Page 11 - index
P. 11

‫מועד חורף ‪2024‬‬  ‫‪- 10 -‬‬  ‫חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשון‬

       ‫‪ .	19‬לפי הגישה החומסקיאנית‪ ,‬מדוע "לידע הלשוני של הילדים מוכרח להיות גם מקור אחר" (שורות ‪?)10-9‬‬

      ‫(‪ )	1‬מכיוון שכמעט כל המידע הלשוני שילדים מקבלים מהסביבה הוא עדויות חיוביות‪ ,‬ואין די במידע כזה‬
                                                                                ‫בשביל ללמוד את כללי השפה‬

     ‫(‪ )	2‬מכיוון שהעדויות השליליות שילדים מקבלים מסביבתם מקשות עליהם להפנים את העדויות החיוביות‬
                        ‫(‪ )	3‬מכיוון שילדים אינם נחשפים לשיחות רבות די הצורך להסיק מתוכן את כללי השפה‬

         ‫(‪ 	)4‬מכיוון שתיקון נקודתי של שגיאת לשון של ילד אינו יכול ללמד את הילד מה הכלל שהוא חרג ממנ	ו‬

         ‫‪ .	20‬איזו מן הדוגמאות שלהלן היא המתאימה ביותר להיות דוגמה לעדות שלילית עקיפה (שורות ‪?)15-14‬‬

                                 ‫(‪ 	)1‬ילד אומר‪" :‬אני מיּכנס לחדר"‪ ,‬ובתגובה ההורה אומר‪" :‬לא אומרים 'מיּכנס'"‬
                       ‫(‪ 	)2‬ילד אומר‪" :‬החלונים פתוחים"‪ ,‬ובתגובה ההורה אומר‪" :‬הצורה הנכונה היא 'חלונות'"‬

                           ‫(‪ )	3‬ילד אומר‪" :‬בציור יש שתי אישות"‪ ,‬ובתגובה ההורה אומר‪" :‬בציור יש שתי נשים"‬
                                   ‫(‪ )	4‬ילד אומר‪" :‬המרק קרה מדי"‪ ,‬ובתגובה ההורה אומר‪" :‬האוכל חם מספיק 	"‬

                ‫‪ .	21‬על פי המשתמע מהפסקה השלישית‪ ,‬מדוע "עצם החזרה עשויה לאותת על טעות" (שורה ‪?)17‬‬

                                          ‫(‪ 	)1‬מכיוון שהורים לעולם אינם חוזרים על מבעים תקינים של ילדיהם‬
            ‫(‪ 	)2‬מכיוון שאילו היה המבע של הילד תקין‪ ,‬היה ההורה חוזר עליו באופן המאותת לילד שזה המצב‬

                       ‫(‪ 	)3‬מכיוון שאילו היה המבע של הילד תקין‪ ,‬היה הסיכוי שההורה יחזור עליו נמוך יחסית‬
                                                  ‫(‪ 	)4‬מכיוון שהורים חוזרים תמיד על מבעים שגויים של ילדיה 	ם‬

     ‫‪ 	.22‬בשורות ‪ 21-20‬כתוב‪" :‬הבלשנות מבוססת‪-‬השימוש‪ ...‬נהנית אפוא מיתרון על הגישה החומסקיאנית"‪ .‬מהו‬

                                                                                                            ‫היתרון?‬

     ‫(‪ 	)1‬הבלשנות מבוססת‪-‬השימוש מסבירה את רכישת השפה בהסתמך על מיומנויות שכליות מוכרות בלבד‪,‬‬
                          ‫ואינה מניחה שקיים מנגנון נוסף האחראי לכך‪ ,‬כפי שמניחה הגישה החומסקיאנית‬

    ‫(‪ )	2‬שלא כגישה החומסקיאנית‪ ,‬הבלשנות מבוססת‪-‬השימוש עולה בקנה אחד עם הממצא שככל שאלמנטים‬
                                                    ‫לשוניים נפוצים יותר‪ ,‬כך ילדים לומדים אותם מהר יותר‬

     ‫(‪ )	3‬שלא כגישה החומסקיאנית‪ ,‬הבלשנות מבוססת‪-‬השימוש מסבירה אילו תהליכים עומדים ביסוד יכולת‬
                                                            ‫ההפשטה וההכללה המאפשרת את רכישת השפה‬

‫(‪ )	4‬הבלשנות מבוססת‪-‬השימוש טוענת שברכישת השפה מעורבים כמה "איברים לשוניים"‪ ,‬ואינה מניחה שקיים‬
                                                   ‫רק "איבר לשוני" אחד‪ ,‬כפי שמניחה הגישה החומסקיאני 	ת‬

                                       ‫‪ .	23‬מה נטען בפסקה האחרונה בנוגע למושגים כגון "פועל" ו"עתיד"?‬

                                         ‫(‪ )	1‬למעשה‪ ,‬אפשר לנסח עקרונות לשון אוניברסליים בלי להזדקק להם‬
                                                          ‫(‪ )	2‬ישנן שפות אנושיות שהם אינם רלוונטיים להן כלל‬

               ‫(‪ )	3‬הם אינם מתאימים עוד לתיאור המציאות הלשונית בשפות שנחקרו במחקר הבלשני האירופי‬
                                 ‫(‪ 	)4‬הם קיימים בכל השפות‪ ,‬אך משמשים לניסוח עקרונות לשון רק בכמה מהן	‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16