טיפים להתמודדות ולשיפור הפרק המילולי
הבחינה הפסיכומטרית קנתה לעצמה שם (במידה לא מבוטלת של צדק) כבחינה מאיימת במיוחד. סטודנטים לעתיד מכלים עליה לפחות חודשיים של למידה, במטרה להשיג ציון שיפתח עבורם דלתות לפקולטות נחשבות. אחד החלקים המאתגרים יותר במבחן הפסיכומטרי הם הפרקים המילוליים המורכבים מ-23 שאלות כל אחד.
סוגי השאלות בבחינה הן כדלהלן:
1. אנלוגיות.
2. הבנה והסקה.
3. השלמת משפטים.
4. הבנת הנקרא.
נתמקד בכל אחד מהחלקים, ונראה כיצד נוכל להשתפר בו בתקופת הלימודים לקראת הבחינה.
אנלוגיות
ראשית, עוד בטרם נתייחס לאנלוגיות באופן ישיר, יש להטעים שוב את החשיבות של לימוד אוצר מילים לפסיכומטרי. בעבר הלא-רחוק הבחינה הייתה כוללת שאלות ישירות על אוצר מילים, אולם גם כיום, הצלחה בבחינה נסמכת במידה רבה על זיכרון של אוצר המילים הלא-קטן בבחינה. השקיעו בלימוד ושינון אוצר המילים, שהרי ידע של המילים לבחינה הוא תנאי נדרש להצלחה בפרק המילולי.
כעת, נדבר קצת על אנלוגיות. בניגוד ליתר הפרק המילולי במתכונתו הנוכחית, אנלוגיות הן המקום היחיד בפרק שבו לא צריך לייצר קריאה שמייצרת הבנה. כל מה שצריך הוא לזהות את האנלוגיה, משהו שלא לוקח זמן רב על פניו, ולכן ברוב המקרים מומלץ להתחיל באנלוגיות (מכל מקום, לא חייבים לפתור את הפרק לפי הסדר, וכדאי לכם לפתור לפי הסדר שנוח לכם על מנת לצבור מומנטום).
איך בעצם פותרים אנלוגיה? אנחנו מגדירים יחס בין המילים בצורה מדויקת ככל האפשר.
כדי להגדיר יחס שכזה עלינו ראשית להבין את משמעויות המילים שבשאלה שהרי המרכז הארצי מבקש בהנחיות לנושא – "מצאו את היחס שבין המשמעויות של שתי המילים האלה,….."
משמע, עלינו ראשית להסביר לעצמנו מה משמעות כל אחת מהמילים בנפרד. למשל:
אקראי : חוקיות
אקראי – תיאור לדבר שמתרחש בצורה רנדומלית (מקרית).
חוקיות – קביעות מסוימת בנוגע למשהו (בטבע למשל).
אנו רואים כי לא הצלחנו להסביר מילה אחת באמצעות השנייה, אבל ישנו קשר מסוים המסתתר בין המילים. ניתן כעת לומר כי – "אקראי הינו תיאור לדבר שאין לו חוקיות"
כעת ניגש לתשובות ונציב את כל אחת מהן בקשר שאנו בנינו.
1. קל : משקל – קל הינו תיאור לדבר שאין לו משקל (יש לו משקל, אבל הוא מועט). הקשר אינו מתאים ולכן התשובה תיפסל.
2. נצחי : קץ – נצחי הינו תיאור לדבר שאין לו קץ. הקשר מתאים, אבל אנו חייבים תמיד לבדוק באנלוגיות את כל התשובות שכן תיתכן תשובה מדויקת יותר.
3. אבוד : מקום – אבוד הינו תיאור לדבר שאין לו מקום. (נכון לומר שאבוד הינו דבר שהמקום שלו לא ידוע). הקשר אינו מתאים ולכן התשובה תיפסל.
4. רווק : נישואין – רווק הינו תיאור לדבר שאין לו נישואין. רווק אמנם לא נשוי, אבל זה לא קשור להגדרתו. לכן הקשר אינו מתאים ולכן התשובה תיפסל.
