Page 5 - ver1
P. 5

‫‪ .11‬התשובה הנכונה היא (‪.)4‬‬
‫בארצות הברית הגדיר בית המשפט העליות את הנישואים כאחת מזכויות היסוד של בני האדם‪ ,‬ולפיכך ביטל‬

                      ‫חוקים של מדינות שהגבילו זכות זו בהטילן איסורים על נישואים בין בני דתות שונות‪.‬‬

‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬תחילה נכתב כי בארצות הברית הגדיר בית המשפט העליון את השוויון בפני החוק‬
‫כאחת מזכויות היסוד של בני האדם‪ .‬כלומר‪ ,‬לפי הגדרה זו כל החוקים חלים באופן אחיד על כלל האזרחים‪.‬‬
‫אם כן‪ ,‬אין היגיון בטענה שלפיכך (בית המשפט העליון) גינה חוקים של מדינות שהגבילו זכות זו בהטילן‬
‫איסורים על חקיקת חוקים‪ .‬חוקים המטילים איסורים על חקיקת חוקים אינם ביטוי של עיקרון השוויון‬

                            ‫בפני החוק (ולמעשה לא קשורים לכך בשום צורה‪ ,)...‬ולכן גם לא מגבילים אותו‪.‬‬
‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬תחילה נכתב כי בארצות הברית הגדיר בית המשפט העליון את המחאה כאחת‬
‫מזכויות היסוד של בני האדם‪ .‬אם כן‪ ,‬לא ייתכן כי מסיבה זו (לפיכך) הוא אישר חוקים של מדינות שהגבילו‬
‫זכות זו בהטילן איסורים על הפגנות מאורגנות‪ .‬הרי אם מחאה היא זכות יסוד לפי בית המשפט העליון‪ ,‬נצפה‬
‫שהוא דווקא יבטל חוקים שאוסרים על אנשים למחות ולהפגין (ולא יאשר הגבלה של זכות המחאה בחוקים‬

                                                                                                 ‫האוסרים זאת)‪.‬‬
‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬תחילה נכתב כי בארצות הברית הגדיר בית המשפט העליון את רכישת השכלה כאחת‬
‫מזכויות היסוד של בני האדם‪ .‬אם כן‪ ,‬לא הגיוני שלפיכך הוא תמך בחוקים של מדינות שהגבילו זכות זו‬
‫בהטילן איסורים על הקמת אוניברסיטאות‪ .‬אם רכישת השכלה היא זכות יסוד לפי בית המשפט העליון‪,‬‬

                               ‫נצפה שהוא לא יתמוך בחוקים האוסרים על הקמת מוסדות לרכישת השכלה‪.‬‬
‫תשובה (‪ )4‬נכונה‪ .‬תחילה נכתב כי בארצות הברית הגדיר בית המשפט העליון את הנישואים כאחת מזכויות‬
‫היסוד של בני האדם‪ .‬אם כן‪ ,‬בהחלט הגיוני שמשום כך הוא ביטל חוקים של מדינות שהגבילו זכות זו בהטילן‬
‫איסורים על נישואים בין בני דתות שונות‪ .‬הרי חוקים אלה מגבילים את האזרחים לממש את זכותם להינשא‪,‬‬

                ‫והיות שמדבר בזכות יסוד כפי שקבע בית המשפט העליון‪ ,‬בהחלט הגיוני שהוא יבטל אותם‪.‬‬

                                                                                       ‫‪ .12‬התשובה הנכונה היא (‪.)4‬‬

‫כדי להבין מהם ״הזמן והמקום״‪ .‬הנזכרים בסוף הפסקה‪ ,‬ננתח תחילה את תוכנה‪ ,‬ולאחר מכן ננסה להקיש‬
                                                           ‫על משמעות הביטוי הנזכר בסופה מתוך מה שהבנו‪.‬‬

‫״ אין כאדגר אלן פו אומן שנוח למבקרים לתלות בו מהרהורי לבם ולעצבו בצלם תקופתם״ – אין עוד אומן‬
‫כמו פו שלמבקרים נוח לצייר את הדמות שלו ‪ /‬להגדיר אותו בהתאם לתקופה שבה הם (המבקרים) כותבים‬
‫עליו‪ .‬ואכן הביקורות הסותרות הנכתבות על הסופר במאה וחמישים השנים שחלפו מאז נודע שמו ברבים‬
‫– ובאמת‪ ,‬הביקורות המגוונות והשונות שנכתבו עליו מאז שהתפרסם (‪ 150‬שנה שחלפו מאז) – יותר‬
‫משמשתקפות בהן דמותו של פו וכוונותיו באמונתו‪ ,‬משתקפות בהן האופנות‪ ,‬התפיסות והציפיות של הזמן‬
‫והמקום – יותר משניכרות בהן דמותו וכוונותיו ׳האמיתיות׳ של פו‪ ,‬ניכרות בהן התפיסות של התקופה‬

                                                      ‫והמקום (=הזמן והמקום) שבהם המבקרים כתבו אותן‪.‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10