Page 12 - ver2
P. 12
האנושיות.
תשובה ( )3אינה נכונה .כאמור ,לטענתו של ברלין ,כלל לא ניתן להגיע לשיטה אחת אשר לפיה
לכל שאלה תהיה רק תשובה אמתית אחת (שהרי הוא טוען שלכל שאלה יש כמה תשובות
וכולן אמתיות).
תשובה ( )4נכונה .מדבריו של ברלין אכן עולה כי הוא סבור שבין מערכות ערכיות שונות,
ואפילו בין ערכים באותה מערכת ,מתגלות התנגשויות וסתירות ,ומכאן שייתכנו תשובות
נכונות שונות לאותן שאלות ,דבר שמונע את קיומה של מערכת אמתות לכידה אחת.
.23התשובה הנכונה היא (.)2
הביטוי "ריק מתוכן" פירושו חסר משמעות .ננסה להבין מן האמור בפסקה האחרונה למה
התכוון ברלין כאשר אמר "מרוקנת את הקדמה מתוכן".
בפסקה נאמר כי "תפיסה זו של מהות האמת ממוטטת את תפיסת ההיסטוריה כצעידה אל
עבר אידיאל אוטופי חסר סתירות ומרוקנת את מושג הקדמה מתוכן .ההיסטוריה שוב אינה
נתפסת כמסעו של האדם אל עבר גן עדן עלי אדמות ,אלא כהתקדמות אין סופית ,לעתים
עקובה מדם ,בין חברות שונות הדוגלות באמתות שונות" (שורות .)26-28
מן האמור לעיל ניתן להבין כי תפיסתו של ברלין ("תפיסה זו") ,שלפיה אין אמת אחת ,אלא
כמה אמתות סותרות ,ממוטטת את התפיסה לפיה ההיסטוריה היא דרך בה צועדים כולם
לעבר חשיפת אמת אוניברסלית נצחית .לפיכך ,מושג הקדמה ,שמשקף את הצעידה לעבר
אמת זו ,חסר משמעות.
תשובה ( )1אינה נכונה .מן האמור עולה כי האוטופיה אליה שואף המין האנושי למעשה אינה
קיימת ("ממוטטת את תפיסת ההיסטוריה כצעידה אל עבר אידיאל אוטופי").
תשובה ( )2נכונה .מן האמור אכן עולה כי משמעות הביטוי לגביו נשאלנו הינה שאיננו
מתקדמים לעבר אמת אחת נצחית מכיוון שהיא למעשה אינה קיימת.
תשובה ( )3אינה נכונה .מן האמור לא עולה כי אנו רחוקים מן האמת הנצחית יותר משהיו
הדורות הקודמים ,אלא שאמת זו כלל אינה קיימת.
תשובה ( )4אינה נכונה .מן האמור לא עולה כי הדרך לאוטופיה שהמין האנושי שואף אליה
עדיין ארוכה ,אלא שהאוטופיה הזו כלל אינה קיימת.
12