Page 8 - Index
P. 8

‫מועד חורף ‪2023‬‬                     ‫חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשון ‪- 7 -‬‬

‫את רבים משיריה של המשוררת סשה הלחינו ושרו זמרים מוכרים‪ .‬בריאיון עימה אמרה המשוררת ש כך‬                         ‫‪.	11‬‬

‫הקהל אכן מכיר את שירתה היכרות‬  ‫יכול להכיר אותם קהל רחב מן הקהל המצומצם של קוראי השירה‪.‬‬

‫פרשנות שנתן‬     ‫למשמעות מילותיהם‪,‬‬  ‫של ממש‪ ,‬שכן נראה שמי שמזמזמים את שיריה של סשה‬

                                                                  ‫המלחין לשיר‪.‬‬

‫(‪ 	)1‬אין היא מצטערת על כך‪ ,‬שכן ‪ /‬כמוה גם אני חושבת ש‪ / -‬אינם מייחסים חשיבות רבה ‪ /‬גם אם הם נהנים‬

                                                                                         ‫מן הערך המוסף שב‪-‬‬

    ‫(‪ 	)2‬בדיעבד היא מצרה על כך‪ ,‬אף ש‪ / -‬יתרה מזאת‪ ,‬ספק אם ‪ /‬לא רק נותנים את דעתם ‪ /‬אלא גם נהנים‬

                                                                                           ‫הנאה מרובה מן ה‪-‬‬

   ‫(‪ 	)3‬היא שמחה על כך מכיוון ש‪ / -‬אף על פי כן‪ ,‬אני תוהה אם ‪ /‬אינם נותנים את דעתם כלל ‪ /‬וגם אם הם‬

                                                                              ‫עושים זאת‪ ,‬הרי הם שבויים ב‪-‬‬

 ‫(‪ 	)4‬נתנה רשות להלחנת שיריה משום ש‪ / -‬אני סבורה שהייתה זו טעות‪ ,‬משום שאי אפשר לומר ש‪ / -‬אומנם‬
                                   ‫מייחסים חשיבות ‪ /‬אך לכל הפחות יוצאים נשכרים מן ההאזנה ל‪-‬‬

‫תנאי מהותי בחוזה מצד רחמים‪ ,‬אלירז רשאי לבטל את החוזה שעליו חתמו‪.‬‬  ‫צורך להחליט אם‬                               ‫‪.	12‬‬

                                   ‫החוזה ביניהם‪.‬‬  ‫‪ ,‬משום שאלירז‬   ‫החלטה כזו‬

                               ‫(‪ )	1‬יש ‪ /‬לנוכח העמידה ב‪ / -‬חשובה במקרה זה ‪ /‬מתכוון לקיים את‬
                                   ‫(‪ 	)2‬יש ‪ /‬חרף העמידה ב‪ / -‬חיונית ביותר ‪ /‬אינו רוצה לבטל את‬
                                    ‫(‪ 	)3‬אין ‪ /‬חרף ההפרה של ‪ /‬אינה נחוצה כלל ‪ /‬שוקל לבטל את‬
                                  ‫(‪ 	)4‬אין ‪ /‬לנוכח ההפרה של ‪ /‬מיותרת ‪ /‬אינו מעוניין כלל בביטול‬

    ‫מורה הבחין כי ציוניהם של תלמידים שהשתתפו בשיעורי חזרה לקראת בחינת הגמר היו גבוהים בממוצע‬                   ‫‪.	13‬‬
‫מציוניהם של תלמידים שלא השתתפו בשיעורים אלה‪ .‬מכאן הוא הסיק שההשתתפות בשיעורי החזרה סייעה‬

                                                                                               ‫להצלחה בבחינה‪.‬‬

                               ‫איזה מן ההסברים הבאים יכול להיות חלופה להסבר של המורה?‬                          ‫	‬

  ‫(‪ 	)1‬שיעורי החזרה התבססו על החומר שנלמד בכיתה‪ ,‬כך שרק מי שהבין אותו בכיתה הבין את הנאמר‬
                                                                                         ‫בשיעורים אלה‬

‫(‪ 	)2‬התלמידים שבחרו שלא להשתתף בשיעורי החזרה עשו זאת מכיוון שחשבו שהם שולטים היטב בחומר‬
  ‫(‪ 	)3‬התלמידים שבחרו להשתתף בשיעורי החזרה הם תלמידים שקדנים ובעלי מוטיבציה יותר מחבריהם‬
          ‫(‪ 	)4‬המורה שלימד בשיעורי החזרה לא היה אותו מורה שלימד את המקצוע במרוצת השנה כולה	‬

    ‫חוקרת המוח רות גביזון‪" :‬ישנם חלבונים שאם צורתם אינה תקינה‪ ,‬הגוף אינו יכול לפרק אותם כאשר הדבר‬              ‫‪.	14‬‬
  ‫נדרש‪ ,‬ותחת זאת הם מצטברים ברקמות ונעשים למשקעים הנקראים 'עמילואידים'‪ .‬הצטברות העמילואידים‬

     ‫גורמת למגוון מחלות‪ ,‬בעיקר משום שהיא מביאה לידי היווצרות כמות עודפת של רדיקלים חופשיים‪ .‬אחת‬
‫מהמחלות האלה היא מחלת המוח הניוונית קרויצפלד‪-‬יעקב‪ ,‬שמקורה בחלבוני ‪ PrP‬במוח שצורתם אינה תקינה‪.‬‬

                                     ‫במחלה זו עודף הרדיקלים החופשיים מביא לידי הרס מואץ של תאי המוח‪".‬‬

                ‫איזו מן הטענות הבאות‪ ,‬הנוגעות למחלת קרויצפלד‪-‬יעקב‪ ,‬עולה מדבריה של רות גביזון?‬                        ‫	‬

        ‫(‪ 	)1‬ברקמת המוח של הסובלים ממנה יש הצטברות של עמילואידים המורכבים מחלבוני ‪ PrP‬פגומים‬

‫(‪ 	)2‬היא מונעת מהגוף לפרק חלבונים שצורתם אינה תקינה‪ ,‬וכך היא גורמת להצטברות מסוכנת שלהם במוח‬
               ‫(‪ 	)3‬הרדיקלים החופשיים שהיא יוצרת משבשים את צורתם של חלבוני ה‪ PrP-‬המצויים במוח‬

                              ‫(‪ )	4‬היא נגרמת מכך שרדיקלים חופשיים מפרקים משקעי חלבון ברקמת המוח	‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13