איך כותבים פסקת פתיחה מעולה? - טלמור - פסיכומטרי ומתמטיקה
phone
צפה בעגלה

איך כותבים פסקת פתיחה מעולה?

איך כותבים פסקת פתיחה מעולה?

מי שעוסק בכתיבה, יודע שהדבר הכי קשה הוא להתחיל. כותבים רבים מייחסים חשיבות גדולה לפתיחה, שכביכול נועדה להציג את הנושא באופן מושלם, לפרט את הסיבות לכתיבת הטקסט וכדומה. החששות הללו גורמים לא פעם לכותבים להתמהמה עם הכתיבה, לדחות אותה "לאחר כך", ובעיקר לכתוב פתיח מסורבל ויומרני שלא לצורך.

למה בכלל אנו מספרים לכם את זה? משום שכל החששות שאולי יש לכם בכתיבה של פסקת פתיחה במטלת החיבור של הבחינה הפסיכומטרית, כלל לא רלוונטיים. כתיבת פסקת פתיחה בחיבור של הבחינה הפסיכומטרית, היא מלאכה טכנית, פשוטה ושיטתית, שאינה מצריכה שום יצירתיות מצידכם. כל מה שאתם באמת צריכים הוא להבין את השאלה המנחה, ולאחר מכן לעקוב אחר הכללים שיוצגו להלן.

רקע

אחרי שהבנתם היטב את הדיון, וזיהיתם את שתי הסוגיות המנוגדות, ניתן לגשת לכתוב את פסקת הפתיחה. השורה הראשונה בפסקה, תמיד תוקדש למתן רקע לדיון שלנו. הרקע צריך להיות תמציתי, לקוני ומדויק. לא צריך להגיע למחוזות כלליים, לא צריך לפרט מעבר לנדרש ולא כלום. עליכם להביא את הרקע כפי שהוא נוסח בשאלה, אך לא מילה-במילה, אלא בצורה שמראה שהבנתם את הרקע, ואתם מוכנים לדון.
הצגת הסוגיה המרכזית אחרי שיש לנו רקע מבוסס, יש להציג את הסוגיה הנדונה. כלומר, עוד לא מדובר בעמדות הצדדים השונות, אלא מה הסוגיה שעליה בעצם מתווכחים. חשוב לכלול את כל הפרטים החשובים, אך רק את הפרטים החשובים.

יש לשים לב שצריך לנסח את הסוגיה בהתאם להקשר. כלומר, לפעמים מדובר בעניין של "בעד ונגד", לפעמים מדובר בעניין של גישה כזאת מול גישה אחרת, ולעיתים השאלה פתוחה לגמרי. חשוב לנסח את הסוגיה המרכזית של המטלה בהתאם.

הצגת עמדות הצדדים

לאחר שהצגנו את הסוגיה המרכזית, צריך להביע שתי עמדות אפשריות ביחס לסוגיה הזאת. עם זאת, צריך לנסח עמדות רציונליות, מחוברות למציאות ומתקבלות על הדעת. למשל, ניקח דוגמה אמיתית:

"לאחרונה,הועלה בכנסת חוק האמור לאפשר למדינה לעתור לבית משפט לעניינים מנהלתיים על מנת קבלת צו שיורה על הפרה מידית של תכנים מסיתים. נשאלת השאלה האם חוק זה הינו מידתי ושמא סותר את ערכי הדמוקרטייה. התומכים טוענים, שהשמירה על ביטחון המדינה, ביטחון אזרחיה וחיזוק כללי המשחק הדמוקרטי הם בחשיבות עליונה. ואילו המתנגדים יתריעו מפני פגיעה בליבת הדמוקרטייה."

אז בפסקת הפתיחה הזאת יש כמה טעויות נגררות. בעצם, אין כאן ממש רקע, אלא ישר הצגה של הסוגיה. דבר שני, כתוב "האם חוק זה הינו מידתי ושמא סותר את ערכי הדמוקרטיה": ראשית, צריך היה לכתוב "או שמא", לא "ושמא", שהרי רוצים להביע כאן ניגוד. שנית, יש כאן קצת ערבוב של מונחים משפטיים (המונח מידתי למשל, שייך לדיון בפסלות חוק לפי פסקת ההגבלה של חוק יסוד כבוד האדם וחירותו, אז לא שמו את הדיון בהקשר הזה).

מעבר לכך, כאשר אנו מדברים על עמדות הצדדים, לא נראה שהן ממש סותרות את עצמן, והן בעיקר לא חדות. אם נאפשר הסרה של פוסטים, זה יחזק את כללי המשחק הדמוקרטי? ואם זה נכון, אז למה המתנגדים מתריעים מפגיעה בדמוקרטיה?

בקיצור, חשוב לשים לב לכך שהסוגיה מנוסחת בצורה כזאת, שאפשר לגזור ממנה שתי עמדות "מתחרות" בהתאם, וכן לשים לב שהעמדות הללו אכן סותרות במידת הצורך.