לסיכום השאלה, התשובה היחידה ששמרה על אותו הקשר כמו צמד המילים המקורי באנלוגיה זו תשובה מספר 2.
אז איך באמת נשתפר באנלוגיות לקראת הפרק הפסיכומטרי הבא שנפתור בסימולציות?
ראשית, פשוט חשוב לפתור כמה שיותר אנלוגיות. תרגול רב יעזור לכם לקצר זמן בבניית הקשרים ובזיהוי נכון ומדויק שלהם.
שנית, עשו לעצמכם רשימה של קשרים נפוצים בהם טעיתם יחד עם השאלה שהופיעה והתשובה הנכונה. לפני כל מבחן קראו רשימה זו והזכירו לעצמכם את הקשרים שפספסתם בבחינה הקודמת.
הבנה והסקה
תראו, אנחנו יודעים שאתם יודעים לקרוא. עם זאת, בחלק הזה מדובר בקריאה של טקסטים קצת שונים ממה שאנו רואים ביום-יום. אנו רגילים (למשל בקריאת כתבה בעיתון או באינטרנט), שהטקסט הוא זורם ונעים. לעומת זאת, בטקסטים בסגנון של שאלות הבנה והסקה, הטקסט הוא כזה שכל משפט מוסיף לנו מידע חדש. אם נשווה זאת לכתבה בעיתון, זה כאילו לקרוא טקסט המורכב רק מכותרות חדשותיות, ולא טקסט שמזכיר את הכתוב בגוף הכתבה.
אבל בכל זאת, יכולות קריאה, גם של טקסטים מהסוג הזה, הן משהו שאפשר לשפר: ככל שתדעו לקרוא מהר יותר ומדויק יותר, כך תקצרו יותר הצלחות. איך משתפרים בחלק של הבנה והסקה? מסמנים באדיקות כל מילת יחס ומילת קישור בין המשפטים. כך אנו מדגישים לעצמנו את היחס שיש בין משפט למשפט.
מעבר לכך, אנחנו צריכים לוודא שהבנו: הרבה פעמים, אני קורא טקסט ומרגיש כאילו שאני מבין, אולם בפועל יש לעיתים פער בין "האני הקורא" "לאני המבין". לאחר כל משפט אתם צריכים לעצור לרגע, לחשוב מה אומר המשפט הזה, ואיך הוא מתקשר למשפט הקודם.
השלמת משפטים
בחלק הזה של הבחינה, אנו מקבלים משפטים עם ארבע מילים חסרות, כאשר עלינו לבחור את האפשרות שכוללת את ארבעת המילים המשלימות את המשפט בצורה נכונה והגיונית. אז איך ניגשים לשאלות מהסוג הזה?
ראשית, כדי לחסוך זמן, אנחנו קוראים את המשפט עם האופציה הראשונה של המילים. אם משהו "לא מתיישב" בקריאה, אנחנו כבר יודעים לפסול את האופציה הזאת. כמו כן, אנחנו כבר יודעים למה לצפות בקריאת האפשרות הבאה.
שנית – בעת קריאת המשפט עלינו לוודא שאנו עוקבים אחרי תוכנו. לכן, בהגיענו למילת קישור נעצור ונעשה שני דברים חשובים – נסכם את מה שקראנו עד כה ונשאל את עצמנו: "מה אני מצפה שיקרה כעת בחלק השני של המשפט". במצב שכזה יהיה לנו קל יותר לפסול את התשובה במידה והיא אינה עומדת בציפיות ומכילה את התוכן שרצינו שיהיה.
בנוסף, בתחום זה של הפרק המילולי מחברי השאלות אוהבים להשתמש במילות ניגוד/שלילה/הפתעה וכו'.
מומלץ תמיד לא רק לסמן אותן, אלא גם לנסות לתמצת אותן על דרך החיוב ולא על דרך השלילה.
למשל –
"עומר לא הופתע כאשר…."
