Page 57 - 1014
P. 57
מועד אוקטובר 2014
דוגמה לחיבור שרמתו בינונית
תופעת ההגירה היא תופעה אשר גדלה משנה לשנה בהיקף משמעותי. 1
ההגירה אינה תהליך פשוט ,והיא מעמידה את המהגרים המבוגרים יותר 5
בדילמות רבות בכלל ,ובתחום החינוך בפרט .אחת הדילמות המרכזיות אשר 10
הם ניצבים בפניה היא באיזו שפה עליהם לדבר עם ילדיהם באופן קבוע :ישנן 15
שלוש גישות מרכזיות לדילמה זו :לדבר בשפת ארץ המוצא ,לדבר בשפת הארץ 20
החדשה ולשלב בין שתי השפות .אני סבור שעליהם לדבר בשפת הארץ החדשה.
ראשית ,כאשר משפחה מחליטה להגר היא משנה את חייה ולכן עליה להסתגל
למצב החדש .על ההורים להכין את ילדיהם לקראת העתיד ולעזור להם לבנות
אותו .עתיד זה יבנה באופן הטוב ביותר כאשר הילדים ירגישו בנוח בשפה
החדשה ,כך יוכלו לרכוש חברים ,להתקבל ללימודים גבוהים ולחיות באופן שווה
עם שאר אזרחי המדינה.
כמו כן ,כאשר הילדים ידעו את שפה הארץ החדשה הם פחות ירגישו תחושות
של זרות וניכור .תופעה זו של התנכרות לזרים היא תופעה נפוצה מאוד ברוב
מדינות העולם .לדוגמה בחברה הישראלית ישנו לעג רב כלפי האוכלוסיה
הרוסית וגם כלפי האוכלוסיה האתיופית .לימוד שפת הארץ החדשה יבטיח
למעשה שלעג זה יפחת כלפי המהגרים.
מתנגדיי יטענו כי על ההורים להקנות לילדיהם את המורשת החברתית והלשונית
של מולדתם ,כדי לשמרן .אך ,כעת כשהם חלק מן הארץ החדשה וכנראה גם
בה ישארו ,עליהם להקנות את המורשת החברתית והלשונית של הארץ החדשה.
דבר זה יקנה תחושת שיוך וימנע מילדיהם להרגיש שונים.
לסיכום ,על מנת להבטיח את עתיד ילדיהם בארץ החדשה ולתת להם להרגיש
שווים בין שווים על ההורים לדבר עם ילדיהם אך ורק בשפת הארץ החדשה.
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.
56