Page 5 - ver1
P. 5
.11התשובה הנכונה היא (.)4
בארצות הברית הגדיר בית המשפט העליות את הנישואים כאחת מזכויות היסוד של בני האדם ,ולפיכך ביטל
חוקים של מדינות שהגבילו זכות זו בהטילן איסורים על נישואים בין בני דתות שונות.
תשובה ( )1אינה נכונה .תחילה נכתב כי בארצות הברית הגדיר בית המשפט העליון את השוויון בפני החוק
כאחת מזכויות היסוד של בני האדם .כלומר ,לפי הגדרה זו כל החוקים חלים באופן אחיד על כלל האזרחים.
אם כן ,אין היגיון בטענה שלפיכך (בית המשפט העליון) גינה חוקים של מדינות שהגבילו זכות זו בהטילן
איסורים על חקיקת חוקים .חוקים המטילים איסורים על חקיקת חוקים אינם ביטוי של עיקרון השוויון
בפני החוק (ולמעשה לא קשורים לכך בשום צורה ,)...ולכן גם לא מגבילים אותו.
תשובה ( )2אינה נכונה .תחילה נכתב כי בארצות הברית הגדיר בית המשפט העליון את המחאה כאחת
מזכויות היסוד של בני האדם .אם כן ,לא ייתכן כי מסיבה זו (לפיכך) הוא אישר חוקים של מדינות שהגבילו
זכות זו בהטילן איסורים על הפגנות מאורגנות .הרי אם מחאה היא זכות יסוד לפי בית המשפט העליון ,נצפה
שהוא דווקא יבטל חוקים שאוסרים על אנשים למחות ולהפגין (ולא יאשר הגבלה של זכות המחאה בחוקים
האוסרים זאת).
תשובה ( )3אינה נכונה .תחילה נכתב כי בארצות הברית הגדיר בית המשפט העליון את רכישת השכלה כאחת
מזכויות היסוד של בני האדם .אם כן ,לא הגיוני שלפיכך הוא תמך בחוקים של מדינות שהגבילו זכות זו
בהטילן איסורים על הקמת אוניברסיטאות .אם רכישת השכלה היא זכות יסוד לפי בית המשפט העליון,
נצפה שהוא לא יתמוך בחוקים האוסרים על הקמת מוסדות לרכישת השכלה.
תשובה ( )4נכונה .תחילה נכתב כי בארצות הברית הגדיר בית המשפט העליון את הנישואים כאחת מזכויות
היסוד של בני האדם .אם כן ,בהחלט הגיוני שמשום כך הוא ביטל חוקים של מדינות שהגבילו זכות זו בהטילן
איסורים על נישואים בין בני דתות שונות .הרי חוקים אלה מגבילים את האזרחים לממש את זכותם להינשא,
והיות שמדבר בזכות יסוד כפי שקבע בית המשפט העליון ,בהחלט הגיוני שהוא יבטל אותם.
.12התשובה הנכונה היא (.)4
כדי להבין מהם ״הזמן והמקום״ .הנזכרים בסוף הפסקה ,ננתח תחילה את תוכנה ,ולאחר מכן ננסה להקיש
על משמעות הביטוי הנזכר בסופה מתוך מה שהבנו.
״ אין כאדגר אלן פו אומן שנוח למבקרים לתלות בו מהרהורי לבם ולעצבו בצלם תקופתם״ – אין עוד אומן
כמו פו שלמבקרים נוח לצייר את הדמות שלו /להגדיר אותו בהתאם לתקופה שבה הם (המבקרים) כותבים
עליו .ואכן הביקורות הסותרות הנכתבות על הסופר במאה וחמישים השנים שחלפו מאז נודע שמו ברבים
– ובאמת ,הביקורות המגוונות והשונות שנכתבו עליו מאז שהתפרסם ( 150שנה שחלפו מאז) – יותר
משמשתקפות בהן דמותו של פו וכוונותיו באמונתו ,משתקפות בהן האופנות ,התפיסות והציפיות של הזמן
והמקום – יותר משניכרות בהן דמותו וכוונותיו ׳האמיתיות׳ של פו ,ניכרות בהן התפיסות של התקופה
והמקום (=הזמן והמקום) שבהם המבקרים כתבו אותן.