Page 55 - 1012
P. 55
מועד אוקטובר 2012 דוגמה לחיבור שרמתו בינונית
לאחרונה ,ישנה תופעה נפוצה של חינוך ביתי לילדים .בעקבות התופעה עולה 1
השאלה האם חינוך זה הוא ראוי או שמא יש לאסור אותו? התומכים בחינוך 5
10
ביתי טוענים כי כל הורה זכאי לחנך את ילדיו לפי דרכו וערכיו ולכן החינוך 15
הביתי יכול לענות על צרכים שהחינוך הציבורי איננו יכול לענות עליהם .אינני 20
מכחישה טענה זו ,אולם לדעתי חינוך שאינו נתון לביקורת אינו ממלא את תפקידו 25
מפני שכך אין שום אינדיקטור לבדוק האם הילד רכש השכלה וערכים נאותים,
ולכן יש לדבוק בחינוך הציבורי.
לטענתי ,מערכת החינוך מהווה לא רק דרך להענקת השכלה אלא היא אחד
הכלים המשפיעים ביותר על הדורות הבאים .מערכת החינוך נועדה להעניק לכלל
האוכלוסיה השכלה וערכים שווים ,וכך ליצור דור בעל זהות לאומית חזקה וידע
נרחב .אולם ,אם כל אדם יחליט שברצונו ללמד את ילדיו בביתו ,כיצד נוכל לוודא
שילדיו מתחנכים על ערכי המדינה? ואף יותר מזאת ,אם כל ילד ילמד בביתו
כיצד נוכל לבחון אותו על החומר הנלמד ,הרי הוריו אינם מורים בכל המקצועות,
ולכן הם לא יוכלו להכינו כראוי לבחינות הבגרות וכך ילדים אלו לא יצליחו
בבחינות הבגרות ולא יהיה מדד ראוי להשכלתם .ולכן ,יש לשלוח את הילדים
לחינוך ציבורי כדי שיקבלו השכלה נאותה ויתחנכו על ערכי המדינה.
מנגד ,יש הטוענים כי החינוך הביתי הוא פתרון לבעיות השונות במערכת החינוך.
לטענתם ,החינוך הביתי מאפשר לכל ילד לקבל את היחס המתאים לו .כמו כן,
חינוך זה מאפשר להורים להעניק לילדיהם את השקפותיהם החינוכיות
והאישויות ,וכך הם לא נאלצים לסמוך על אדם זר שיחנך את ילדיהם .כמו כן,
החינוך הביתי מאפשר לילד לממש את הפוטנציאל הטמון בו (לעומת החינוך
הציבורי ,שלא תמיד יכול לאפשר זאת) .למשל ,ישנם ילדים בעלי צרכים מיוחדים,
ילדים אלו זקוקים לעיתים לתשומת לב רבה כדי שיוכלו להצליח .בבתי הספר
הציבוריים ילדים אלו נבלעים בחברה ולא מקבלים את תשומת הלב לה הם
זקוקים כדי להצליח .כאן בא החינוך הביתי ומעניק לילד תשומת לב לפי צרכו.
לסיכום ,ראינו את הדעות השונות לגבי החינוך הביתי .אולם ,לדעתי ניתן למצוא
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.
54

