Page 16 - 0417
P. 16

‫מועד אפריל ‪2017‬‬  ‫‪- 15 -‬‬  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שנ	י‬

  ‫העניין במעשיות העם‪ ,‬שסופרו בזמנים שונים בתרבויות שונות‪ ,‬אינו גווע ‪ -‬לא רק בזכות ההנאה שהן מסבות‬                                                                    ‫‪.	13‬‬
‫לקורא או למספר ולמאזין‪ ,‬אלא גם משום שהתוכן הדמיוני והמוזר של המעשייה טומן בחובו מסר שיש לפענחו‪,‬‬
‫להטמיעו ולהנחילו לאחרים‪ .‬שלא כצורתה של המעשייה ותוכנה‪ ,‬שהם גלויים וברורים‪ ,‬המסר האצור בה סמוי‬

                                                                         ‫ופענוחו הוא אתגר שאין לו מועד תפוגה‪.‬‬

                         ‫מה השאלה המרכזית הנדונה בפסקה?‬                                                                                                              ‫	‬

                                                           ‫(‪ )1‬מדוע מעשיות העם מוסיפות לעורר עניין?‬                                                                  ‫	‬
                                                            ‫(‪ )2‬אילו רבדים מרכיבים את מעשיות העם?‬                                                                    ‫	‬
                 ‫(‪ )3‬מה מייחד את המסר של מעשיות העם מהמסר של יצירות ספרות מסוגים אחרים?‬                                                                              ‫	‬
                                     ‫(‪ )4‬מה האתגר שמעשיות העם מציבות בפני המאזינים והקוראים?	‬                                                                        ‫	‬

  ‫בשנות הארבעים פותחה בארצות הברית המערכת הראשונה בעולם להנחיית טילים לעבר מטרות נעות‪ .‬בתא‬                                                                           ‫‪.	14‬‬
 ‫בתוך הטיל נקבע מסך‪ ,‬ומולו הוצבה יונה שאולפה מראש לנקר תמונות של אוניות אויב‪ ,‬כך‪ :‬בכל פעם שניקרה‬

     ‫את המקום בתמונה שבו מופיעה האונייה‪ ,‬קיבלה מזון‪ .‬לאחר שיגור הטיל לעבר אוניית אויב היה המר ֶאה‬
‫הנשקף לפני הטיל מוקרן על המסך‪ ,‬שהיה מחובר למערכת הניווט של הטיל‪ .‬כל עוד ניקרה היונה במרכז המסך‪,‬‬

    ‫המשיך הטיל לנוע היישר לפנים‪ ,‬וכאשר ניקרה בחלקים אחרים של המסך‪ ,‬תיקן הטיל את מסלולו בהתאם‪.‬‬

‫איזו מהאפשרויות הבאות מסכמת בצורה הטובה ביותר את אופן הפעולה של המערכת המתוארת בפסקה?‬                                                                                      ‫	‬

    ‫(‪ )1‬היונה מנקרת במרכז המסך בציפייה לקבל מזון‪ ,‬וכך מבטיחה שהטיל ימשיך לנוע בקו ישר לעבר אוניית‬
                                                                                                        ‫האויב‬

  ‫(‪ )2‬היונה מנקרת את המסך בנקודה שהאונייה נראית בה בציפייה לקבל מזון‪ ,‬ולפי מקום נקודה זו על המסך‬
                                                                       ‫הטיל משנה את מסלולו במידת הצורך‬

       ‫(‪ )3‬כל עוד הטיל נע בקו ישר היונה מנקרת במרכז המסך‪ ,‬וכשהטיל סוטה ממסלולו היא מנקרת בנקודה‬
                                                          ‫שהאונייה נראית בה כדי להשיבו למסלולו המקורי‬

‫(‪ )4‬כאשר היונה מנקרת בנקודה על המסך שהאונייה נראית בה היא מקבלת מזון‪ ,‬והמזון מעודד אותה להמשיך‬
                                                                 ‫לנקר באותה נקודה ולהנחות לשם את הטיל‬

‫פרופ' הנרי וסרמן‪" :‬העובדה שגם יוליוס קיסר וגם ראש ממשלת בריטניה לשעבר וינסטון צ׳רצ׳יל‪ ,‬למשל‪ ,‬היו‬                                                                     ‫‪.	15‬‬
 ‫עשויים להשתמש באותם מונחי יסוד כמו 'עם'‪' ,‬אומה' או 'מולדת'‪ ,‬אין בה כמובן כדי להעיד שמונחים אלה‬
‫מציינים את אותן ישויות בשני המקרים‪ .‬עם זאת‪ ,‬הן בעולם העתיק והן בעולם המודרני נזקקו בעלי השררה‬                                                                          ‫	‬

                                                               ‫תמיד למונחי היסוד מחוללי הלאומיות האלה‪".‬‬                                                                  ‫	‬
                                                                                                                                                                  ‫	‬

                                  ‫איזה מהמשפטים הבאים מתמצת באופן הטוב ביותר את דבריו של וסרמן?‬

‫(‪ )1‬אף שדורות רבים מפרידים בין יוליוס קיסר לצ׳רצ׳יל‪ ,‬המונחים "עם"‪" ,‬אומה" ו"מולדת" היו עשויים לשמש‬                                                                         ‫	‬
                                                                                                   ‫את שניהם‬

            ‫(‪ )2‬הן בעולם העתיק והן בעולם המודרני הגדירו עמים ואומות את עצמם באמצעות מונחים דומים‬
                ‫(‪ )3‬מאז ומעולם נזקקו מנהיגים למונחים מחוללי לאומיות‪ ,‬אף שאלה שינו את מובנם עם הזמן‬
                     ‫(‪ )4‬מונחי יסוד מחוללי לאומיות לא שימשו באותה משמעות בפי יוליוס קיסר ובפי צ׳רצ׳יל‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21