Page 8 - index
P. 8

‫מועד חורף ‪2024‬‬  ‫חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשון ‪- 7 -‬‬

‫‪ :‬בשנה החולפת‬   ‫ירידה בשיעור בני הנוער המקדישים מזמנם לקריאה‪,‬‬  ‫בידיעה בעיתון נכתב‪" :‬מי ש‬                           ‫‪	.13‬‬

‫במספר בני הנוער המנויים בספריות העירוניות"‪ .‬אילו ידע כותב הידיעה שבשנה זו‪ ,‬שלא כמו‬  ‫נרשמה‬

‫בשנים הקודמות‪ ,‬לא היה הרישום לספריות העירוניות ‪ ,‬ודאי היה זהיר יותר בדבריו‪ ,‬שכן כאשר‬

                ‫שכל מי שנרשם לספרייה אכן טורח לשאול ספרים‪ ,‬לא כל שכן לקרוא אותם‪.‬‬

       ‫(‪ )	1‬חשש מ‪ / -‬בצדק חשש ‪ /‬ירידה נוספת ‪ /‬כרוך בתשלום גבוה ‪ /‬מחירו של המנוי יקר כל כך‪ ,‬סביר‬
   ‫(‪ 	)2‬היה מוטרד מה‪ / -‬יכול להירגע ‪ /‬דווקא עלייה חדה ‪ /‬כרוך בתשלום ‪ /‬המנוי ניתן חינם אין כסף‪ ,‬אין‬

                                                                                                       ‫ערובה‬

‫(‪ 	)3‬חשב שנבלמה ה‪ / -‬נראה שצדק ‪ /‬ירידה חדה ‪ /‬נתון לבחירתם של בני הנוער ‪ /‬ההרשמה לספרייה נעשית‬

                                                                                              ‫מבחירה‪ ,‬סביר‬

‫(‪ )	4‬ייחל שתיפסק מגמת ה‪ / -‬יכול לשמוח ‪ /‬עלייה מתונה ‪ /‬חובה המוטלת על כל תלמידי התיכון ‪ /‬ההרשמה‬

                                                                    ‫לספרייה נעשית מבחירה‪ ,‬יש יסוד להני 	ח‬

   ‫רשות הטבע והגנים מצאה שמספר השקנאים שהגיעו לישראל בעונת הנדידה האחרונה דומה למספרם בעונות‬                       ‫‪.	14‬‬
 ‫הנדידה שקדמו לה‪ ,‬אך שבמדד "ימי השקנאי" חלה ירידה של כ‪ .25%-‬את המדד הזה הרשות מחשבת כך‪ :‬היא‬
 ‫בודקת כמה ימים בעונה כל שקנאי שהגיע לארץ שוהה בישראל וסוכמת את כלל ימי השהייה של כל השקנאים‪.‬‬
‫למדד זה יש השפעה על התנהלות הרשות‪ :‬כל שקנאי אוכל כקילוגרם דגים מדי יום‪ ,‬ואותם הוא לוקח‪ ,‬בין היתר‪,‬‬
  ‫מבריכות לגידול דגים‪ .‬כדי להפחית את הפגיעה במגדלי הדגים‪ ,‬הרשות מפזרת בשמורות טבע ששקנאים רבים‬
‫פוקדים אותן דגים שאינם מתאימים לשיווק‪ .‬את כמות הדגים הנחוצה הרשות מעריכה לפי מדד "ימי השקנאי"‬

                                                                                                   ‫משנים קודמות‪.‬‬

                ‫איזו מהטענות הבאות עולה מהפסקה?‬                                                                    ‫	‬

         ‫(‪ 	)1‬הניסיון למנוע מהשקנאים לאכול דגים מבריכות גידול גרם להם לקצר את שהותם בתחומי ישראל‬
‫(‪ )	2‬בשל כמות הדגים הגדולה ששקנאים זקוקים לה‪ ,‬ככל שמגיעים לישראל שקנאים רבים יותר‪ ,‬כך הם שוהים‬

                                                                                            ‫בה זמן קצר יותר‬
  ‫(‪ 	)3‬אם מגמת השינוי במדד "ימי השקנאי" תימשך‪ ,‬תוכל רשות הטבע והגנים לצמצם את כמות הדגים שהיא‬

                                                                                           ‫מספקת לשקנאים‬
      ‫(‪ 	)4‬מוטב שרשות הטבע והגנים תתנהל לפי מספר השקנאים המגיעים לארץ ולא לפי מדד "ימי השקנאי"‪,‬‬

                                                                                                   ‫שאינו יציב‬

‫בספרו "עיונים בדברי ימי עולם" כתב ההיסטוריון יעקב ּבּורק ַהרדט‪" :‬ענייננו הוא המדינה‪ ,‬הדת והתרבות‪ ,‬וזיקתן‬           ‫‪	.15‬‬
 ‫ההדדית‪ .‬מכירים אנו יפה יפה בשרירותיות ההפרדה בין השלוש‪ :‬הרי זה כאילו תלשת מתמונה בכל פעם דמות‬

‫אחת והנחת את השאר‪ .‬ברם‪ ,‬בחינת כל אחד מן הגורמים האלה לעצמו חיונית להבנת הקשרים ביניהם‪ ,‬וממילא‬
                                                                                  ‫כל עיון היסטורי חייב לנהוג כך‪".‬‬

                ‫איזה מן המשפטים שלהלן מבטא את עמדתו של בורקהרדט באופן הטוב ביותר?‬                                  ‫	‬

                         ‫(‪ 	)1‬כל מחקר היסטורי חייב לעסוק ביחסים שבין המדינה‪ ,‬הדת והתרבות‬
       ‫(‪ 	)2‬המדינה‪ ,‬הדת והתרבות קשורות זו בזו באופן שאינו מאפשר לחקור כל אחת מהן בנפרד‬
   ‫(‪ 	)3‬ההפרדה בין המדינה‪ ,‬הדת והתרבות מלאכותית‪ ,‬אך היא הכרחית למחקר ההיסטורי שלהן‬
‫(‪ )	4‬אופיו של המחקר ההיסטורי גורם לתמונת המציאות שהוא מציג להיות שגויה לעיתים קרובות	‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13