Page 7 - index
P. 7

‫מועד חורף ‪2024‬‬        ‫חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשון ‪- 6 -‬‬

‫כאשר פרסם דרווין את ספרו "מוצא המינים" בשנת ‪ ,1859‬נחשב היעדר המאובנים של "צורות ביניים" ‪ -‬צורות‬                   ‫‪	.9‬‬
 ‫חיים קדומות שדרווין שיער את קיומן ‪ -‬לנקודת חולשה מרכזית בתורתו‪ .‬ואולם‪ ,‬שנתיים בלבד לאחר פרסום‬
 ‫הספר נמצא מאובן של ארכאופטריקס‪ ,‬בעל חיים קדום שהוא "צורת ביניים" המעידה כי העופות התפתחו מן‬                        ‫	‬

                                                                                                    ‫הדינוזאורים‪.‬‬

                                                                      ‫איזו מן הטענות הבאות עולה מן הפסקה?‬

                ‫(‪ 	)1‬בעת פרסומה נחשבה תורתו של דרווין לחלשה משום שלא עסקה כלל ב"צורות ביניים"‬
                                                     ‫(‪ 	)2‬דרווין חשב שהעופות לא התפתחו מן הדינוזאורים‬

                                       ‫(‪ 	)3‬גילוי המאובן של הארכאופטריקס תרם לחיזוק תורתו של דרווין‬
                          ‫(‪ 	)4‬עד לגילוי מאובן הארכאופטריקס הסכימו רק מתי מעט עם תורתו של דרווין	‬

              ‫אודי‪" 	:‬חשיבותם של לימודי הספרות נעוצה ביכולתם לסייע לתלמידים במגוון תחומים בחייהם‪".‬‬                ‫‪	.10‬‬
‫יעל‪" 	:‬לימודי הספרות חשובים כשלעצמם‪ ,‬בלי קשר להשלכותיהם המעשיות‪ ,‬וכל הצדקה חיצונית לקיומם רק	‬

                                                                                          ‫	 ממעיטה מערכם‪".‬‬

                      ‫עם איזו מהטענות הבאות הכי סביר שיסכימו גם אודי וגם יעל?‬                                     ‫	‬

                    ‫(‪ 	)1‬לימודי הספרות מוצדקים מפני שהם מסייעים לפיתוח כושר הביטוי של התלמידים‬
                                                         ‫(‪ 	)2‬מוטב שלא לנסות להצדיק את לימודי הספרות‬

                                               ‫(‪ )	3‬חשוב להשקיע משאבים בהכשרת מורים טובים לספרות‬
                ‫(‪ )	4‬אין הצדקה ללמוד מקצוע בבית הספר אם אי אפשר להצביע על התועלת הצומחת מכך	‬

                                                                                                  ‫הוראות לשאלות ‪:13-11‬‬
‫בכל שאלה יש פסקה שחלק אחד או כמה חלקים ממנה חסרים‪ .‬עליכם לבחור בתשובה המתאימה ביותר להשלמת החסר‪.‬‬

‫למנוע את סלילתו של כביש הגישה החדש לעירם‪ .‬לטענתה‪ ,‬ערן דבק בעמדתו‬  ‫‪ 	.11‬בניגוד לערן‪ ,‬מיכל סבורה ש‬

                                                      ‫מודע לעובדה שכביש זה ‪.‬‬

       ‫(‪ 	)1‬צריך ‪ /‬אף שהוא ‪ /‬עשוי להקל על הנוסעים היוצאים מן העיר ועל הנכנסים אליה‬
   ‫(‪ 	)2‬יש ‪ /‬אף שהוא ‪ /‬עלול לגרום לאוכלוסיית בעלי החיים הנדירים באזור נזק חסר תקנה‬
   ‫(‪ 	)3‬אין סיבה ‪ /‬אף שאינו ‪ /‬עשוי להקל על הנוסעים היוצאים מן העיר ועל הנכנסים אליה‬
‫(‪ 	)4‬אין ‪ /‬מכיוון שאינו ‪ /‬עלול לגרום לאוכלוסיית בעלי החיים הנדירים באזור נזק חסר תקנ 	ה‬

‫שישקעו בתהום הנשייה‪.‬‬  ‫‪ .	12‬פרופסור קופר נהג לטעון שתאוריות שלא התקבלו בקהילה האקדמית‪,‬‬

‫תורתו המדינית‪ ,‬שנדחתה מכול וכול בידי עמיתיו החוקרים‪.‬‬  ‫בסוגיה זו‪ ,‬בחרה‬  ‫תלמידתו של קופר‪,‬‬

    ‫(‪ 	)1‬ראוי ‪ /‬נקל אפוא להבין מדוע ‪ /‬שאימצה את עמדתו ‪ /‬לייחד חלק גדול מספרה להצגת‬
‫(‪ )	2‬אין להניח להן ‪ /‬נקל אפוא להבין מדוע ‪ /‬אף שדחתה את עמדתו ‪ /‬שלא להזכיר בספרה את‬

     ‫(‪ 	)3‬אין להניח להן ‪ /‬מפתיע כי ‪ /‬שחלקה עליו ‪ /‬בכל זאת לייחד חלק גדול מספרה להצגת‬
            ‫(‪ 	)4‬ראוי ‪ /‬מפליא אפוא כי ‪ /‬שהייתה שותפה לעמדתו ‪ /‬שלא להזכיר בספרה את	‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12