Page 11 - index
P. 11
מועד חורף 2024 - 10 - חשיבה מילולית -פרק ראשון
. 19לפי הגישה החומסקיאנית ,מדוע "לידע הלשוני של הילדים מוכרח להיות גם מקור אחר" (שורות ?)10-9
( ) 1מכיוון שכמעט כל המידע הלשוני שילדים מקבלים מהסביבה הוא עדויות חיוביות ,ואין די במידע כזה
בשביל ללמוד את כללי השפה
( ) 2מכיוון שהעדויות השליליות שילדים מקבלים מסביבתם מקשות עליהם להפנים את העדויות החיוביות
( ) 3מכיוון שילדים אינם נחשפים לשיחות רבות די הצורך להסיק מתוכן את כללי השפה
( )4מכיוון שתיקון נקודתי של שגיאת לשון של ילד אינו יכול ללמד את הילד מה הכלל שהוא חרג ממנ ו
. 20איזו מן הדוגמאות שלהלן היא המתאימה ביותר להיות דוגמה לעדות שלילית עקיפה (שורות ?)15-14
( )1ילד אומר" :אני מיּכנס לחדר" ,ובתגובה ההורה אומר" :לא אומרים 'מיּכנס'"
( )2ילד אומר" :החלונים פתוחים" ,ובתגובה ההורה אומר" :הצורה הנכונה היא 'חלונות'"
( ) 3ילד אומר" :בציור יש שתי אישות" ,ובתגובה ההורה אומר" :בציור יש שתי נשים"
( ) 4ילד אומר" :המרק קרה מדי" ,ובתגובה ההורה אומר" :האוכל חם מספיק "
. 21על פי המשתמע מהפסקה השלישית ,מדוע "עצם החזרה עשויה לאותת על טעות" (שורה ?)17
( )1מכיוון שהורים לעולם אינם חוזרים על מבעים תקינים של ילדיהם
( )2מכיוון שאילו היה המבע של הילד תקין ,היה ההורה חוזר עליו באופן המאותת לילד שזה המצב
( )3מכיוון שאילו היה המבע של הילד תקין ,היה הסיכוי שההורה יחזור עליו נמוך יחסית
( )4מכיוון שהורים חוזרים תמיד על מבעים שגויים של ילדיה ם
.22בשורות 21-20כתוב" :הבלשנות מבוססת-השימוש ...נהנית אפוא מיתרון על הגישה החומסקיאנית" .מהו
היתרון?
( )1הבלשנות מבוססת-השימוש מסבירה את רכישת השפה בהסתמך על מיומנויות שכליות מוכרות בלבד,
ואינה מניחה שקיים מנגנון נוסף האחראי לכך ,כפי שמניחה הגישה החומסקיאנית
( ) 2שלא כגישה החומסקיאנית ,הבלשנות מבוססת-השימוש עולה בקנה אחד עם הממצא שככל שאלמנטים
לשוניים נפוצים יותר ,כך ילדים לומדים אותם מהר יותר
( ) 3שלא כגישה החומסקיאנית ,הבלשנות מבוססת-השימוש מסבירה אילו תהליכים עומדים ביסוד יכולת
ההפשטה וההכללה המאפשרת את רכישת השפה
( ) 4הבלשנות מבוססת-השימוש טוענת שברכישת השפה מעורבים כמה "איברים לשוניים" ,ואינה מניחה שקיים
רק "איבר לשוני" אחד ,כפי שמניחה הגישה החומסקיאני ת
. 23מה נטען בפסקה האחרונה בנוגע למושגים כגון "פועל" ו"עתיד"?
( ) 1למעשה ,אפשר לנסח עקרונות לשון אוניברסליים בלי להזדקק להם
( ) 2ישנן שפות אנושיות שהם אינם רלוונטיים להן כלל
( ) 3הם אינם מתאימים עוד לתיאור המציאות הלשונית בשפות שנחקרו במחקר הבלשני האירופי
( )4הם קיימים בכל השפות ,אך משמשים לניסוח עקרונות לשון רק בכמה מהן
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.