Page 2 - qua2
P. 2

‫‪ .5‬השאלה שלפנינו הינה שאלה מילולית העוסקת בתחום ההסתברות‪.‬‬

‫ראשית נתון כי בעת הצביעה אביחי צבע לפחות פאה אחת בכל אחד מהצבעים‪ .‬כלומר‪ ,‬ישנה פאה אדומה‪,‬‬

                                ‫פאה ירוקה ופאה כחולה‪.‬‬

‫בנוסף‪ ,‬לאור הנתון כי הסיכוי לפאה אדומה כפול מהסיכוי לפאה ירוקה נוכל לדעת כי מספר הפאות‬

                    ‫האדומות כפול ממספר הפאות הירוקות‪.‬‬

   ‫למשל – ‪ 1‬ירוקה ו ‪ 2‬אדומות או ‪ 2‬ירוקות ו ‪ 4‬אדומות‪.‬‬

‫המצב השני אינו אפשרי כיוון שאז כוסו כל ‪ 6‬הפאות ולא תתקיים פאה אחת כחולה‪.‬‬

‫כלומר‪ ,‬המצב היחיד שיתכן הוא כי יש פאה אחת ירוקה ושתיים אדומות‪ .‬במצב זה תהיינה ‪ 3‬פאות‬

                                                   ‫כחולות‪.‬‬

‫‪3‬‬  ‫=‬  ‫‪  ‬‬  ‫‪-‬‬  ‫כחולה‬  ‫פאה‬  ‫לקבלת‬  ‫הסיכוי‬  ‫את‬  ‫למצוא‬  ‫התבקשנו‬
‫‪6‬‬     ‫‪  ‬‬

    ‫‪ .6‬השאלה שלפנינו הינה שאלה אלגברית המכילה אי שוויון ממנו עלינו להסיק לגבי אי שוויונים נוספים‬
                                                                                        ‫(שמופיעים בתשובות)‪.‬‬

‫נתון כי ההפרש בין שני גורמים הוא חיובי‪ .‬כלומר‪ ,‬בהכרח ‪ .   <   ‬איננו יודעים אם שניהם חיוביים‪ ,‬אחד‬
                                                                      ‫חיובי והשני שלילי או שניהם שליליים‪.‬‬

                                                      ‫ניגש כעת לתשובות עם הידיעה כי בהכרח ‪   ‬גדול מ ‪:  ‬‬

‫תשובה מספר ‪    −    - 1‬מתאר מצב בו מחסרים איבר גדול מאיבר קטן‪ ,‬ולכן נוכל לדעת בוודאות כי‬                  ‫•‬
                                                                                    ‫ביטוי זה הינו שלילי‪.‬‬

                                                ‫בשלב זה אין צורך להמשיך ולבדוק את שאר התשובות‪.‬‬
   ‫במידה ואינכם בטוחים ניתן לפתור את השאלה גם באמצעות הצבת מספרים נוחים (שני חיוביים‪,‬‬

                                   ‫אחד חיובי והשני שלילי או שני שליליים) במטרה לפסול ‪ 3‬תשובות‪.‬‬

‫‪ .7‬השאלה שלפנינו הינה שאלה מילולית העוסקת באחוזים‪ .‬כפי שלמדנו‪ ,‬בשאלות קצרות מלל עם נעלמים‬
                                                                        ‫נבנה משוואה המתארת את הנתון‪:‬‬

                                     ‫‪4   ‬‬
                                   ‫‪100 ∙    = 100 ∙ 60 /× 100‬‬

                                           ‫‪4   = 60   /: 4‬‬

                                               ‫‪   = 15  ‬‬
                ‫התבקשנו למצוא את ערכו של ביטוי ולכן נוכל להציב בו את הנעלם שמצאנו במשוואה –‬

                                           ‫‪        ‬‬
                                           ‫‪   =        =     ‬‬
   1   2   3   4   5   6   7