Page 10 - index
P. 10

‫מועד חורף ‪2024‬‬  ‫חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשון ‪- 9 -‬‬

                            ‫קטע קריאה (שאלות ‪)23-18‬‬

                ‫קראו בעיון את הקטע‪ ,‬וענו על השאלות שאחריו‪.‬‬

‫טבעי להניח שמקור הידע הלשוני של הילד הוא בחשיפה לשימוש שהסובבים אותו עושים בשפה‪ :‬הלוא השפה‬                       ‫(‪	)1‬‬
    ‫שילד רוכש היא השפה המדוברת בסביבתו‪ .‬ואולם‪ ,‬הנחה זו לכאורה אינה מתיישבת עם העובדה שילדים‬
      ‫מסוגלים להפיק משפטים שלא שמעו מעולם‪ .‬הקושי הזה עומד ביסודו של פולמוס מחקרי ארוך שנים‪.‬‬

‫ראשיתו של הפרק המודרני של הפולמוס במאמר רב‪-‬השפעה שפרסם הבלשן נועם חֹומסקי בשנת ‪ ,1959‬ובו הונחו‬                      ‫	‬
‫היסודות לתורת הבלשנות הגנרטיבית‪ .‬חומסקי הבחין בין שני אפיקים שהסביבה יכולה להעביר בהם ידע לשוני‬                  ‫(‪	)5‬‬

      ‫לילד‪" :‬עדויות חיוביות" ו"עדויות שליליות"‪ .‬עדויות חיוביות הן דוגמאות לשימוש רגיל בשפה שהילד נחשף‬            ‫(‪	)10‬‬
‫להן ‪ -‬למשל כשהוא שומע שיחה ‪ -‬ועדויות שליליות הן איתותים על שימוש שגוי שהוא עושה בשפה‪ .‬לפי הגישה‬

 ‫החומסקיאנית‪ ,‬אי אפשר ללמוד את כללי הדקדוק והתחביר של השפה מעדויות חיוביות בלבד; ומכיוון שהורים‬
‫ממעטים להסב את תשומת ליבם של ילדיהם לשגיאות לשון שעשו‪ ,‬הרי שלידע הלשוני של הילדים מוכרח להיות‬

        ‫גם מקור אחר‪ .‬לטענת חומסקי‪ ,‬מקור זה הוא מנגנון מוחי מולד המיוחד לרכישת שפה ‪" -‬איבר לשוני" ‪-‬‬
     ‫שמצויים בו עקרונות לשון כלליים‪ ,‬והוא המאפשר לילדים לחלץ מן הדוגמאות לשימוש בשפה שהם נחשפים‬

                                      ‫אליהן את הכללים של שפתם ‪ -‬ולהסתמך עליהם בהפקת משפטים חדשים‪.‬‬

    ‫אף שהבלשנות הגנרטיבית זכתה לתמיכה רחבה בעשורים האחרונים‪ ,‬בשנים האחרונות הצטברו ראיות רבות‬                       ‫	‬
 ‫המערערות את הנחותיו של חומסקי‪ .‬לדוגמה‪ ,‬נמצא שהורים דווקא מרבים לספק לילדיהם עדויות שליליות על‬                   ‫(‪	)15‬‬
‫כללי השפה‪ ,‬אלא שהם עושים זאת באופן עקיף‪ ,‬באמצעות חזרה על מבעים שהילד שגה בהם ‪ -‬בצורתם הנכונה‪.‬‬
                                                                                                                 ‫(‪)	20‬‬
     ‫יתרה מזו‪ ,‬הורים חוזרים על מבעיו של הילד ברוב המקרים שבהם המבע שגוי‪ ,‬ורק במיעוט קטן מהמקרים‬
      ‫שבהם המבע תקין ‪ -‬וכך עצם החזרה עשויה לאותת על טעות‪ .‬במחקרים אחרים נמצא כי ככל שהשימוש‬
     ‫באלמנט לשוני כלשהו ‪ -‬למשל מילה או מבנה תחבירי ‪ -‬רווח יותר בסביבתו של הילד‪ ,‬כך הילד רוכש אותו‬
 ‫מוקדם יותר‪ .‬ממצא זה מחזק את הסברה שילדים רוכשים את כללי השפה מהמבעים שנחשפו להם‪ ,‬באמצעות‬
       ‫הפשטה והכללה‪ .‬הבלשנות מבוססת‪-‬השימוש‪ ,‬שסברה זו עומדת ביסודה‪ ,‬נהנית אפוא מיתרון על הגישה‬
‫החומסקיאנית‪ :‬היא אינה מחייבת להניח שקיים "איבר לשוני" מיוחד‪ ,‬אלא מאפשרת להסביר את רכישת השפה‬
  ‫בהסתמך על כישורים שכליים כלליים‪ ,‬כגון זיהוי דפוסים והסקה מן הפרט אל הכלל‪ .‬ואכן‪ ,‬בשנים האחרונות‬

