Page 18 - 0417
P. 18
מועד אפריל 2017 - 17 - חשיבה מילולית -פרק שנ י
קטע קריאה (שאלות )23-19
קראו בעיון את הקטע ,וענו על השאלות שאחריו.
באמצעות השפה האנושית אנו יכולים לקיים תקשורת עשירה ומורכבת .בלשנים מסכימים כי לכל השפות ( )1
המוכרות יש אופי תבניתי ,המאפשר להביע באמצעותן רעיונות מורכבים .בעברית ,לדוגמה ,הפעלים מופיעים ( )5
בשבע תבניות קבועות (פָּעַל ,נִפְ ַעל ,וכו') .גם הסדר של רכיבי המשפט בעברית הוא תבניתי :ברוב המשפטים
הנושא מופיע לפני הנשוא ,כמו במשפט "הילד ישב" .החוקרים חלוקים בנוגע למקורו של האופי התבניתי של
השפה :יש הסבורים כי מנגנון מוחי מולד הוא הגורם לכך שהתקשורת האנושית מוסדרת באמצעות תבניות
לשוניות ,ואילו אחרים סבורים כי מנגנון כזה אינו קיים .לטענת האחרונים ,בראשיתן התאפיינו השפות בפשטות
רבה ,ובהדרגה ,בתהליך שנמשך אלפי שנים ,הן הלכו ונעשו מורכבות יותר .תוך כדי כך סיגלה לעצמה כל אחת
מהן אופי תבניתי משלה.
שפת הסימנים הייחודית של השבט הבדווי אלסייד שבנגב היא בת 70שנה בלבד ,ומשום כך היא מספקת
לחוקרים הזדמנות להתחקות אחר פלא היווצרותה של שפה אנושית .בכפר אלסייד חיים כ 3,500-בני אדם, () 10
מתוכם כ 150-חירשים מלידה .לפני כ 70-שנה החלה להתפתח בקרב החירשים בכפר ,באופן ספונטני ,שפת
() 15
סימנים ייחודית .שפה זו משמשת מאז לא רק את בני הכפר החירשים ,אלא גם את קרוביהם ומכריהם
השומעים ,המשתמשים בה במגעיהם עמם .מחקר הנערך בשנים האחרונות בראשותה של פרופסור וונדי ֵסנדלר ( )20
מתמקד בבני הדור השני של חירשי הכפר המשתמשים בשפת הסימנים .רובם לא קיבלו חינוך פורמלי ואינם
דוברים ערבית או עברית ואף לא את שפת הסימנים הנהוגה בין חירשים בישראל .לרובם גם אין כמעט מגע עם
אנשים מחוץ לכפר ,שומעים וחירשים כאחד .החוקרים גילו כי שפת הסימנים של השבט עשירה ומפותחת ,וכי
לא רק אוצר המילים שלה -כלומר הסימנים שבה -הוא ייחודי ,אלא גם מבנה המשפטים .בזכות רוחב היריעה
של השפה יכולים דובריה ,כדוברי כל שפה אחרת ,לתאר גם דברים שאין להם "מילה״ בשבילם .השפה מאפשרת
לתאר מנהגים ישנים של השבט שאינם קיימים עוד ,ואף להביע רעיונות דמיוניים .מלבד אפשרויות אלה,
המעידות על עושרה של השפה ,מצאו החוקרים כי בשפת הסימנים הבדווית יש סדר קבוע למילים במשפט .סדר
זה הוא :נושא -מושא -נשוא ,כמו במשפט "ילד כדור נתן״ .נוסף על כך ,מילות השלילה מוצבות תמיד בסוף
המשפט .סדר המילים הזה שונה מהסדר שבערבית או בעברית .ייחודיותו ,אומרת פרופסור סנדלר ,מעידה כי
השפה צמחה מעצמה ,בלי דגם שסייע בהתהוותה.
פרופסור סנדלר טוענת כי שפתם של בני שבט אלסייד היא ראיה לכך שהמוח האנושי "מלביש״ תבניות על
השפה האנושית כבר בשלב מוקדם מאוד של היווצרותה .החוקיות הזאת ,המתהווה בעת שהשפה עודנה ( )25
בחיתוליה ,היא חיזוק של ממש ,לטענתה ,לתאוריה בדבר היכולת הלשונית המולדת ,שעל פיה לבני האדם יש
מנגנונים מוחיים מולדים המעצבים מראש את האופן שבו הם מ ַתקשרים זה עם זה .משתמע מכך כי היכולת
לדבר באופן תבניתי ,מורכב ומדויק אינה מותנית בהתפתחות השפה במשך דורות רבים או בהצטברות רבת שנים
של מסורת לשונית ותרבותית.
השאלות
. 19באיזה מהמשפטים הבאים סדר המילים תואם את סדר המילים המאפיין את שפת הסימנים של שבט אלסייד?
( )1ילד תפוח לא אכ ל
( )2ילד תפוח אכל ל א
( )3תפוח ילד אכל לא
( )4תפוח אכל ילד לא
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.