Page 13 - ver2
P. 13

‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬סנדלר טוענת כי התהוות החוקיות בעת שהשפה נמצאת בחיתוליה‬
                      ‫מחזקת את התיאוריה בדבר היכולת הלשונית המולדת‪ .‬מכאן‪ ,‬שהעובדה ששפתם של בני‬

                             ‫שבט אלסייד קיימת רק ‪ 70‬שנים‪ ,‬וכבר יש בה חוקיות‪ ,‬אכן מחזקת את טענתה זו‪.‬‬
                   ‫תשובה (‪ )2‬נכונה‪ .‬במסקנותיה של סנדלר אין כל התייחסות לכך שהשפה משמשת הן את בני‬

                                                                     ‫הכפר החירשים והן את בני הכבר השומעים‪.‬‬
                       ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬מכיוון שסנדלר טוענת כי התהוות החוקיות בעת שהשפה נמצאת‬
                       ‫בחיתוליה מחזקת את התיאוריה בדבר היכולת הלשונית המולדת‪ ,‬אזי שהעובדה שסדר‬
                        ‫המילים במשפט קבוע‪ ,‬גורם המעיד על חוקיות בשפה כבר משלב מוקדם בהתפתחותה‪,‬‬
                 ‫תומכת בקיומם של מנגנונים מולדים אשר מעצבים את האופן שבו בני אדם מתקשרים זה עם‬

                                                                                                                 ‫זה‪.‬‬
                      ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬העובדה שמילת השלילה מוצבת במשפט במקום השונה ממקומה‬
                  ‫במשפטים בערבית ובעברית מחזקת את מסקנתה של סנדלר אשר לקיומה של חוקיות בשפה‬
                    ‫עוד בעת שהיא בחיתוליה‪ ,‬וכי היכולת לדבר באופן תבניתי אינה מותנית בהתפתחות השפה‬

                                           ‫במשך דורות או בהצטברות רבת שנים של מסורת לשונית ותרבותית‪.‬‬

                                                                                         ‫‪ .23‬התשובה הנכונה היא (‪.)4‬‬
                 ‫כדי לקבוע באיזו מן התשובות מתואר רצף המשקף נאמנה את מבנה הקטע‪ ,‬נעמוד תחילה על‬

                                                             ‫עיקרי הקטע בהתאם לרצף הופעת הדברים בטקסט‪.‬‬

                 ‫בפסקה הראשונה נאמר תחילה כי בין החוקרים שוררת הסכמה בדבר קיומו של אופי תבניתי‬
                   ‫המאפיין את כל השפות המוכרות‪ ,‬ובהמשך נאמר כי עם זאת‪ ,‬קיימת מחלוקת אשר למקורו‬

                 ‫של אופי זה והוצגו סברותיהם של שני הצדדים (התבניתיות השפתית מולדת‪/‬נרכשת)‪ .‬בפסקה‬
                  ‫השנייה מוצג המחקר שעסק בשפת הסימנים של בני שבט אלסייד‪ ,‬בדגש על חשיבות העובדה‬
                  ‫שמדובר בשפה צעירה שלא הושפעה משפות אחרות וכן שהיא מאופיינת בחוקיות ותבניתיות‬

                    ‫שפתית‪ .‬בפסקה האחרונה נידונו מסקנותיה של פרופ' סנדלר אשר עלו ממחקר זה ותומכות‬
                 ‫בקיומם של מנגנונים מולדים המעצבים מראש את האופן שבו בני אדם מתקשרים זה עם זה‪,‬‬

                                               ‫כלומר‪ ,‬תומכות בסברה שלפיה אופייה התבניתי של השפה מולד‪.‬‬

                ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬בתשובה זו נטען כי בחלקו הראשון של הקטע מוצגת הגישה המקובלת‬
                ‫בתחום מדעי מסוים‪ ,‬בעוד שתחילה מוצגות שתי גישות שונות אשר לסוגיה מחקרית מסוימת‪.‬‬

                   ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬בתשובה זו נטען כי בחלקו האחרון של הקטע הועלתה בעיה הנובעת‬
                                                 ‫מהמחקר‪ ,‬בעוד שלמעשה מוצגות בו המסקנות שעלו מהמחקר‪.‬‬

                     ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬בתשובה זו נטען כי לאחר הצגת השאלה (סוגיה) המחקרית הוצגה‬
                    ‫תשובה אפשרית לשאלה זו ולאחריה מחקר שסותר תשובה זו‪ ,‬בעוד שלמעשה‪ ,‬לאחר הצגת‬
                   ‫השאלה המחקרית הוצגו שתי גישות שונות לפתרונה ולאחר מכן הוצג המחקר‪ ,‬אשר מטרתו‬

                                                            ‫ליישב את המחלוקת הקיימת בין שתי הגישות הללו‪.‬‬
                       ‫תשובה (‪ )4‬נכונה‪ .‬כאמור‪ ,‬בתחילת הקטע אכן מוצגת שאלה מחקרית (מה מקור אופייה‬
                     ‫התבניתי של השפה) ולאחר מכן שתי גישות שונות לפתרונה (מולד‪/‬נרכש)‪ ,‬והמחקר שהוצג‬

                            ‫בהמשך אכן מהווה מקרה מבחן רלוונטי למחלוקת בין הגישות‪ ,‬שכן בשל מאפייניה‬
                   ‫הייחודיים של שפת בני שבט האלסייד‪ ,‬ניתן להקיש ממנה על מקור החוקיות התבניתית של‬

                                                                                                             ‫השפה‪.‬‬

‫‪13‬‬
   8   9   10   11   12   13