Page 53 - 1012
P. 53
מועד אוקטובר 2012 דוגמה לחיבור שרמתו גבוהה
בשנים האחרונות אנו שומעים יותר ויותר על המונח "חינוך ביתי". 1
מקרים רבים של הורים הבוחרים לא לשלוח את ילדיהם לבתי הספר הציבוריים/ 5
10
הפרטיים ,ותחת זאת להעניק להם חינוך ביתי ע"פ השקפותיהם החינוכיות 15
האישיות .אותם הורים סבורים כי חסרונותיה של מערכת החינוך עולים על 20
25
יתרונותיה וכי חינוך ביתי הוא מסגרת הולמת שעונה על צרכיו האישיים של ילדם.
נשאלת השאלה ,האם על המדינה לאשר להורים המעוניינים בכך לחנך את ילדיהם
בשיטה זו ,ולא במערכת החינוך המסורתית המקובלת זה עשרות שנים.
אני מתנגדת לשיטה חינוכית זו .ראשית כל ,מסגרות הלימוד המקובלות תורמות
לאחידות החברה במדינת ישראל ,ובמדינות העולם כולו .תלמידים המתחנכים על
גבי עקרונות לימודים אחידים וזהים ,גם אם בהבדלים כאלו ואחרים ,מרכיבים
בסופו של דבר חברה בעלת מכנה משותף .חינוך הוא הבסיס החשוב ביותר
ליצירת חברה מתוקנת ואחידה ,ורעיון זה עלול להיפגע עקב פילוג התלמידים בין
חינוך ביתי לחינוך פורמלי.
בנוסף ,הורים רבים משוכנעים כי יש בידיהם את הכלים והידע המקצועי/חינוכי,
ע"מ להקנות לילדיהם את ההשכלה והידע הרצויים .אך ברוב המקרים לא כך
הדבר .הורים רבים חסרים תחומי ידע מסוימים כמו גם שיטות לימוד והכשרה
מקצועית .לימוד ביתי עלול לפגוע משמעותית בהשכלתו של ילדם ,וליצור פיגור ופער
לטובת ילדים אחרים בני אותו גיל ,ההולכים לבתי הספר .מדוע שעל סמך החלטה
חסרת אחריות של הורה תימנע מילדו האפשרות לקבלת השכלה ראוייה?
מנגד ,ישנה הסברה כי חינך במערכת החינוך המקובלת מכילה בחובה
חסרונות חינוכיים מובהקים .הדבר מכוון יותר אל השקפות חינוכיות ופחות אל
תכני הלימוד .האידיאל הוא לשלוח את ילדך אל מוסד המעניק לתלמידים השכלה
ראוייה כמו גם חינוך ועיצוב דמותו ,בדגש על עקרונות ,מידות ומוסר .ולדעתי ,עם
השנים ישנה פגיעה מהותית בתחומים אלו .לכן הורים רבים מבקשים קודם כל
לתת לילדם ערכים זהים לאלו שהם עצמם מאמינים בהם ,בתקווה שבעתיד
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.
52

