Page 18 - 1012
P. 18

‫מועד אוקטובר ‪2012‬‬  ‫‪- 17 -‬‬  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שני	‬

                                        ‫קטע קריאה (שאלות ‪)23-18‬‬

                           ‫קראו בעיון את הקטע‪ ,‬וענו על השאלות שאחריו‪.‬‬

  ‫צמח הקֹוקה מצוי בשנים האחרונות במרכזו של מאבק פוליטי‪ ,‬כלכלי ותרבותי בין מדינות דרום‪-‬אמריקה לבין מדינות‬              ‫(‪	)1‬‬
‫המערב‪ ,‬ובראשן ארצות הברית‪ .‬עוד בימי קדם השתמשו תושבי ה ַאנְדים שבדרום אמריקה בעלי הקוקה כתרופה לשיכוך‬                 ‫(‪	)5‬‬

    ‫כאבים וכשיקוי ממריץ‪ .‬באמצעות לעיסתם היו תושבי אזור זה מדכאים רעב‪ ,‬צמא ועייפות‪ ,‬וכך גם שיככו את כאבי‬
     ‫הראש והסחרחורות הנגרמים מן השהייה בסביבה דלת החמצן של פסגות האנדים הגבוהות‪ .‬כבר במאה ה‪ 16-‬לפני‬
  ‫הספירה החלו לגדל את צמח הקוקה במדרונות הרי האנדים‪ .‬עלי הקוקה היו מרכיב חשוב בתזונת בני האנדים שכן יש‬
‫בהם כמות גדולה של חלבונים ושל ויטמינים‪ .‬תושבי האנדים ייחסו לקוקה משמעויות סמליות ודתיות‪ .‬לדוגמה‪ ,‬במאות‬
‫הראשונות לספירה חיו באזורי צפון צ'ילה ובוליביה של ימינו שבטי האי ָמארה‪ .‬אלה מדדו מרחק באמצעות אמת המידה‬
 ‫המכונה "קֹו ָקאדה"‪ ,‬המרחק שעוברים בזמן לעיסת חופן אחד של עלי קוקה‪ ,‬ולפני צאתם לדרך הקריבו לאל השמש עלי‬

                                                    ‫קוקה בכמות השווה למספר הקוקאדות של הדרך‪ ,‬כדי לזכות בברכתו‪.‬‬

‫נוסף על החלבונים ועל הוויטמינים‪ ,‬יש בעלי הקוקה גם חומרים כימיים המשפיעים השפעה קיצונית על מוח האדם‪ .‬עם‬                ‫(‪	)10‬‬
 ‫אלו נמנה ַאלקלֹואיד‪-‬קֹו ָקאין‪ ,‬החומר שממנו מופק הסם המסוכן קוקאין‪ ,‬ואילו חומרים אחרים המצויים בעלי הקוקה‬             ‫(‪	 )15‬‬

‫משמשים בין היתר לייצור המשקה "קוקה קולה"‪ .‬בארצות הברית‪ ,‬כברוב מדינות אירופה‪ ,‬נאסר השימוש בקוקאין כבר‬
  ‫בסוף המאה ה‪ ,19-‬אך בשנות ה‪ 70-‬וה‪ 80-‬של המאה ה‪ 20-‬גבר השימוש הלא‪-‬חוקי בו‪ .‬בעקבות זאת החליט הממשל‬
  ‫האמריקני ‪ -‬בשיתוף שלטונות בוליביה וקולומביה ‪ -‬להגביר את מלחמתו בסם הלא‪-‬חוקי‪ ,‬והחל בפרויקט השמדה של‬
      ‫שדות הקוקה במדינות האלה באמצעות ריסוס‪ ,‬שֵרפה והדברה ביולוגית‪ .‬את שטחי הקוקה המשמשים את מפעלי‬
                                                                                        ‫"קוקה קולה" הוחלט לא להשמיד‪.‬‬

‫יש גורמים המתנגדים להשמדת שדות הקוקה‪ ,‬שנמשכת עד היום‪ .‬אחת מטענות המתנגדים היא שפגיעה ביבולי הקוקה‬                        ‫	‬
‫מביאה לידי שיתוף פעולה בין האיכרים המקומיים‪ ,‬שמקור פרנסתם נשלל‪ ,‬לבין קבוצות גרילה המתנגדות לשלטון‪ .‬מצב‬                ‫(‪	)20‬‬

    ‫זה מביא לידי אי‪-‬יציבות מדינית ומערים קשיים על המשטרים הדמוקרטיים שקמו במדינות דרום‪-‬אמריקה‪ .‬ארגוני‬
‫הגנת הסביבה‪ ,‬מּ ִצדם‪ ,‬טוענים שרדיפת האיכרים דוחקת בהם לגדל קוקה במקומות נידחים יותר‪ ,‬ולצורך כך הם נאלצים‬

  ‫להשמיד שטחי יער גדולים‪ .‬טענות אחרות נשמעות בנוגע לפגיעה בתרבות של תושבי חבל האנדים ובזהותם הלאומית‪.‬‬

‫בהשפעת ההתנגדויות האלה נבחר בשנת ‪ 2005‬איבֹו מֹוָרלֶס‪ ,‬נציג מגדלי הקוקה בבוליביה‪ ,‬לנשיא המדינה‪ .‬מורלס החליט‬                ‫	‬
 ‫להפסיק את שיתוף הפעולה עם ארצות הברית בפרויקט השמדת הקוקה‪ ,‬בסיסמה “אם זה חוקי בעבור קוקה קולה‪ ,‬זה‬                    ‫(‪)	25‬‬
      ‫חוקי גם בעבורנו"‪ .‬הוא פירט לפני בית הנבחרים האמריקני מוצרים רבים המיוצרים מעלי הקוקה ואינם מסממים‬
    ‫או ממכרים‪ ,‬כגון תה‪ ,‬שמפו ומשחת שיניים‪ .‬הצהרותיו של מורלס סחפו עשרות חברות בוליביאניות להשקיע בפיתוח‬
         ‫מוצרי קוקה ובהרחבת שטחי הגידול של הצמח‪ .‬אחד מן המוצרים הללו הוא המשקה המוגז "איבו קולה"‪ ,‬שיש‬
                                                                               ‫בבוליביה המכנים אותו "המשקה הלאומי"‪.‬‬

                                                                      ‫השאלות‬

                   ‫‪ .	18‬איזו מן הכותרות הבאות היא המתאימה ביותר לפסקה הראשונה?‬

                            ‫(‪ )1‬חשיבותו של צמח הקוקה עבור תושבי אזור האנדים‬
                                        ‫(‪ )2‬השימוש הטקסי והדתי של צמח הקוקה‬
                                              ‫(‪ )3‬השפעתו הממכרת של צמח הקוקה‬

                       ‫(‪ )4‬שורש המחלוקת סביב גידול צמח הקוקה באזור האנדים‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23