Page 16 - 1212
P. 16

‫מועד דצמבר ‪2012‬‬  ‫‪- 15 -‬‬  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שנ	י‬

‫‪ .	12‬במחקר שנערך במדינת בצניה נמצא כי שיעור החולים במחלת הטקסית בקרב בני המעמד הכלכלי הנמוך גבוה יותר‬

                                                                           ‫משיעורו בקרב בני המעמד הכלכלי הגבוה‪.‬‬

                                           ‫איזה מהנתונים הבאים אינו יכול לשמש הסבר לממצא?‬                             ‫	‬
                                                                                               ‫	‬
                                                                                                                                              ‫	‬
‫(‪ )1‬מחלת הטקסית שכיחה בקרב אנשים שהתעשרו בעת האחרונה פחות מבקרב עשירים וָתיקים‬
                                                                     ‫(‪ )2‬החיסון מפני המחלה יקר‬

             ‫(‪ )3‬בני המעמד הכלכלי הנמוך בבצניה הם ברובם צאצאים של משפחה קדומה אחת‬
                                 ‫(‪ )4‬מחלת הטקסית פוגעת ביכולתם של אנשים לעבוד לפרנסתם‬

   ‫במחקר השתתפו תלמידים משתי כיתות‪ ,‬א‪ 1‬ו‪-‬א‪ ,2‬בפעילות מודרכת של משחק בפלסטלינה‪ .‬בתום הפעילות קיבלו‬                     ‫‪.	13‬‬
  ‫תלמידי א‪ 1‬פרס שהובטח להם מראש‪ ,‬ואילו תלמידי א‪ 2‬לא קיבלו דבר‪ .‬כעבור שבוע‪ ,‬בזמן המיועד לפעילות חופשית‪,‬‬

    ‫הניחו החוקרים פלסטלינה בשתי הכיתות‪ .‬הם מצאו שתלמידי א‪ 2‬שיחקו בפלסטלינה זמן כפול מתלמידי א‪ .1‬הם‬
‫הסיקו מכך כי בזמן הפעילות המודרכת חשו התלמידים שהובטח להם פרס שהם משתתפים בפעילות רק כדי לזכות בו‪,‬‬

                                                      ‫ואילו התלמידים האחרים ראו במשחק בפלסטלינה פעילות מהנה‪.‬‬

                 ‫איזו מן העובדות הבאות מחלישה את מסקנת החוקרים?‬                                                       ‫	‬

‫(‪ )	1‬בזמן הפעילות המודרכת קיבלו תלמידי שתי הכיתות פלסטלינה במגוון צבעים‪ ,‬ואילו בזמן הפעילות החופשית הם‬
                                                                                ‫קיבלו פלסטלינה בשני צבעים בלבד‬

                       ‫(‪ 	)2‬בתום הפעילות החופשית קיבלו תלמידי א‪ 2‬פרס בהפתעה ואילו תלמידי א‪ 1‬לא קיבלו פרס‬
                              ‫(‪ 	)3‬רק בכיתה א‪ 1‬יש מחשבים שמותר להשתמש בהם בזמן הפעילות החופשי	ת		‬

               ‫(‪ )	4‬יום לאחר הפעילות המודרכת הביאו רבים מתלמידי א‪ 2‬פלסטלינה מהבית כדי לשחק בה בהפסקה	‬

     ‫חומר הגלם של חקר ההיסטוריה הוא עובדות מוצקות‪ ,‬אירועים שהתרחשו במציאות‪ .‬גם אם המקורות הנחשבים‬                     ‫‪	 .14‬‬
  ‫למקורות לגיטימיים של עובדות מוצקות כבר חרגו מן התחום המוגדר והמוסכם של חקר ההיסטוריה במאה התשע‪-‬‬
‫עשרה ‪ -‬תחום המסמכים המדיניים‪ ,‬הדיפלומטיים והצבאיים ‪ -‬ויש בהם מקורות כגון מכתבים אישיים‪ ,‬יומנים ותיעוד‬

                                   ‫של מנהגים‪ ,‬ברי שההיסטוריונים נשענים בעבודתם על מה שנתפס בעיניהם כעובדות‪.‬‬

                 ‫מה מדגימים בפסקה "מכתבים אישיים‪ ,‬יומנים ותיעוד של מנהגים"?‬                                           ‫	‬

      ‫(‪ 	)1‬מסמכים שכיום היסטוריונים מתייחסים אליהם כאל מקורות היסטוריים אף שהם אינם רואים בהם מקורות‬
                                                                                                     ‫לעובדות מוצקות‬

   ‫(‪ )2‬מקורות שתוארו בהם אירועים שבמאה התשע‪-‬עשרה נטו לחשוב שלא התרחשו באמת‪ ,‬וכיום מכירים בא ִמתותם‬
‫(‪ )3‬מסמכים שהיסטוריונים מייחסים להם כיום מהימנות גדולה מלמקורות ששירתו היסטוריונים במאה התשע‪-‬עשרה‬
‫(‪ 	)4‬מקורות שהיסטוריונים מתייחסים אליהם כיום כאל מקורות לעובדות‪ ,‬אף על פי שבמאה התשע‪-‬עשרה לא התייחסו‬

                                                                                                            ‫אליהם כך‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21