Page 11 - ver2
P. 11

‫‪ .21‬התשובה הנכונה היא (‪.)2‬‬
                 ‫בפסקה השנייה נכתב כי "תגליות אלו העניקו אמינות רבה לשיטה המדעית‪ ,‬ועודדו הוגים בני‬

                         ‫התקופה (המאה ה‪ )17-‬לטעון שאפשר ליישם אותה גם בתחומים האנושיים – במוסר‪,‬‬
                                                                     ‫בפוליטיקה ובארגון החברה" (שורות ‪.)13-14‬‬

                                ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬אי אפשר להחיל עליהם את עקרונות השיטה המדעית‪.‬‬
                    ‫בפסקה נאמר כי התגברות אמינותה של השיטה המדעית עודדה את ההוגים לטעון שאפשר‬

                             ‫ליישם אותה גם בתחומים האמורים‪ ,‬כלומר אפשר להחיל עליהם את עקרונותיה‪.‬‬
                                   ‫תשובה (‪ )2‬נכונה‪ .‬אפשר ורצוי להחיל עליהם את עקרונות השיטה המדעית‪.‬‬

                   ‫כאמור‪ ,‬ההוגים בני המאה ה‪ 17-‬אכן סברו שאפשר ורצוי להחיל על התחומים האמורים את‬
                                                                                         ‫עקרונות השיטה המדעית‪.‬‬

                                    ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬החלת השיטה המדעית עליהם היא בגדר אוטופיה‪.‬‬
                  ‫בפסקה נאמר סיפוק המאוויים של האדם באמצעות השיטה המדעית יביא לכלל קיום אנושי‬

                        ‫בתנאים אידיאליים (אוטופיה)‪ ,‬ולא כי החלת השיטה המדעית על התחומים האנושיים‬
                                                                                    ‫כשלעצמה היא בגדר אוטופיה‪.‬‬

                                                  ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬קיומם אינו מאפשר להגיע לאוטופיה‪.‬‬
                        ‫מן הפסקה עולה כי לו יסופקו המאוויים האנושיים ניתן יהיה להגיע לאוטופיה‪ ,‬ולא כי‬

                                                  ‫קיומם של התחומים האנושיים אינו מאפשר להגיע לאוטופיה‪.‬‬

                                                                                         ‫‪ .22‬התשובה הנכונה היא (‪.)4‬‬
                      ‫כדי לקבוע איזה מן המשפטים שמופיעים בתשובות מסכם את עמדתו של ברלין‪ ,‬המוצגת‬

                                                                         ‫בשורות ‪ ,20-26‬נעמוד תחילה על עיקריה‪.‬‬

                  ‫ראשית נאמר כי "את התפיסה הזאת ברלין מבקש לקעקע"‪ .‬כלומר‪ ,‬ברלין חולק על התפיסה‬
                  ‫שהוצגה בסוף הפסקה הקודמת – התפיסה המערבית בדבר קיומה של מערכת אמתות לכידה‬
                  ‫ואוניברסלית אשר בעקבות גילוייה תושג אוטופיה‪ .‬בהמשך לכך מובאות הטענות שמסבירות‬

                          ‫מדוע הוא חולק על תפיסה זו‪ :‬לכל חברה מתאימים ערכים שונים ("כל חברה אוחזת‬
                      ‫בהשקפה ‪ ...‬במונחיו שלו")‪ ,‬והם משתנים גם לאורך זמן ("ערכים שנחשבו נעלים בעבר‪...‬‬
                 ‫בקנה אחד עמם")‪ .‬כמו כן‪ ,‬ייתכן שתהיה סתירה בין ערכים בתוך אותה חברה ("יתר על כן ‪...‬‬
                  ‫של אותה חברה")‪ .‬לפיכך‪ ,‬עשויים להיות כמה ערכים שמתנגשים זה עם זה‪ ,‬אך כולם נכונים‬
                 ‫מאחר שאמתותם תלויה בהקשר (התנגשויות כאלה אין פירושן‪ ...‬בהקשרים שונים")‪ .‬אם כן‪,‬‬
                       ‫בלתי אפשרי ליצור מערכת אמתות אחידה ואוניברסלית ("ממילא לא ייתכן ‪ ...‬לכידה")‪.‬‬

                 ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬ברלין אמנם טוען שבין מערכות ערכיות שונות‪ ,‬ואפילו בין ערכי אותה‬
                        ‫מערכת‪ ,‬מתגלות התנגשויות וסתירות‪ ,‬אך לטענתו‪ ,‬לא ניתן ליצור מערכת אחת אמתית‬

                  ‫ולכידה‪ ,‬שכן לכל שאלה יש כמה תשובות נכונות‪ ,‬ולא כי רק מקצת המערכות האלה אמתיות‬
                                                                          ‫ולכידות‪ ,‬ואילו האחרות בהכרח שגויות‪.‬‬

                 ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬ברלין טוען כי לכל שאלה יש כמה תשובות נכונות שעשויות להתנגש זו‬
                         ‫עם זו‪ ,‬ולפיכך לא ניתן להגיע לשיטה לגילוי תשובות אמתיות שתתקבל על כל החברות‬

‫‪11‬‬
   6   7   8   9   10   11   12