Page 56 - index
P. 56

‫מועד חורף ‪2024‬‬                                                                        ‫	‬

                                                     ‫דוגמה לחיבור שרמתו גבוהה‬

           ‫פרסומות לתרופות הדורשות מרשם מרופא אינן חוקיות בישראל‪ ,‬בגלל החשש‬
        ‫שמטופלים ילחצו על רופאיהם לנפק להם מרשם בעקבות צפייה בפרסומת‪ .‬לעומת‬
        ‫ישראל‪ ,‬ארצות הברית מתירה את פרסום תרופות המרשם‪ ,‬על מנת להעלות את‬

          ‫המודעות של המטופלים לטיפולים שהם זכאים להם‪ .‬אני סבורה שמוטב להתיר‬
                                                       ‫פרסום של תרופות מרשם‪.‬‬

            ‫ראשית‪ ,‬פרסומות אלו עשויות לסייע בהגברת המודעות של מטופלים לתרופות‬
        ‫שונות המיועדות לטיפול במחלתם‪ .‬מודעות זו יכולה לתת להם זמן לחקור בצורה‬

            ‫מעמיקה על הטיפולים והתרופות השונים‪ ,‬ההבדלים ביניהם ותופעות הלוואי‪.‬‬
           ‫בבואם אל הרופא במצב זה‪ ,‬הם יוכלו להתייעץ איתו בצורה מעמיקה יותר‪,‬‬
            ‫לאחר שרכשו ידע מוקדם על התרופות השונות‪ ,‬שנחשף בצורה ציבורית נוחה‬

                                             ‫והיה נגיש אליהם בזכות הפרסומות‪.‬‬

        ‫שנית‪ ,‬היות שמדובר בתרופות מרשם‪ ,‬המטופלים יקבלו רק טיפול שרופא התאים‬
           ‫עבורם‪ ,‬ואין חשש שיקבלו טיפול שעלול להזיק להם כתוצאה מחשיפה לפרסומת‪.‬‬
             ‫ההכרעה על הנפקת מרשם נמצאת אצל הרופא המטפל‪ ,‬והמטופלים אמנם‬

         ‫זכאים להתייעץ עימו או לבקש מרשם מסוים‪ ,‬אבל מתן המרשם וקבלת התרופה‬
                                 ‫תלויים בשיקול דעתו המקצועי של הרופא‪ ,‬ושלו בלבד‪.‬‬

         ‫יש הטוענים שפרסומות אלו בעייתיות‪ ,‬מכיוון שהן עלולות לגרום למטופלים ללחוץ על‬
         ‫רופאים לתת להם מרשמים לתרופות מסוימות‪ .‬אמנם אני יכולה להבין חשש זה‬

           ‫אולם אני סבורה שרופאים מורגלים לעמוד בלחצים שונים מצד מטופלים ושהם‬
        ‫יכולים לעמוד בלחץ מבלי לפגוע במקצועיות שלהם‪ .‬כחלק משגרת עבודתם רופאים‬

          ‫נפגשים באופן יומיומי עם אנשים כאובים שנזקקים לטיפול ודורשים אותו לעתים‬
          ‫בצורה תובענית ולוחצת‪ .‬לפיכך‪ ,‬אני סבורה שפרסומת כזו או אחרת לא היא‬
         ‫שתקבע את רמת הלחץ של מטופלים על רופאיהם‪ ,‬וכי עדיף לבחון בצורה עניינית‬
          ‫עם לפרסומות של תרופות מרשם תהיה תועלת עבור המטופלים ועבור המערכת‬

                                                                    ‫הרפואית‪.‬‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬

   ‫‪55‬‬
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61