Page 4 - ver2
P. 4
.10התשובה הנכונה היא (.)4
כדי לקבוע איזו מן הטענות שמופיעות בתשובות עולה מן הפסקה ,נקרא תחילה את הפסקה לעומק ,ולאחר
מכן נבחן את הטענות השונות לאור זאת.
בחלקה הראשון של הפסקה מספרים לנו שהתורה ההליוצנטרית של קופרניקוס – לפיה השמש מצויה במרכז
היקום וכוכבי הלכת ,ביניהם כדור הארץ ,סובבים סביבה – החליפה בסופו של דבר את הגישה הגאוצנטרית,
הרואה בכדור הארץ מרכז היקום .לאחר מכן נכתב שלדבר הייתה משמעות פסיכולוגית עצומה ,משום
שקבלת העובדה שכדור הארץ אינו מרכז היקום ,כפי שנהגו לחשוב ,ערערה גם את מעמדה של הגישה
האנתרופוצנטרית ,ולפיה האדם ניצב במרכז הבריאה .כלומר ,קבלת תורתו של קופרניקוס ,פירושה הכרה
בעובדה שכדור הארץ אינו מרכז היקום .הכרה ,שלימים ערערה את התפיסה ולפיה האדם הוא מרכז
הבריאה ,דהיינו הדבר החשוב ביותר בעולם הזה.
תשובה ( )1אינה נכונה .הטענה המוצגת בתשובה זו הופכת בין סדר ההתרחשויות המתואר בפסקה ,וקושרת
ביניהן בצורה לא מדויקת :משתמע ממנה כי רק לאחר התערערות התפיסה שלפיה בני האדם הם מרכז
הבריאה ,יכלה תורתו של קופרניקוס להחליף את הגישה הגאוצנטרית .ואולם ,כאמור ,תורתו של קופרניקוס
החליפה את הגישה הגאוצנטרית ,והמשמעות הפסיכולוגית של שינוי זה ,התבטאה בהמשך בהתערערות
התפיסה שלפיה בני האדם הם מרכז העולם.
תשובה ( )2אינה נכונה .מן האמור עולה כי הגילוי שכדור הארץ אינו עומד בלב היקום ערער את התפיסה
הרואה באדם את מרכז הבריאה ,ולא כי הוא הכשיר את הקרקע לתפיסה זו.
תשובה ( )3אינה נכונה .מן האמור עולה כי גילוייו של קופרניקוס הביאו להכרה בכך שהשמש אינה סובבת
סביר כדור הארץ ,ובהמשך גם ערערה את האמונה במרכזיותו של האדם בעולם ,ולא כי גילויים אלה הביאו
להבנה שהאמונה במרכזיות האדם אינה מחייבת גם אמונה בכך שהשמש סובבת סביב כדור הארץ.
תשובה ( )4נכונה .מן הפסקה אכן עולה כי אימוץ התורה שפיתח קופרניקוס הוביל לירידה בחשיבות שבני
האדם מייחסים לעצמם ולמקומם בעולם .כאמור ,קבלת העובדה שכדור הארץ אינו מרכז היקום ערערה גם
על התפיסה שלפיה האדם הוא מרכז הבריאה.
.11התשובה הנכונה היא (.)3
כדי לקבוע איזו תשובה משקפת את הרעיון המרכזי בפסקה ,נקרא תחילה את הפסקה לעומק ונבין במה היא
מתמקדת.
תחילה נכתב כי ״לעובדה שאדם מסוים אוהב את אחד מאחיו יותר משהוא אוהב את אחיו האחרים עשויות
להיות השלכות מרחיקות לכת על מרקם היחסים המשפחתי״ .כלומר ,מדובר בסיטואציה שקורית ,אשר
משפיעה על דינמיקת היחסים בתוך המשפחה .לאחר מכן מביע הכותב הסתייגות מסוימת שקשורה לעניין
זה :״ואולם ,אין מובן לשאלה בכמה אחוזים אהבתו של אותו אדם לאח זה עולה על אהבתו לאחיו האחרים,
או משהו ההפרש המדויק בין אהבות אלה״ – לא ברור מדוע נשאלת השאלה בדבר הפער בין כמות האהבה
לאח מסוים לעומת כמות האהבה לשאר האחים.