Page 53 - 1012
P. 53

‫מועד אוקטובר ‪2012‬‬  ‫	דוגמה לחיבור שרמתו גבוהה‬

              ‫בשנים האחרונות אנו שומעים יותר ויותר על המונח "חינוך ביתי"‪.‬‬     ‫‪1‬‬
‫מקרים רבים של הורים הבוחרים לא לשלוח את ילדיהם לבתי הספר הציבוריים‪/‬‬           ‫‪5‬‬
                                                                             ‫‪10‬‬
    ‫הפרטיים‪ ,‬ותחת זאת להעניק להם חינוך ביתי ע"פ השקפותיהם החינוכיות‬          ‫‪15‬‬
      ‫האישיות‪ .‬אותם הורים סבורים כי חסרונותיה של מערכת החינוך עולים על‬       ‫‪20‬‬
                                                                             ‫‪25‬‬
‫יתרונותיה וכי חינוך ביתי הוא מסגרת הולמת שעונה על צרכיו האישיים של ילדם‪.‬‬
‫נשאלת השאלה‪ ,‬האם על המדינה לאשר להורים המעוניינים בכך לחנך את ילדיהם‬

        ‫בשיטה זו‪ ,‬ולא במערכת החינוך המסורתית המקובלת זה עשרות שנים‪.‬‬
‫אני מתנגדת לשיטה חינוכית זו‪ .‬ראשית כל‪ ,‬מסגרות הלימוד המקובלות תורמות‬
‫לאחידות החברה במדינת ישראל‪ ,‬ובמדינות העולם כולו‪ .‬תלמידים המתחנכים על‬
‫גבי עקרונות לימודים אחידים וזהים‪ ,‬גם אם בהבדלים כאלו ואחרים‪ ,‬מרכיבים‬

   ‫בסופו של דבר חברה בעלת מכנה משותף‪ .‬חינוך הוא הבסיס החשוב ביותר‬
‫ליצירת חברה מתוקנת ואחידה‪ ,‬ורעיון זה עלול להיפגע עקב פילוג התלמידים בין‬

                                               ‫חינוך ביתי לחינוך פורמלי‪.‬‬
  ‫בנוסף‪ ,‬הורים רבים משוכנעים כי יש בידיהם את הכלים והידע המקצועי‪/‬חינוכי‪,‬‬
  ‫ע"מ להקנות לילדיהם את ההשכלה והידע הרצויים‪ .‬אך ברוב המקרים לא כך‬
 ‫הדבר‪ .‬הורים רבים חסרים תחומי ידע מסוימים כמו גם שיטות לימוד והכשרה‬
‫מקצועית‪ .‬לימוד ביתי עלול לפגוע משמעותית בהשכלתו של ילדם‪ ,‬וליצור פיגור ופער‬
‫לטובת ילדים אחרים בני אותו גיל‪ ,‬ההולכים לבתי הספר‪ .‬מדוע שעל סמך החלטה‬

       ‫חסרת אחריות של הורה תימנע מילדו האפשרות לקבלת השכלה ראוייה?‬
       ‫מנגד‪ ,‬ישנה הסברה כי חינך במערכת החינוך המקובלת מכילה בחובה‬
‫חסרונות חינוכיים מובהקים‪ .‬הדבר מכוון יותר אל השקפות חינוכיות ופחות אל‬
 ‫תכני הלימוד‪ .‬האידיאל הוא לשלוח את ילדך אל מוסד המעניק לתלמידים השכלה‬
 ‫ראוייה כמו גם חינוך ועיצוב דמותו‪ ,‬בדגש על עקרונות‪ ,‬מידות ומוסר‪ .‬ולדעתי‪ ,‬עם‬
 ‫השנים ישנה פגיעה מהותית בתחומים אלו‪ .‬לכן הורים רבים מבקשים קודם כל‬
     ‫לתת לילדם ערכים זהים לאלו שהם עצמם מאמינים בהם‪ ,‬בתקווה שבעתיד‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬

                   ‫‪52‬‬
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58