לא לשכוח להציג את עמדתכם האישית

במטלת החיבור עליכם להביע עמדה אישית. עליכם לציין את העמדה הזאת בפסקת הפתיחה, ולכתוב משהו בסגנון "דעתי נמנית עם…", או "אני סבור ש…" או משהו כזה. לא צריך לפרט הרבה מעבר, רק לציין בלקוניות את עמדתכם, ואפשר גם לסגנן ולהוסיף ש-"בחיבור זה אסביר מדוע", או משפט אחר בסגנון, שיאותת על כך שאתם מתכוונים להסביר את עמדתכם בחיבור שלהלן.

קחו מספיק זמן

זה בסדר שכתיבת הפתיחה לוקחת זמן, שהרי היא החלק הכי חשוב בחיבור. לא מבחינת הניקוד (שהרי היא דווקא פחות חשובה מהבחינה הזאת), אלא משום שהיא עוזרת לכם להבנות את המשך הכתיבה של החיבור כמו שצריך. ההמלצה שלנו לחלוקת זמנים בכתיבת החיבור כזו כדלקמן:

•  בין 7 ל 8 דקות ליצירת טבלת בעד ונגד, תכנון הטיעונים ובניית שלד רעיוני לכתיבה.
•  20 דקות לכתיבת החיבור כולו (עקרונית בין שלוש לארבע דקות לכתיבת פסקה).
•  2/3 דקות להגהה קוסמטית קלה לפני תום הזמן – הוספת/הסרת סימני פיסוק, תיקון טעויות לשוניות וכו'.

כמו כן, שימו לב שפסקת הפתיחה צריכה לארוך בערך שש שורות (בהנחה וכתב היד שלכם בגודל סביר).

רוצים לקרוא עוד על חלקי החיבור השונים? 

רוצים לתרגל כתיבת פסקאות פתיחה, סיכום, ניגוד ועוד? 

מוזמנים להזמין את ספר החיבור שלנו (אפשר גם בגרסה הדיגיטלית ב 50% הנחה!!) בחנות הספרים שלנו. 

 

שתפו עם חברים

אולי יעניין אותך גם...

    מעוניין לשמוע פרטים נוספים? השאר פרטים ונחזור אליך בהקדם!

    מיתר צימרמן

    אז אחרי שהגיעו הציונים, שלא יהיה פה בכלל ספק! בשביל להוציא את הציון הטוב ביותר שכל אחד יכול לקבל- רק יניב טלמור! לפני שהקורס התחיל שמעתי מלא תגובות רעות על המבחן וברגע שהתחיל הקורס הכל קיבל משמעות שונה. יניב העלים את התחושות הנוראיות האלה והפך אותן למשהו חיובי, סוג של אתגר אישי ומהנה שליווה אותי במשך שלושה חודשים עד הבחינה. יניב האלוף, תודה על המוטיבציה שהחדרת, הרצון להצליח, הרוגע וההנאה שהיו לאורך כל הדרך... היחס האישי, הדאגה התמידית והכלים המדהימים שאתה נותן הם אלו שהפכו את הכל לכל כך פשוט וכיף. תודה תודה תודה!

    גיא מנטל

    ליניב הגעתי דרך המלצה של חבר, התלבטתי כמו הרוב, לאן להירשם לפסיכומטרי. רק מהפגישה עם יניב ידעתי כבר שאין מה להתלבט. התחלתי את הקורס חודש אחרי השחרור, 5 שנים מאז שסיימתי את התיכון. מיותר לומר שחשבתי שיהיה נוראי ולא אצליח ללמוד ולהשקיע כלל, ואיך בכלל קמים בבוקר. להפתעתי, להגיע לשיעורים פעמיים בשבוע היה פשוט כיף! יניב מורה מדהים, הלמידה נעשית באווירה קלילה, כיפית וכל שיעור מלא בצחוקים. יניב מעביר את החומר בצורה מעולה ומוכיח לכל תלמיד ותלמיד שהפסיכומטרי בכלל לא נורא! יניב יודע איך לגשת לכל אחד, למצוא לכל תלמיד את ההסבר שהכי מתאים לו אישית ויעזור לו הכי הרבה! את הציון שלי (704) אני חייב ליניב! אני לא מאמין שאף מכון אחר יציע את מה שמקבלים בטלמור, כיתה קטנה ואינטימית, מספר התלמידים מאפשר ליניב לתת יחס אישי לכל אחד וגם אם הוא לא מצליח בזמן השיעור עצמו - יניב מציע את עצמו ואת הכיתה שלו בימים הפנויים שלו לכל אחד שרוצה. אם זה לתגבור, או אפילו סתם לבוא ולתרגל לבד. 

    רעות רוזנצוויג

    ממליצה מאוד!! מורה מדהים שנותן את כל הכלים להצליח בפסיכומטרי, יחס אישי והשיעורים עוברים בכיף.

    whatsapp

    שלח הודעה