Page 53 - 0213
P. 53
מועד פברואר 2013
דוגמה לחיבור שרמתו גבוהה
בעבר ,החברה במדינות המערביות הייתה מחולקת למעמדות ברורים ,כאשר 1
מעבר ביניהם היה בלתי רצוי לשליטים ,ובחזקת בלתי אפשרי .כך ,אדם שנולד 5
איכר לעולם לא יהיה אדון או בן אצולה .בעקבות תהליכים שהובילו למהפכה 10
הצרפתית ,שקראה לאחדות ,שוויון וחירות ,החלה להתעורר התפיסה לפיה ראוי 15
כי לכל אדם תהיה הזדמנות שווה להתקדם מבחינה חברתית וכלכלית במהלך 20
25
חייו ללא תלות ברקע ממנו הוא הגיע.
מחד ,תפיסה זו מיוצגת בחוקי המדינה ובמוסדותיה .לראיה ,ישנם בתי ספר
ציבוריים המעניקים חינוך לכל ילדה וילד ,חוק חינוך חובה עד גיל מסוים ,ומוסדות
רווחה שמטרתם לתמוך ולקדם את מי שזקוק לעזרה .ישנם גם אנשים שהגיעו
להישגים אישיים ראויים להערכה על אף שלא נולדו במרכז אלא בפריפריה
ומשפחותיהם אינן מהוותיקות בארץ ,כדוגמת עמיר פרץ מתחום הפוליטיקה
ונינט טייב מתחום התרבות .ניתן לומר כי אישים כדוגמתם התקדמו הודות
לכישרון וחריצות ובכך הגשימו את החלום האמריקאי.
מאידך ,המציאות הינה מורכבת יותר ,ומבחן המציאות מעיד על רבים אשר
בעבורם החלום האמריקאי הינו בגדר חלום בלבד .לצד בתי הספר הציבוריים,
קמים יותר ויותר בתי ספר פרטיים אשר הלומדים בהם מגיעים מרקע כלכלי
אחיד והיקף הלימוד וההעשרות שניתנות להם עולים על אלו שבבתי הספר
הציבוריים .תלמיד בעל תעודת בגרות מבית ספר ציבורי ותלמיד בעל תעודת
בגרות מבית ספר פרטי ,לרוב לא יעמדו בנקודת פתיחה שווה בבואם להתקבל
לעולם האקדמי.
נוסף על כך ,במשק תחרותי ובכלכלה מתפתחת ,יש צורך בעובדים ועובדות בעלי
השכלה ונגישות למקום העבודה .באזורים בהם יש ריכוזי תעשייה ,עסקים
ותיירות – ישנה עבודה .כלומר ,המיקום הגיאוגרפי של אדם משפיע על אפשרויות
התעסוקה הניצבות בפניו ,וכן על אפשרויות הקידום שלו .לאדם המתגורר
בדימונה יהיו אפוא מכשולים רבים יותר בדרכו להתקדם מאשר לאדם
המתגורר בהרצליה ,לאור אפשרויות התעסוקה שלהם.
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.
52