬
               ‫וחשובה לקיומה של חברה חופשית וליצירה של קהילה בטוחה‪.‬‬       ‫‪25‬‬

 ‫האחריות הבסיסית ביותר של המדינה היא שמירה על חיי אזרחיה‪ .‬דרכה של‬
‫המדינה להגן על אזרחיה בחיי היום‪-‬יום היא באמצעות חקיקה ואכיפת החוק‪.‬‬

  ‫לא ניתן לצפות שהמדינה תחוקק חוקים חלקיים ותישא באחריות חלקית לחיי‬
    ‫אזרחיה‪ ,‬ולכן חובתה של המדינה לשמור על חיי אזרחיה גם כאשר האיום‬

  ‫עליהם הוא הם עצמם‪ .‬דוגמה טובה לכך הוא החוק האוסר על החזקת נשק‬
‫ללא רשיון ‪ -‬לא ניתן לצפות שהמדינה תישא באחריות רק כאשר נעשה שמוש לרעה‬
‫בנשק בביצוע פשע‪ ,‬ולא תישא באחריות במקרה של פליטת כדור שממנו נפגע בעל‬

                                                               ‫הנשק‪.‬‬
   ‫נוסף על כך‪ ,‬במקרים רבים אזרח המסכן את עצמו מסכן גם את הסובבים‬
‫אותו‪ .‬נהג הנוהג בשכרות ועושה תאונת דרכים עלול לגרום לפציעתם ואף מותם‬
     ‫של אנשים רבים מלבדו‪ ,‬ומהמר שמפסיד את כל רכושו בהימורים פוגע בכל‬
‫משפחתו מלבד עצמו‪ .‬לכן חקיקה פטרנליסטית חשובה לא רק כדי להגן על אדם‬
  ‫מפני עצמו‪ ,‬אלא גם על הסובבים אותו ועל כלל האוכלוסיה מפני התנהגויות שיש‬

                                                  ‫בהם פוטנציאל לנזק‪.‬‬
   ‫מנגד‪ ,‬ישנם רבים הגורסים כי חקיקה פטרנליסטית פוגעת בזכויות האזרח‬
‫שהם כה חשובים לקיומה של מדינה דמוקרטית‪ .‬המצדדים בעמדה זו טוענים כי‬
‫אדם המזלזל בחייו ומסכן את עצמו אינו עניינה של המדינה או של כל אדם אחר‬
‫לצורך העניין‪ ,‬ואין זה מקומה של המדינה להגביל ולפגוע בזכויות ובחופש הפרט‬
   ‫כדי להגביל התנהגויות כאלה‪ .‬לדוגמה‪ ,‬אין צורך בחוק חינוך חובה מכיוון‬
  ‫שזהו שיקולו של כל הורה האם לשלוח את ילדיו לבית הספר‪ ,‬ואם הם מפעילים‬
  ‫שיקול דעת מוטעה לפי דעת הרוב‪ ,‬אז זוהי זכותם ואין מקום לחקיקה בנושא‪.‬‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬

                       ‫‪55‬‬
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61