                                                                                     ‫זוכה גישה זו לפריחה יחסית‪.‬‬

‫קריאות התיגר על התאוריה החומסקיאנית אינן מוגבלות לתחום רכישת השפה‪ .‬מן ההנחה שקיים "איבר לשוני"‬                      ‫	‬
     ‫מולד נובע שיש תכונות המשותפות לכל שפות העולם ‪ -‬אותו מידע המצוי במנגנון המולד; ואכן‪ ,‬לאורך כמה‬               ‫(‪)	25‬‬

   ‫עשורים עמלו הבלשנים הגנרטיביים על איתור אותן תכונות אוניברסליות‪ .‬ואולם‪ ,‬קשה למצוא עקרונות שאף‬                   ‫	‬
‫שפה אינה חורגת מהם‪ ,‬ולא זו בלבד‪ ,‬אפילו המושגים המשמשים לניסוח העקרונות ‪ -‬למשל "פועל" או "עתיד" ‪-‬‬                 ‫(‪)	30‬‬

    ‫נטועים במחקר הבלשני הקלסי‪ ,‬שמקורו באירופה‪ ,‬ולא פעם אינם מתאימים למציאות הלשונית בשפות שלא‬
 ‫נחקרו במסגרתו‪ .‬לפיכך‪ ,‬במקרים רבים‪ ,‬מי שטוען לגבי עיקרון כלשהו שהוא מתקיים בכל שפות העולם‪ ,‬טענתו‬

       ‫דומה לטענה שכל בעלי החיים משתמשים בכנפיהם למטרות תעופה‪ :‬היא שגויה באשר לחלק מבעלי הכנף‪,‬‬
‫וחסרת משמעות באשר לבעלי חיים אחרים‪ .‬אף שהדיון בעניין תכונות הלשון האוניברסליות טרם הוכרע סופית‪,‬‬

                                                 ‫מסתמן שגם בו תהיה ידה של הבלשנות הגנרטיבית על התחתונה‪.‬‬

                ‫השאלות‬

                ‫‪ .	18‬איזו מן הטענות שלהלן מסכמת באופן הטוב ביותר את ה"קושי" (שורה ‪?)3‬‬

   ‫(‪ )	1‬לכאורה‪ ,‬הידע הלשוני של ילדים מבוסס רק על משפטים ששמעו‪ ,‬ובכל זאת הם יכולים להפיק עוד ועוד‬
                                                                                             ‫משפטים חדשים‬

    ‫(‪ )	2‬לכאורה‪ ,‬יש משפטים שילדים שומעים פעמים מעטות בלבד‪ ,‬ובכל זאת הידע הלשוני שלהם מתבסס גם‬
                                                                                                       ‫עליהם‬

    ‫(‪ 	)3‬לכאורה‪ ,‬הידע הלשוני של ילדים מבוסס על השפה המדוברת בסביבתם‪ ,‬ובכל זאת לעיתים הם מפיקים‬
                                                           ‫משפטים שנחשבים שגויים לפי כלליה של שפה זו‬

‫(‪ )	4‬לכאורה‪ ,‬ילדים מסוגלים להפיק משפטים שלא שמעו מעולם‪ ,‬ובכל זאת השפה שהם מדברים בה היא אותה‬
                                                                                    ‫שפה המדוברת בסביבת 	ם‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15