משפט שכזה נמחוק ונרשום מעליו – "עומר ציפה ל…./לעומר היה ברור כי…."
או במקרה ההפוך –
"עומר לא ציפה ל….
עדיף למחוק ולרשום במקומו – "לעומר היה מוזר ש…"
ניסוחים אלו יעזרו אלו להבין מה אמור להופיע בחלקו הבא של המשפט ובמידת הצורך לפסול מהר יותר את התשובות השגויות (וגם ככל הנראה לא ליפול במסיחים).
משפטי תנאי בהשלמת משפטים (אלמלא, אילולא , אילו, אם וכו')
משפטים הבנויים בצורת משפט תנאי עלולים להטעות אותנו ולכן מומלץ להמירם למשפטים רגילים המכילים את המצב הנוכחי ולא התיאורטי (אם מתייחס למצב דמיוני ולא קיים).
להלן מספר דוגמאות –
"אם הייתי גבוה כמו עומרי כספי, אז הייתי משחק ב NBA"
נעדיף למחוק משפט זה ולרשום במקומו – "אני נמוך ולא משחק ב NBA.
"לו הייתי רוטשילד, הייתי ישן כמו תינוק"
נרשום במקום משפט זה – "אני לא רוטשילד ולכן לא ישן טוב".
הבנת הנקרא
הטיפים שצוינו לעיל בפרקים העליונים, כולם רלוונטיים גם לחלק של הבנת הנקרא. אולם שווה להוסיף עוד כמה דברים בהכנה לחלק של הבנת הנקרא.
ראשית, בניגוד למה שחלקכם עשוי לחשוב, אפשר מאוד להשתפר בחלק הזה של "הבנת הנקרא" באמצעות תרגול. התפיסה של תלמידים כי הצלחתם ביחידה זו תלוי בנושא של הטקסט היא שגויה. תרגול מרובה של טקסטים עם שאלות משפר מאוד את היכולת שלנו להתמודד עם הנושא.
שנית, כאשר אתם מתכוננים לבחינה, לפחות בהתחלה, אל תמדדו זמנים בחלק של הלמידה של הבנת הנקרא: קודם תשייפו את המיומנות הנדרשת, ורק לאחר מכן תמדדו לעצמכם זמנים.
שלישית, בבחינה זה לרוב החלק האחרון בפרק, והנבחנים לא פעם מרגישים שאין להם הרבה זמן. עם זאת, היופי בשאלות על החלק של הבנת הנקרא, הוא שסדר השאלות מופיע לפי הכרונולוגיה שלהם בטקסט. לכן, תקראו פסקה או שתיים, ואז תיגשו לענות על השאלה הראשונה (כך שלפחות תקבלו עליה נקודות); לאחר מכן, תקראו עוד פסקה (תתחילו משפט-שניים לפני) ואז תענו על עוד שאלה (כך שתצברו גם עליה נקודה וכן הלאה).
בכל מקרה, מומלץ להתייעץ עם המורה שלכם לגבי ניהול וחלוקת זמן בפרק המילולי כדי לא להגיע למצב בו אנו מגיעים עם מעט זמן ליחידה של הבנת הנקרא ומאבדים כמות שאלות גדולה בבת אחת.
הפרק המילולי הוא פרק מאוד מאתגר כיוון שהוא דורש הרבה מאוד ריכוז, תשומת לב לפרטים, דיוק בקריאה שוטפת, יכולת הפרדת עיקר מטפל ועוד. מומלץ לא להזניח את הפרק ולהקדיש לו זמן תרגול לא פחות מהזמן שאתם מקדישים לפרק הכמותי.
אם אתם מחפשים עוד תרגול לפרק זה – אנו ממליצים על רכישת הספר המילולי שלנו (ניתן לרכוש את הגרסה הדיגיטלית ב 50% הנחה!)
הספר מכיל:
210 שאלות של אנלוגיות
219 שאלות של השלמת משפטים
243 שאלות הבנה והסקה
10 יחידות תרגול של טקסט הכוללות 2 קטעי קריאה כל אחת