Page 57 - 1014
P. 57

‫מועד אוקטובר ‪2014‬‬                                                           ‫	‬

                   ‫דוגמה לחיבור שרמתו בינונית‬

          ‫תופעת ההגירה היא תופעה אשר גדלה משנה לשנה בהיקף משמעותי‪.‬‬       ‫‪1‬‬
     ‫ההגירה אינה תהליך פשוט‪ ,‬והיא מעמידה את המהגרים המבוגרים יותר‬        ‫‪5‬‬
‫בדילמות רבות בכלל‪ ,‬ובתחום החינוך בפרט‪ .‬אחת הדילמות המרכזיות אשר‬         ‫‪10‬‬
  ‫הם ניצבים בפניה היא באיזו שפה עליהם לדבר עם ילדיהם באופן קבוע‪ :‬ישנן‬   ‫‪15‬‬
 ‫שלוש גישות מרכזיות לדילמה זו‪ :‬לדבר בשפת ארץ המוצא‪ ,‬לדבר בשפת הארץ‬      ‫‪20‬‬
‫החדשה ולשלב בין שתי השפות‪ .‬אני סבור שעליהם לדבר בשפת הארץ החדשה‪.‬‬
  ‫ראשית‪ ,‬כאשר משפחה מחליטה להגר היא משנה את חייה ולכן עליה להסתגל‬
 ‫למצב החדש‪ .‬על ההורים להכין את ילדיהם לקראת העתיד ולעזור להם לבנות‬
   ‫אותו‪ .‬עתיד זה יבנה באופן הטוב ביותר כאשר הילדים ירגישו בנוח בשפה‬
‫החדשה‪ ,‬כך יוכלו לרכוש חברים‪ ,‬להתקבל ללימודים גבוהים ולחיות באופן שווה‬

                                               ‫עם שאר אזרחי המדינה‪.‬‬
 ‫כמו כן‪ ,‬כאשר הילדים ידעו את שפה הארץ החדשה הם פחות ירגישו תחושות‬
‫של זרות וניכור‪ .‬תופעה זו של התנכרות לזרים היא תופעה נפוצה מאוד ברוב‬

      ‫מדינות העולם‪ .‬לדוגמה בחברה הישראלית ישנו לעג רב כלפי האוכלוסיה‬
   ‫הרוסית וגם כלפי האוכלוסיה האתיופית‪ .‬לימוד שפת הארץ החדשה יבטיח‬

                                   ‫למעשה שלעג זה יפחת כלפי המהגרים‪.‬‬
‫מתנגדיי יטענו כי על ההורים להקנות לילדיהם את המורשת החברתית והלשונית‬

   ‫של מולדתם‪ ,‬כדי לשמרן‪ .‬אך‪ ,‬כעת כשהם חלק מן הארץ החדשה וכנראה גם‬
 ‫בה ישארו‪ ,‬עליהם להקנות את המורשת החברתית והלשונית של הארץ החדשה‪.‬‬

                    ‫דבר זה יקנה תחושת שיוך וימנע מילדיהם להרגיש שונים‪.‬‬
   ‫לסיכום‪ ,‬על מנת להבטיח את עתיד ילדיהם בארץ החדשה ולתת להם להרגיש‬
    ‫שווים בין שווים על ההורים לדבר עם ילדיהם אך ורק בשפת הארץ החדשה‪.‬‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬

                       ‫‪56‬‬
   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62