Page 7 - index
P. 7
מועד חורף 2024 חשיבה מילולית -פרק ראשון - 6 -
כאשר פרסם דרווין את ספרו "מוצא המינים" בשנת ,1859נחשב היעדר המאובנים של "צורות ביניים" -צורות .9
חיים קדומות שדרווין שיער את קיומן -לנקודת חולשה מרכזית בתורתו .ואולם ,שנתיים בלבד לאחר פרסום
הספר נמצא מאובן של ארכאופטריקס ,בעל חיים קדום שהוא "צורת ביניים" המעידה כי העופות התפתחו מן
הדינוזאורים.
איזו מן הטענות הבאות עולה מן הפסקה?
( )1בעת פרסומה נחשבה תורתו של דרווין לחלשה משום שלא עסקה כלל ב"צורות ביניים"
( )2דרווין חשב שהעופות לא התפתחו מן הדינוזאורים
( )3גילוי המאובן של הארכאופטריקס תרם לחיזוק תורתו של דרווין
( )4עד לגילוי מאובן הארכאופטריקס הסכימו רק מתי מעט עם תורתו של דרווין
אודי" :חשיבותם של לימודי הספרות נעוצה ביכולתם לסייע לתלמידים במגוון תחומים בחייהם". .10
יעל" :לימודי הספרות חשובים כשלעצמם ,בלי קשר להשלכותיהם המעשיות ,וכל הצדקה חיצונית לקיומם רק
ממעיטה מערכם".
עם איזו מהטענות הבאות הכי סביר שיסכימו גם אודי וגם יעל?
( )1לימודי הספרות מוצדקים מפני שהם מסייעים לפיתוח כושר הביטוי של התלמידים
( )2מוטב שלא לנסות להצדיק את לימודי הספרות
( ) 3חשוב להשקיע משאבים בהכשרת מורים טובים לספרות
( ) 4אין הצדקה ללמוד מקצוע בבית הספר אם אי אפשר להצביע על התועלת הצומחת מכך
הוראות לשאלות :13-11
בכל שאלה יש פסקה שחלק אחד או כמה חלקים ממנה חסרים .עליכם לבחור בתשובה המתאימה ביותר להשלמת החסר.
למנוע את סלילתו של כביש הגישה החדש לעירם .לטענתה ,ערן דבק בעמדתו .11בניגוד לערן ,מיכל סבורה ש
מודע לעובדה שכביש זה .
( )1צריך /אף שהוא /עשוי להקל על הנוסעים היוצאים מן העיר ועל הנכנסים אליה
( )2יש /אף שהוא /עלול לגרום לאוכלוסיית בעלי החיים הנדירים באזור נזק חסר תקנה
( )3אין סיבה /אף שאינו /עשוי להקל על הנוסעים היוצאים מן העיר ועל הנכנסים אליה
( )4אין /מכיוון שאינו /עלול לגרום לאוכלוסיית בעלי החיים הנדירים באזור נזק חסר תקנ ה
שישקעו בתהום הנשייה. . 12פרופסור קופר נהג לטעון שתאוריות שלא התקבלו בקהילה האקדמית,
תורתו המדינית ,שנדחתה מכול וכול בידי עמיתיו החוקרים. בסוגיה זו ,בחרה תלמידתו של קופר,
( )1ראוי /נקל אפוא להבין מדוע /שאימצה את עמדתו /לייחד חלק גדול מספרה להצגת
( ) 2אין להניח להן /נקל אפוא להבין מדוע /אף שדחתה את עמדתו /שלא להזכיר בספרה את
( )3אין להניח להן /מפתיע כי /שחלקה עליו /בכל זאת לייחד חלק גדול מספרה להצגת
( )4ראוי /מפליא אפוא כי /שהייתה שותפה לעמדתו /שלא להזכיר בספרה את
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.