Page 11 - ver2
P. 11

‫גרמה מדגים את הטענה ולפיה בתי המשפט נמנעים מלאמץ מאפיינים מסוימים כשהם נכנסים לנעלי‬
                                                                                                       ‫הנאשמים‪.‬‬

‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬הטענה ולפיה העונשים שבתי המשפט מטילים אינם מוצדקים מוסרית היא ביקורת‬
‫על בית המשפט כאשר הוא נמנע מלאמץ מאפיינים מסוימים בבחינת הנסיבות שהביאו להתנהגות הנאשם‪,‬‬
‫כמו במקרה של גרמה‪ .‬כלומר‪ ,‬טענה זו היא בגדר ביקורת על התנהלות שבאה לידי ביטוי במקרה של גרמה‪,‬‬

                                                                          ‫ולא הטענה שאותה מדגים מקרה זה‪.‬‬
‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬כאמור‪ ,‬המקרה של גרמה מדגים את בחירת בית המשפט להימנע מלאמץ מאפיינים‬

                    ‫מסוימים‪ ,‬ולא את חוסר יכולתו להיכנס לנעליו של הנאשם ולאמץ את המאפיינים הללו‪.‬‬
‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬במקרה של גרמה לא הייתה התלבטות מצד בית המשפט אילו מאפיינים של הנאשם‬

     ‫עליו לאמץ‪ ,‬אלא בחירה מודעת שלא לאמץ את המאפיינים התרבותיים שהביאו אותו לנהוג כפי שנהג‪.‬‬
‫תשובה (‪ )4‬נכונה‪ .‬כאמור‪ ,‬המקרה של גרמה אכן מדגים את הטענה ולפיה כשבתי המשפט נכנסים לנעליהם‬

                                                        ‫של הנאשמים הם נמנעים מלאמץ מאפיינים מסוימים‪.‬‬

                                                                                       ‫‪ .23‬התשובה הנכונה היא (‪.)3‬‬
‫כדי לקבוע באיזו מן התשובות מתואר הקושי העולה מהקריאה לשופטים להביא בחשבון את כל הידע‪,‬‬

                 ‫התכונות והאמונות של העומד מולם‪ ,‬נקרא תחילה את ההקשר הרחב שבו הובאו הדברים‪.‬‬
‫בשורות ‪ 27-28‬נכתב כי אם נאמץ את תכונותיו של הנאשם‪ ,‬את נסיבות חייו ואת הנסיבות שפעל בהן‪ ,‬הרי‬
‫שנהפוך להיות ממש כמוהו – ואז לא יהיה מנוס מן המסקנה כי גם אנו לא היינו נוהגים אחרת מכפי שנהג‪.‬‬
‫כלומר‪ ,‬אם שופט ייקח את בחשבון את כל המידע האמור בעת שהוא בוחן את מעשיו של הנאשם‪ ,‬אזי שיגיע‬
‫למסקנה כי היה פועל בדיוק כמוהו‪ ,‬ולפיכך‪ ,‬לא יוכל להרשיעו‪ ,‬שהרי שופט נדרש להכריע לגבי הסוגיה‬

                                ‫שניצבת מולו‪ ,‬בין השאר מבדיקה כיצד היה נוהג לו היה במקומו של הנאשם‪.‬‬

‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬היעדר היכולת של שופט לשפוט אדם אחר אם לא חווה על בשרו את הנסיבות שאדם‬
‫זה פעל בהן הוא קושי שעולה מפירוש קיצוני של העיקרון ״אל תדון את חברך עד שתגיע למקומו״‪ .‬הקושי‬

                                               ‫שלגביו נשאלנו עולה מהקריאה אשר נובעת מדחיית פירוש זה‪.‬‬
‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬כאמור‪ ,‬הקושי שעולה מן הקריאה האמורה הוא שלא יתאפשר להרשיע נאשמים‪,‬‬

     ‫ולא שבפועל‪ ,‬בית המשפט ישפוט רק אנשים שיש ביכולתו להיות קשוב לנסיבות חייהם ולתכונותיהם‪.‬‬
‫תשובה (‪ )3‬נכונה‪ .‬כפי שהוסבר לעיל‪ ,‬הקושי שעולה מן הקריאה האמורה הוא שאם יאמצו השופטים את כל‬

                                          ‫הנסיבות והמאפיינים של העומדים מולם‪ ,‬לא יוכלו להרשיע אותם‪.‬‬
‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬כאמור‪ ,‬אין מדובר בקושי עקרוני של בני אדם‪ ,‬ושופטים בכללם‪ ,‬להזדהות על נסיבות‬

    ‫חייהם ותכונותיהם של הסובבים‪ ,‬אלא בכך שאימוץ מלא שלהן לא יאפשר לשופטים להרשיע נאשמים‪.‬‬
   6   7   8   9   10   11