Page 56 - 1217
P. 56
מועד דצמבר 2017
דוגמה לחיבור שרמתו גבוהה
נושאי משרות ציבוריות בכירות במדינת ישראל אינם מחוייבים על-פי חוק לחשוף
פרטים הנוגעים למצבם הבריאותי ,אשר נותרים חסויים מכח זכותו של כל אדם
לפרטיות .מכיוון שאישים אלו ,דוגמת ראש הממשלה ושרים בכירים ,נושאים
באחריות כבדה ומחליטים החלטות הרות גורל ,הוגשו בשנים האחרונות כמה
הצעות חוק שתכליתן לחייב נבחרי ציבור למסור מידע הנוגע לבריאותם .לדעתי
אכן יש לחייב נבחרי ציבור למסור לציבור מידע אודות מצבם הרפואי וזאת
ממספר סיבות.
ראשית ,ברגע בו אדם נבחר על-ידי הציבור למלא משרה אשר משפיעה עליו באופן
ישיר ,בריאותו של אותו אדם הופכת רלוונטית עבור מספר גדול של אנשים ויוצאת
מתחום השפעתה הפרטית והאישית על אותו אדם .על-כן ,מכח זכות הציבור
לדעת ,לדעתי ראוי שהציבור יכיר הרעות במצבם הבריאותי של נבחריו ,וזאת
בכדי להיות חשוף לגורמים אשר עשויים להשפיע על החלטותיהם וכן ככלי עזר
לבחירת נציגים למשרות ציבוריות.
שנית ,לדעתי ,אדם המתמודד למשרה ציבורית זו או אחרת שם עצמו ,הלכה
למעשה ומתוך בחירה חופשית ,באור הזרקורים הציבורי .בכך ,בבחירתו של
אדם להתמודד על משרה כנבחר ציבור ,הוא מוותר על מידה מסויימת מזכותו
לפרטיות כאדם .לטעמי ,חשיפת פרטים אודות מצב בריאותי הינה לגיטימית
בתוך תחום זה של ויתור על פרטיות ,מכח השפעתה על הציבור.
המתנגדים לחיוב נבחרי ציבור למסור לציבור מידע אודות מצבם הרפואי
גורסים כי מצב כזה יוצר פגיעה משמעותית בזכותם של נבחרי ציבור לפרטיות
ולכן אין לחייבם לפרסם מידע הנוגע לבריאותם .לדעתי ,ניתן לגשר על מכשול זה
במגוון דרכים אשר יאפשרו לשמור כמה שיותר על פרטיותם של נבחרי הציבור
ובד בבד יאפשרו לציבור להיחשף למצבם הבריאותי של נבחריו .לדוגמה ,ניתן
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.
55