Page 18 - 0417
P. 18

‫מועד אפריל ‪2017‬‬  ‫‪- 17 -‬‬  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שנ	י‬

                                      ‫קטע קריאה (שאלות ‪)23-19‬‬

                         ‫קראו בעיון את הקטע‪ ,‬וענו על השאלות שאחריו‪.‬‬

      ‫באמצעות השפה האנושית אנו יכולים לקיים תקשורת עשירה ומורכבת‪ .‬בלשנים מסכימים כי לכל השפות‬                     ‫(‪	)1‬‬
    ‫המוכרות יש אופי תבניתי‪ ,‬המאפשר להביע באמצעותן רעיונות מורכבים‪ .‬בעברית‪ ,‬לדוגמה‪ ,‬הפעלים מופיעים‬                 ‫(‪	)5‬‬

      ‫בשבע תבניות קבועות (פָּעַל‪ ,‬נִפְ ַעל‪ ,‬וכו')‪ .‬גם הסדר של רכיבי המשפט בעברית הוא תבניתי‪ :‬ברוב המשפטים‬
   ‫הנושא מופיע לפני הנשוא‪ ,‬כמו במשפט "הילד ישב"‪ .‬החוקרים חלוקים בנוגע למקורו של האופי התבניתי של‬

      ‫השפה‪ :‬יש הסבורים כי מנגנון מוחי מולד הוא הגורם לכך שהתקשורת האנושית מוסדרת באמצעות תבניות‬
‫לשוניות‪ ,‬ואילו אחרים סבורים כי מנגנון כזה אינו קיים‪ .‬לטענת האחרונים‪ ,‬בראשיתן התאפיינו השפות בפשטות‬

  ‫רבה‪ ,‬ובהדרגה‪ ,‬בתהליך שנמשך אלפי שנים‪ ,‬הן הלכו ונעשו מורכבות יותר‪ .‬תוך כדי כך סיגלה לעצמה כל אחת‬
                                                                                           ‫מהן אופי תבניתי משלה‪.‬‬

       ‫שפת הסימנים הייחודית של השבט הבדווי אלסייד שבנגב היא בת ‪ 70‬שנה בלבד‪ ,‬ומשום כך היא מספקת‬                       ‫	‬
    ‫לחוקרים הזדמנות להתחקות אחר פלא היווצרותה של שפה אנושית‪ .‬בכפר אלסייד חיים כ‪ 3,500-‬בני אדם‪,‬‬                    ‫(‪)	10‬‬
     ‫מתוכם כ‪ 150-‬חירשים מלידה‪ .‬לפני כ‪ 70-‬שנה החלה להתפתח בקרב החירשים בכפר‪ ,‬באופן ספונטני‪ ,‬שפת‬
                                                                                                                  ‫(‪)	15‬‬
         ‫סימנים ייחודית‪ .‬שפה זו משמשת מאז לא רק את בני הכפר החירשים‪ ,‬אלא גם את קרוביהם ומכריהם‬
 ‫השומעים‪ ,‬המשתמשים בה במגעיהם עמם‪ .‬מחקר הנערך בשנים האחרונות בראשותה של פרופסור וונדי ֵסנדלר‬                      ‫(‪	)20‬‬

    ‫מתמקד בבני הדור השני של חירשי הכפר המשתמשים בשפת הסימנים‪ .‬רובם לא קיבלו חינוך פורמלי ואינם‬
‫דוברים ערבית או עברית ואף לא את שפת הסימנים הנהוגה בין חירשים בישראל‪ .‬לרובם גם אין כמעט מגע עם‬

  ‫אנשים מחוץ לכפר‪ ,‬שומעים וחירשים כאחד‪ .‬החוקרים גילו כי שפת הסימנים של השבט עשירה ומפותחת‪ ,‬וכי‬
‫לא רק אוצר המילים שלה ‪ -‬כלומר הסימנים שבה ‪ -‬הוא ייחודי‪ ,‬אלא גם מבנה המשפטים‪ .‬בזכות רוחב היריעה‬
‫של השפה יכולים דובריה‪ ,‬כדוברי כל שפה אחרת‪ ,‬לתאר גם דברים שאין להם "מילה״ בשבילם‪ .‬השפה מאפשרת‬

       ‫לתאר מנהגים ישנים של השבט שאינם קיימים עוד‪ ,‬ואף להביע רעיונות דמיוניים‪ .‬מלבד אפשרויות אלה‪,‬‬
‫המעידות על עושרה של השפה‪ ,‬מצאו החוקרים כי בשפת הסימנים הבדווית יש סדר קבוע למילים במשפט‪ .‬סדר‬

  ‫זה הוא‪ :‬נושא ‪ -‬מושא ‪ -‬נשוא‪ ,‬כמו במשפט "ילד כדור נתן״‪ .‬נוסף על כך‪ ,‬מילות השלילה מוצבות תמיד בסוף‬
   ‫המשפט‪ .‬סדר המילים הזה שונה מהסדר שבערבית או בעברית‪ .‬ייחודיותו‪ ,‬אומרת פרופסור סנדלר‪ ,‬מעידה כי‬

                                                                ‫השפה צמחה מעצמה‪ ,‬בלי דגם שסייע בהתהוותה‪.‬‬

      ‫פרופסור סנדלר טוענת כי שפתם של בני שבט אלסייד היא ראיה לכך שהמוח האנושי "מלביש״ תבניות על‬                      ‫	‬
        ‫השפה האנושית כבר בשלב מוקדם מאוד של היווצרותה‪ .‬החוקיות הזאת‪ ,‬המתהווה בעת שהשפה עודנה‬                      ‫(‪	)25‬‬
    ‫בחיתוליה‪ ,‬היא חיזוק של ממש‪ ,‬לטענתה‪ ,‬לתאוריה בדבר היכולת הלשונית המולדת‪ ,‬שעל פיה לבני האדם יש‬
   ‫מנגנונים מוחיים מולדים המעצבים מראש את האופן שבו הם מ ַתקשרים זה עם זה‪ .‬משתמע מכך כי היכולת‬
‫לדבר באופן תבניתי‪ ,‬מורכב ומדויק אינה מותנית בהתפתחות השפה במשך דורות רבים או בהצטברות רבת שנים‬

                                                                                     ‫של מסורת לשונית ותרבותית‪.‬‬

                         ‫השאלות‬

‫‪ .	19‬באיזה מהמשפטים הבאים סדר המילים תואם את סדר המילים המאפיין את שפת הסימנים של שבט אלסייד?‬

                         ‫(‪ )1‬ילד תפוח לא אכ 	ל‬                                                                          ‫	‬
                         ‫(‪ )2‬ילד תפוח אכל ל 	א‬                                                                          ‫	‬
                         ‫(‪ )3‬תפוח ילד אכל לא	‬                                                                           ‫	‬
                         ‫(‪ )4‬תפוח אכל ילד לא‬                                                                            ‫	‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23