Page 53 - 0213
P. 53

‫מועד פברואר ‪2013‬‬                                                                 ‫	‬

                  ‫דוגמה לחיבור שרמתו גבוהה‬

  ‫בעבר‪ ,‬החברה במדינות המערביות הייתה מחולקת למעמדות ברורים‪ ,‬כאשר‬              ‫‪1‬‬
  ‫מעבר ביניהם היה בלתי רצוי לשליטים‪ ,‬ובחזקת בלתי אפשרי‪ .‬כך‪ ,‬אדם שנולד‬         ‫‪5‬‬
   ‫איכר לעולם לא יהיה אדון או בן אצולה‪ .‬בעקבות תהליכים שהובילו למהפכה‬        ‫‪10‬‬
‫הצרפתית‪ ,‬שקראה לאחדות‪ ,‬שוויון וחירות‪ ,‬החלה להתעורר התפיסה לפיה ראוי‬          ‫‪15‬‬
‫כי לכל אדם תהיה הזדמנות שווה להתקדם מבחינה חברתית וכלכלית במהלך‬              ‫‪20‬‬
                                                                             ‫‪25‬‬
                                      ‫חייו ללא תלות ברקע ממנו הוא הגיע‪.‬‬
  ‫מחד‪ ,‬תפיסה זו מיוצגת בחוקי המדינה ובמוסדותיה‪ .‬לראיה‪ ,‬ישנם בתי ספר‬
‫ציבוריים המעניקים חינוך לכל ילדה וילד‪ ,‬חוק חינוך חובה עד גיל מסוים‪ ,‬ומוסדות‬
    ‫רווחה שמטרתם לתמוך ולקדם את מי שזקוק לעזרה‪ .‬ישנם גם אנשים שהגיעו‬

      ‫להישגים אישיים ראויים להערכה על אף שלא נולדו במרכז אלא בפריפריה‬
   ‫ומשפחותיהם אינן מהוותיקות בארץ‪ ,‬כדוגמת עמיר פרץ מתחום הפוליטיקה‬
    ‫ונינט טייב מתחום התרבות‪ .‬ניתן לומר כי אישים כדוגמתם התקדמו הודות‬

                      ‫לכישרון וחריצות ובכך הגשימו את החלום האמריקאי‪.‬‬
    ‫מאידך‪ ,‬המציאות הינה מורכבת יותר‪ ,‬ומבחן המציאות מעיד על רבים אשר‬
‫בעבורם החלום האמריקאי הינו בגדר חלום בלבד‪ .‬לצד בתי הספר הציבוריים‪,‬‬
   ‫קמים יותר ויותר בתי ספר פרטיים אשר הלומדים בהם מגיעים מרקע כלכלי‬

        ‫אחיד והיקף הלימוד וההעשרות שניתנות להם עולים על אלו שבבתי הספר‬
   ‫הציבוריים‪ .‬תלמיד בעל תעודת בגרות מבית ספר ציבורי ותלמיד בעל תעודת‬
‫בגרות מבית ספר פרטי‪ ,‬לרוב לא יעמדו בנקודת פתיחה שווה בבואם להתקבל‬

                                                        ‫לעולם האקדמי‪.‬‬
‫נוסף על כך‪ ,‬במשק תחרותי ובכלכלה מתפתחת‪ ,‬יש צורך בעובדים ועובדות בעלי‬

      ‫השכלה ונגישות למקום העבודה‪ .‬באזורים בהם יש ריכוזי תעשייה‪ ,‬עסקים‬
 ‫ותיירות – ישנה עבודה‪ .‬כלומר‪ ,‬המיקום הגיאוגרפי של אדם משפיע על אפשרויות‬

      ‫התעסוקה הניצבות בפניו‪ ,‬וכן על אפשרויות הקידום שלו‪ .‬לאדם המתגורר‬
        ‫בדימונה יהיו אפוא מכשולים רבים יותר בדרכו להתקדם מאשר לאדם‬
                      ‫המתגורר בהרצליה‪ ,‬לאור אפשרויות התעסוקה שלהם‪.‬‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬

                       ‫‪52‬‬
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58