Page 18 - 0716
P. 18

‫מועד יולי ‪2016‬‬  ‫‪- 17 -‬‬                ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שנ	י‬

                                      ‫קטע קריאה (שאלות ‪)23-18‬‬

                                      ‫קראו בעיון את הקטע‪ ,‬וענו על השאלות שאחריו‪.‬‬

‫פייר קורניי (‪ )1684-1606‬נחשב אחד המחזאים הצרפתים הדגולים בכל הזמנים וגדול כותבי הטרגדיה הצרפתים‪.‬‬                  ‫)‪	(1‬‬
    ‫הטרגדיה היא סוגת תאטרון בעלת מבנה עלילתי נוקשה שהתפתחה ביוון הקדומה‪ ,‬ואת העקרונות לכתיבתה‬                     ‫)‪	(5‬‬

 ‫התווה הפילוסוף היווני אריסטו כבר במאה הרביעית לפני הספירה‪ .‬בימיו של קורניי תפס הדיון בעקרונות אלו‬
‫מקום מרכזי בשיח הספרותי‪ ,‬ובלטו בו שתי גישות‪ .‬האחת‪ ,‬שמרנית וטהרנית‪ ,‬דגלה בהקפדה יתרה על העקרונות‬

     ‫ככתבם וכלשונם‪ .‬האחרת‪ ,‬גישתו של קורניי‪ ,‬הייתה מתירנית וגמישה יותר‪ .‬אף שכתביו של אריסטו היו נר‬
    ‫לרגליו של קורניי‪ ,‬הוא קרא תיגר על הפרשנות הפשוטה והמקובלת להם ופירשם פירוש אישי‪ ,‬והדבר העמידו‬

                                                ‫בעימות ישיר מול הממסד התרבותי השמרני ששלט בצרפת בימיו‪.‬‬

        ‫את עיקר משנתו בתחום התאטרון כינס קורניי בשנת ‪ 1660‬בשלושה מאמרים‪ ,‬ואפשר לראות בהם תגובה‬                        ‫	‬
     ‫למבקריו‪ .‬באחד המאמרים הוא השיב לטענה כי במחזותיו‪ ,‬ובמיוחד ב"לה סיד" (‪ ,)1637‬חטא לעקרונות של‬                  ‫(‪	)10‬‬
‫אריסטו בהציגו עלילה בלתי‪-‬סבירה‪ .‬אף על פי שעלילת המחזה מתבססת על אירועים שהתרחשו באמת (או כך‬
     ‫לפחות האמינו בזמנו)‪ ,‬טענו המבקרים שהיא אינה מתקבלת על הדעת‪ :‬אין זה סביר שנערה מכובדת תינשא‬                   ‫(‪	)15‬‬
    ‫ביודעין לרוצח אביה‪ .‬לדידם‪ ,‬לא כל אירוע היסטורי יכול להתקבל על הדעת בתור נושא ליצירה‪ ,‬והיסטוריה‬
 ‫בלתי‪-‬סבירה גרועה מנושא מומצא אך סביר‪ .‬ברם‪ ,‬קורניי גרס שאפשר לפרש את הדרישה הקלאסית לסבירות‬
‫כדרישה לאמינות דווקא‪ :‬אין הכרח שעלילת הטרגדיה תהיה סבירה‪ ,‬אך מה שאינו מתקבל על הדעת חייב להיות‬
  ‫מעוגן בהיסטוריה כדי שהצופים יאמינו בו‪ .‬אמנם אפשר להשיג אמינות בעזרת סבירות‪ ,‬אך אפשר להשיגה גם‬

                                                                                                     ‫בעזרת האמת‪.‬‬

‫במאמר אחר דן קורניי בניגוד שיש לכאורה בין המהנה ובין המועיל‪ .‬ההנאה היא העונג שהצופה או הקורא מפיק‬                     ‫	‬
      ‫מן המחזה‪ .‬התועלת היא הלקח או המוסר שהוא לומד‪ .‬מבקרי תאטרון רבים סברו ששני המושגים האלה‬                      ‫(‪	)20‬‬

‫עומדים בסתירה זה לזה‪ :‬כדי להסב הנאה יש לגרום בהכרח להשחתה כלשהי של המידות‪ ,‬וכדי להפיק תועלת יש‬                    ‫(‪	)25‬‬
 ‫להשמיע דברי תוכחה ומוסר‪ ,‬ואלה פוגמים בהנאה הצרופה‪ .‬הם טענו שעל ההולך בדרכו של אריסטו לבחור בין‬
‫המהנה למועיל‪ ,‬ואילו קורניי חשב שאפשר לשלב בין השניים‪ .‬לדעתו‪ ,‬ההנאה מהמחזה הטרגי אינה הנאה חושית‬

    ‫גרידא‪ ,‬אלא הנאה ייחודית הנובעת מהיכרותם העמוקה של הצופים עם המבנה והעקרונות שהטרגדיה כפופה‬
‫אליהם‪ .‬למה הדבר דומה? למשחק הכדורגל‪ ,‬שהיכרות עמוקה עם כלליו מעצימה את ההנאה ממנו‪ ,‬משום שהיא‬

    ‫המעניקה משמעות למראות ולקולות על המגרש‪ .‬בהנאה כזאת אין כל השחתה של המידות‪ ,‬ובמושכה את לב‬
   ‫הצופה היא עושה אותו קשוב לדברי המוסר והלקח השזורים בטקסט‪ .‬אם הצופים לא ייהנו מן המחזה‪ ,‬פסק‬

                                                                              ‫קורניי‪ ,‬הם גם לא יפיקו ממנו תועלת‪.‬‬

     ‫בצדק ישאל את עצמו הקורא המודרני מדוע היה הפולמוס על העקרונות הקלאסיים מרכזי כל כך בעיני בני‬                      ‫	‬
    ‫התקופה‪ .‬ובכן‪ ,‬את הדיון בין קורניי למבקריו יש לבחון לנוכח הלך הרוח ששלט בצרפת במאה השבע עשרה‪.‬‬                  ‫(‪	)30‬‬
‫צרפת של הימים ההם רוממה את התרבויות הקלאסיות‪ ,‬היוונית והרומית‪ ,‬וראתה בהן דוגמה ומופת בכל תחומי‬
   ‫החיים‪ ,‬ובמיוחד באמנויות‪ .‬מה מידת החירות שיוצר בן אותו הזמן היה יכול ליטול לעצמו על הרקע הזה? זו‬

        ‫השאלה שקורניי עסק בה‪ .‬במידה רבה‪ ,‬הפרשנות המרעננת שהביא והסדקים שהבקיע בחומת העקרונות‬
    ‫הקלאסיים היו הסנונית הראשונה למגמות המודרניות בתאטרון‪ ,‬המתנערות לחלוטין מכל כלל ומכל מגבלה‪.‬‬

                ‫עקרונותיו של אריסטו‪.‬‬                                ‫השאלות‬
                                      ‫‪ 	.18‬על פי הקטע‪ ,‬קורניי חשב שבמחזותיו הוא‬

                                                ‫(‪ )1‬היה נאמן ל‪-‬‬
                                            ‫(‪ )2‬הפר רק כמה מ‪-‬‬

                                                   ‫(‪ )3‬התנער מ‪-‬‬
                ‫(‪ )4‬הביא לידי ביטוי את הפרשנות המקובלת ל‪-‬‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23