Page 17 - 0213
P. 17

‫מועד פברואר ‪2013‬‬  ‫‪- 16 -‬‬  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שני	‬

  ‫לצד התביעה לחלוקת קרקעות ולאספקת לחם זול להמונים‪ ,‬גברה בשלהי תקופת הרפובליקה הרומית גם‬                           ‫‪.	15‬‬
 ‫התביעה לשמיטת חובות‪ .‬אך בעוד התביעה לחלוקת קרקעות הייתה דרישה עממית‪ ,‬שהרי בעיקר איכרים‬
‫מנושלים ופשוטי עם היו עתידים ליהנות ממנה‪ ,‬התביעה לשמיטת חובות עלתה מקרב האצילים המרוששים‪,‬‬

                               ‫שהרי לפשוטי העם חסרי הרכוש לא ניתן אשראי וממילא לא היו להם חובות‪.‬‬

‫איזה מן המשפטים הבאים מסכם באופן הטוב ביותר את הטענה המרכזית בדברים שלעיל?‬                                         ‫	‬

   ‫(‪ )1‬אף שלאצילים היו בדרך כלל אינטרסים שונים מהאינטרסים של פשוטי העם‪ ,‬בשלהי תקופת הרפובליקה‬
                                                              ‫הרומית הם פעלו יחדיו למען מטרות משותפות‬

‫(‪ )2‬אילו ניתן אשראי גם לפשוטי העם‪ ,‬הם בוודאי היו מצטרפים לאצילים המרוששים בדרישה לשמיטת חובות‪,‬‬
                                                ‫ולא מסתפקים בתביעה לחלוקת קרקעות ולאספקת לחם זול‬

 ‫(‪ )3‬אף שפשוטי העם חברו לאצילים בדרישתם לחלוקת קרקעות ולאספקת לחם זול‪ ,‬הדרישה לשמיטת חובות‬
                                                                                  ‫נשמעה מפי האצילים בלבד‬

‫(‪ )4‬בשלהי תקופת הרפובליקה הרומית מחו הן פשוטי העם הן האצילים נגד השלטונות ‪ -‬כל קבוצה מסיבותיה‬
                                                                                                          ‫שלה‬

‫חוקר הספרות עוואט טוען כי במאה ה‪ ,20-‬יצירות ספרותיות שנכתבו במקורן בשפה שאינה שפת האם של כותבן‬                     ‫‪	.16‬‬
      ‫שמרו על הפופולריות שלהן בעולם יותר מיצירות אחרות‪ ,‬משום שהיה קל יותר לתרגמן תרגום קולח וטבעי‬
                                                                                                     ‫לשפות אחרות‪.‬‬

                                                ‫איזו מההנחות הבאות נמצאת בבסיס טענתו של עוואט?‬                     ‫	‬
                                                                                                                   ‫	‬
                                    ‫(‪ )1‬על המתרגם לשאוף לנאמנות רבה ככל האפשר לטקסט המקורי‬                         ‫	‬
                      ‫(‪ )2‬יש נטייה לתרגם יצירות ספרותיות שכבר זכו לפופולריות במקום שבו נכתבו‬                       ‫	‬
           ‫(‪ )3‬יצירות שלא נכתבו בשפת האם של מחבריהן זכו לתרגומים רבים יותר מיצירות אחרות‬                           ‫	‬
‫(‪ 	)4‬כאשר אנו חשים כי הטקסט שאנו קוראים מתורגם תרגום שאינו קולח‪ ,‬פוחתת הנאתנו מהקריא 	ה‬                            ‫	‬

                   ‫רונית צריכה לבחור ִססמה של שתי מילים שתקיים את הכללים הבאים‪:‬‬                                    ‫‪.	17‬‬
                                     ‫‪ -‬ב ִססמה תופיע האות א' או האות מ'‪ ,‬אך לא שתיהן‪.‬‬
                                                                                                                       ‫	‬
                  ‫‪ -‬אם ב ִססמה מופיעה האות פ' יותר מפעם אחת‪ ,‬תופיע בה גם האות מ'‪.‬‬
                                               ‫‪ -‬שתי המילים ב ִססמה יתחילו באותה אות‪.‬‬                                  ‫	‬

                                                                                                                       ‫	‬

                  ‫איזו מהמילים הבאות יכולה להיות אחת מהמילים ב ִססמה?‬                                              ‫	‬

                          ‫(‪ )1‬אפיפית‬
                           ‫(‪ )2‬אומנת‬

                             ‫(‪ )3‬פלא‬
                            ‫(‪ )4‬פומה‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22