Page 11 - ver2
P. 11

‫דהיינו אינן מולדות‪ ,‬כי אם מושפעות מהנורמות החברתיות שמכתיבה החברה‪.‬‬
                     ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬מן האמור עולה כי השימוש בכוח מוסדר בנורמות שקבעה החברה‬

                       ‫שהרי הוא תוצר של הבניה פוליטית ותרבותית‪ ,‬ולא כי הוא יוסדר בעתיד כאשר תושרש‬
                                                      ‫התפיסה שהתנהגות זו היא תולדה של ההבניות האמורות‪.‬‬

                   ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬מן האמור אמנם עולה כי הגישה הריאליסטית נעשתה רווחת פחות‪,‬‬
                   ‫מכיוון שאת מקומה תפסה גישה אחרת שלפיה‪ ,‬התנהגויות שונות‪ ,‬כמו למשל שימוש בכוח‪,‬‬
                 ‫אינן טבעיות כי אם מובנות ומוסדרות על ידי הנורמות המקובלות בחברה‪ ,‬ולא כי הסיבה לכך‬

                        ‫שהיא רווחת פחות משהייתה הינה שאי – אפשר למגר את השימוש בכוח רק באמצעות‬
                                                                         ‫נורמות חברתיות‪ ,‬כפי שנטען בתשובה זו‪.‬‬

                   ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬בתשובה זו נטען כי תפיסת השימוש בכוח כהתנהגות טבעית מותנית‬
                     ‫בכך שאינו נעשה במסגרת מערכת של נורמות המתירות זאת‪ ,‬בעוד שבפסקה נאמר כי לפי‬
                        ‫הגישה הריאליסטית השימוש בכוח נתפס כהתנהגות טבעית‪ ,‬ואילו לפי הגישה הנוספת‪,‬‬

                 ‫התנהגות זו אינה טבעית מכיוון שהיא מוסדרת במערכת של נורמות חברתיות‪ ,‬ולא עולה מכך‬
                                      ‫כי ניתן להגביל את המקור להתנהגות (טבעי‪/‬לא טבעי) בתנאים מסוימים‪.‬‬

                                                                                         ‫‪ .19‬התשובה הנכונה היא (‪.)2‬‬
                   ‫בפסקה השנייה נאמר כי החוקרים מצאו ש"בשפת הסימנים הבדווית יש סדר קבוע למילים‬

                        ‫במשפט‪ .‬סדר זה הוא‪ :‬נושא – מושא – נשוא‪ ,‬כמו במשפט "ילד כדור נתן"‪ .‬נוסף על כך‪,‬‬
                   ‫מילות השלילה מוצבות תמיד בסוף המשפט" (שורות ‪ .)20-22‬נבחן את המשפטים שמוצעים‬

                        ‫בתשובות לאור מידע זה ונבדוק באיזה מהם סדר המילים מתאים לסדר הופעתן בשפת‬
                                                               ‫הסימנים של שבט אלסייד‪ ,‬כפי שעולה מן האמור‪.‬‬

                  ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬ילד תפוח לא אכל – מילת השלילה אינה מוצבת בסוף המשפט כי אם‬
                                                                                        ‫לפני הנשוא (אכל = נשוא)‪.‬‬

                       ‫תשובה (‪ )2‬נכונה‪ .‬ילד תפוח אכל לא – סדר המילים אכן תואם את סדר המילים שבשפת‬
                       ‫הסימנים של בני שבט אלסייד‪ :‬ילד (נושא) תפוח (מושא) אכל (נשוא) לא (מילת שלילה)‪.‬‬
                    ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬תפוח ילד אכל לא – במשפט זה מיקומו של המושא (תפוח) והנושא‬

                                                                                                      ‫(ילד) הוחלפו‪.‬‬
                 ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬תפוח אכל ילד לא – במשפט זה סדר המילים כלל אינו תואם את סדר‬
                  ‫המילים שמאפיין את שפת הסימנים של שבט אלסייד‪ :‬מושא (תפוח) נשוא (אכל) נושא (ילד)‪.‬‬

                                                                                         ‫‪ .20‬התשובה הנכונה היא (‪.)3‬‬
                    ‫בפסקה השנייה נאמר כי "החוקרים גילו כי שפת הסימנים של השבט עשירה ומפותחת‪ ,‬וכי‬
                    ‫לא רק אוצר המילים שלה – כלומר הסימנים שבה – הוא ייחודי‪ ,‬אלא גם מבני המשפטים‪.‬‬
                 ‫בזכות רוחב היריעה של השפה יכולים דובריה‪ ,‬כדוברי כל שפה אחרת‪ ,‬לתאר גם דברים שאין‬
                 ‫להם "מילה" בשבילם" (שורות ‪ .)16-18‬כלומר‪ ,‬העובדה ששפת הסימנים של בני שבט אלסייד‬
                   ‫מאפשרת להם לתאר גם דברים שאין עבורם "מילה" ספציפית בשפתם‪ ,‬נועדה להגים בקטע‬

                                                                            ‫את הטענה ששפתם עשירה ומפותחת‪.‬‬

‫‪11‬‬
   6   7   8   9   10   11   12   13