Page 9 - ver2
P. 9

‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬כאמור‪ ,‬פשר הציטוט שלגביו נשאלנו הוא שגם כאשר השליטה שלנו בשפה זרה גבוהה‪,‬‬
‫עדיין נהיה מודעים לתהליך העיבוד של הטקסט‪ ,‬ולא כי כאשר השליטה בשפה זרה היא ללא רבב‪ ,‬קל להבין‬

                                                                                              ‫טקסטים בשפה זו‪.‬‬
‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬כפי שהוסבר לעיל‪ ,‬פשר הציטוט שלגביו נשאלנו נוגע למודעות לתהליכי עיבוד בעת‬
‫האזנה לטקסט בשפה זרה‪ .‬אין כל התייחסות לרמת המורכבות של הטקסט‪ ,‬ולכן‪ ,‬לא יהיה נכון לומר‬
‫שהכוונה בציטוט זה היא שגם כאשר הטקסט מנוסח בפשטות‪ ,‬מי ששפת הטקסט איינה שפת עמו יתקשה‬

                                                                                             ‫לעבד אותו ולהבינו‪.‬‬
‫תשובה (‪ )3‬נכונה‪ .‬כפי שהוסבר‪ ,‬כוונת הציטוט שלגביו נשאלנו היא אכן שבעת האזנה לטקסט בשפה זרה‬

                                     ‫אדם מודע לתהליכי העיבוד של הטקסט‪ ,‬גם אם שליטתו בשפה מצוינת‪.‬‬
‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬בפסקה נכתב בפירוש כי בעת האזנה לטקסט בשפת אמנו אנחנו כלל לא מודעים‬
‫לתהליך העיבוד שלו‪ .‬אם כן‪ ,‬לא ייתכן כי כוונת הציטוט שלגביו נשאלנו היא שאנו מודעים לעיבוד הטקסט‬

                                                       ‫בעת ההאזנה‪ ,‬גם אם מדובר בטקסט בשפת האם שלנו‪.‬‬

                                                                                       ‫‪ .17‬התשובה הנכונה היא (‪.)4‬‬
‫כדי לקבוע איזו מן הטענות מסכמת את השינוי בעמדותיו של הכותב‪ ,‬נקרא לעומק את הפסקה‪ ,‬ונעמוד על‬

                                                                                   ‫מהלך העניינים המתואר בה‪.‬‬

‫דבריו של הכותב נועדו להשיב על השאלה מדוע חוקרי הטבע בימינו ממשיכים להתעניין בכתביו של דרווין‬
‫גם מאה שנים יותר לאחר מותו – ״בעבר האמנתי שהסיבה לכך היא ההשלכות החשובות של מנגנון‬
‫האבולוציה שהציע‪ ,‬מנגנון ׳הברירה הטבעית׳״‪ .‬כלומר‪ ,‬פעם הוא האמין שחוקרי טבע מוסיפים להתעניין‬
‫בכתביו של דרווין בגלל ההשלכות החשובות שיש למנגנון הברירה הטבעית שהציע‪ .‬״ואולם‪ ,‬כעת אני סבור‬
‫שהשלכות אלו‪ ,‬גם אם יש בהן כדי להסביר את השפעתו של דרווין על תפיסותיו של הציבור הרחב‪ ,‬הן‬
‫מופשטות מדי מכדי שיוכלו להסביר את הרלוונטיות של דרווין לעולם המדע של ימינו‪ ,‬עולם שבו מדענים‬
‫ממעטים להפליג להכללות המתרחקות מתחום מחקרם הקונקרטי״‪ .‬כלומר‪ ,‬גם אם ההשלכות המופשטות‬
‫הללו יכולות להסביר את ההשפעה של דרווין על הציבור‪ ,‬הן כלליות ומופשטות מדי‪ ,‬ולכן לא יכולות להסביר‬
‫מדוע עבודתו עדיין רלוונטית למדענים‪ ,‬שדווקא מעדיפים מידע קונקרטי וספציפי יותר‪ .‬אם כן‪ ,‬אנו מבינים‬
‫שבעבר הכותב האמין כי דרווין ממשיך להיות רלוונטי למדע גם בימינו בשל השלכות מנגנון הברירה‬

                                                 ‫הטבעית שהציע‪ ,‬ואולם‪ ,‬כיום הוא כבר לא סבור שכך הדבר‪.‬‬

‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬הכותב ציין במפורש כי מדענים ממעטים להפליג להכללות המתרחקות מתחום‬
‫מחקרם הקונקרטי‪ .‬אם כן‪ ,‬לא ייתכן שלדידו‪ ,‬הרלוונטיות של דרווין למדע מקורה בהכללות המופשטות‬

                                                                                    ‫הנגזרות מן המנגנון שהציע‪.‬‬
‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬מן הפסקה עולה כי הכותב סבור שכיום מדענים מתרחקים מהשלכות כלליות‪ ,‬ולא‬

                                                        ‫כי השלכות אלו הן הכללות המתרחקות מעולם המדע‪.‬‬
‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬מן ההסבר שלעיל עולה כי כותב לא סבור שהסיבות שהסבירו בעבר את הרלוונטיות‬
‫של דרווין למדע‪ ,‬הן אותן הסיבות שמסבירות זאת כיום‪ .‬כלומר‪ ,‬הן עדיין מעניינות מדענים‪ ,‬אך מסיבות‬

  ‫שונות‪ .‬לפיכך‪ ,‬לא יהיה נכון לטעון שכעת הכותב סבור שעבודותיו של דרווין מעניינות בעיקר את הציבור‪.‬‬
   4   5   6   7   8   9   10   11   12